در پی تنش‌ بین مسکو و کی‌یف

آمریکا درصدد استقرار ناو در دریای سیاه است

آمریکا درصدد استقرار ناو در دریای سیاه است
پنج‌شنبه 15 آذر 1397 - 14:46

طبق گزارش یک رسانه آمریکایی، به دنبال تنش‌های دریایی اخیر بین روسیه و اوکراین، پنتاگون از وزارت خارجه خواسته تا به ترکیه درباره قصد واشنگتن برای استقرار ناو جنگی در دریای سیاه اطلاع‌رسانی کند.

العالم - آمریکا

آمریکا در ادامه واکنش‌هایش به تنش‌های دریایی اخیر بین روسیه و اوکراین که به توقیف سه کشتی و ملوانان آن انجامیده، درصدد است که یک ناو جنگی خود را در دریای سیاه مستقر کند.

در بحبوحه تنش‌ها اخیر دریایی بین روسیه و اوکراین در «تنگه کرچ» حد فاصل دریای آزوف و دریای سیاه، آمریکا تدارکات خود را برای استقرار یک ناو جنگی در دریای سیاه شروع کرده است.

بنا بر گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، سه مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، روز چهارشنبه گفتند که پنتاگون از وزارت خارجه این کشور خواسته ترکیه را از اقدام محتمل و آتی آمریکا برای اعزام و استقرار ناو جنگی در دریای سیاه مطلع کند.

آمریکا طبق مفاد «کنوانسیون مونترو» مصوب سال 1936 باید به کشوری که مسئولیت عبور و مرور کشتی‌های جنگی از تنگه‌های بسفر و داردانل را برعهده دارد، درباره عبور ناو جنگی خود اطلاع رسانی کند. این تنگه‌ها، دریای مدیترانه را به دریای سیاه وصل می‌کنند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، اعزام و استقرار احتمالی ناو جنگی این کشور به دریای سیاه، در پاسخ به «اقدامات روسیه» انجام می‌شود.

چهارم آذر بود که رسانه‌های از درگیری دریایی روسیه و اوکراین در تنگه کرچ واقع در نزدیکی آب‌های شبه جزیره کریمه خبر دادند که در نتیجه آن بعد از یک زد و خورد دریایی، روسیه سه کشتی اوکراینی را به همراه ملوانان آن توقیف کرد.

مقام‌های مسکو اعلام کردند که دلیل توقیف کشتی‌های اوکراینی نقض حریم حریم دریایی روسیه بوده اما مقام‌های کی‌یف اعلام کرده‌اند که روسیه در اقدامی تحریک‌آمیز و غیر قانونی به کشتی‌های اوکراینی حمله و آنها را توقیف کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها