فضای مرموز وین در آستانه نشست وزارتی اوپک؛

نماینده آمریکا در نشست اوپک به دنبال چیست؟ / آیا سعودی باز هم دوشیده خواهد شد؟!

نماینده آمریکا در نشست اوپک به دنبال چیست؟ / آیا سعودی باز هم دوشیده خواهد شد؟!
پنج‌شنبه 15 آذر 1397 - 15:17

صد و هفتاد و پنجمین نشست وزارتی اوپک در حالی فردا برگزار می شود که این نشست زیر سایه دیدار برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران با وزیر انرژی عربستان قرار گرفته است.

العالم - ایران / اقتصادی

زنگنه در واکنش به دیدار برایان هوک، با وزیر انرژی عربستان اما از زاویه ای دیگر به موضوع پرداخت و تاکید کرد: اوپک سازمانی مستقل است وبخشی از وزارت انرژی آمریکا نیست که از واشنگتن دستور بگیرد.

 وزیر نفت تاکید کرد: اگر آقای برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در اوپک برای درخواست عضویت آمریکا در اوپک به وین آمده و به این دلیل با اعضای اوپک دیدار میکند، درخواست ایشان قابل بررسی است اما در غیر این صورت ایشان روش غیرحرفه ای، ناشیانه و مداخله جویانهای در پیش گرفته است.

 این اولین باری نیست که آمریکا تحرکاتی این چنین را در قبال ایران در دستور کار قرار داده است.

خرداد ماه نیز وقتی زنگنه راهی وین شد تا در هفتمین سمینار بین المللی اوپک شرکت کند در جمع خبرنگاران گفت: اوپک بخشی از وزارت انرژی آمریکا نیست. اوپک سازمانی نیست که از ترامپ دستور بگیرد و آن را اجرا کند. این یک نکته بسیار مهم است. ترامپ تصور می کند که می تواند به اوپک دستور بدهد. او با وضع تحریم علیه دو عضو موسس و مهم اوپک و تولیدکننده مهم نفت، برای بازار نفت مشکلاتی ایجاد کرده است. حالا او از اوپک می خواهد و انتظار دارد که این سازمان چیزهایی را تغییر دهد. به نظرم این منصفانه نیست.

زنگنه با بیان اینکه «برای ما و برخی اعضای دیگر اوپک مهم است که بازار نفت غیر سیاسی باشد» افزود: بازار نفت اگر براساس اصول عرضه و تقاضا عمل کند، به نفع مصرف کننده و تولیدکننده است. نفت یک سلاح و یک ابزار سیاسی برای استفاده علیه کشورهای دیگر اعم از تولیدکننده و مصرف کننده نیست.

دیروز رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد وزیر انرژی عربستان روز چهارشنبه و یک روز قبل از نشست وزارتی اوپک با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرد.

دیدار این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در آستانه نشست اوپک نشان می دهد عربستان سعودی سازمان اوپک را از اهداف اصلی خود منحرف کرده و این سازمان را به نهادی سیاسی و ابزاری علیه سایر اعضا و جهت پیشبرد منافع کشورهای غیر عضو تبدیل کرده است.

آمریکا طی هفته های اخیر و با هدف کاستن از اثرات تحریم نفتی ایران بر قیمت نفت، فشار زیادی را به عربستان وارد آورده است تا عرضه جهانی نفت را افزایش دهد. در نتیجه حرف شنوی عربستان، قیمت نفت که به ۸۶ دلار در هر بشکه رسیده بود طی چند هفته با سقوط کم سابقه به حدود ۶۰ دلار در هر بشکه رسید.

خرداد ماه سال جاری بود که آمریکا از عربستان درخواست کرد که نسبت به افزایش یک میلیون بشکه ای تولید نفت اقدام کند. حسین کاظم پور اردبیلی نماینده ایران در اوپک در این خصوص گفته بود: بسیار احمقانه و عجیب است که شاهد آن باشیم که دستورات از واشنگتن به عربستان برای جبران کاهش تولید نفت ایران ناشی از تحریم‌های غیرقانونی بر ایران و ونزوئلا می‌رسد.

پیش‌بینی بازار نفت از نتیجه نشست اوپک

در حالی که به نظر می‌رسد تولیدکنندگان اوپک برای کاهش تولید نفت تفاهم نظر دارند اما همچنان ابهاماتی در خصوص نتیجه دیدار آنها وجود دارد.

نشست اوپک پلاس اواخر هفته برگزار می‌شود و قرار است یک کنفرانس مطبوعاتی بعدازظهر روز پنج شنبه در وین برگزار شود.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی با اظهاراتی که در مصاحبه با بلومبرگ داشت، اندکی به ابهام بازار افزود. وی گفت: روسیه به طور کلی از کاهش تولید حمایت می‌کند اما هنوز زود است بگوییم آنها دقیقا با چه موافقت خواهند کرد. وی حتی گفت: اوپک پلاس باید مشخص کند لازم است چه کاری انجام بگیرد.

در حالی که همواره در آستانه نشست اوپک، بازی با کلمات وجود داشته است اما این اظهارات بیانگر آن است که همچنان اختلاف نظراتی در خصوص جزییات وجود دارد. فالح گفت: ما باید دور هم نشسته و به صحبت همکارانمان گوش کنیم و نظرات آنها را درباره عرضه و تقاضا و پیش‌بینی آنها درباره تولید کشورشان را بدانیم. در مرحله بعد باید دید آیا همه کشورها تمایل دارند در کاهش تولید مشارکت کنند.

عربستان سعودی تمایل دارد تولید گروهی به میان قابل توجهی کاهش پیدا کند اما مایل نیست دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را که در رسوایی قتل جمال خاشقجی از عربستان حمایت کرده است عصبانی کند. فالح که چند هفته پیش اعلام کرده بود عربستان سعودی صادراتش را از دسامبر کاهش خواهد داد، در اظهارات اخیرش درباره کاهش تولید محتاط‌تر بود.

ریاض نیاز دارد موافقت مسکو را برای کاهش تولید کشورهای اوپک و غیراوپک جلب کند. با وجود این که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اظهار کرده به همکاری با عربستان سعودی برای مدیریت بازار نفت ادامه خواهد داد اما طبق گزارش بلومبرگ، روسیه خواهان کاهش تولید تنها به میزان ۱۵۰ هزار بشکه در روز است که رقم اندکی محسوب شده و به معنای آن است که عمده بار متعادل کردن بازار بر دوش عربستان سعودی خواهد بود.

همچنین روسیه به اندازه عربستان سعودی ضرورتی برای کاهش تولید نمی‌بیند زیرا اقتصادش در برابر نوسان قیمت نفت آسیب پذیری کمتری دارد.

با وجود این که عربستان سعودی و روسیه درباره میزان و چگونگی تقسیم کاهش تولید نفت توافق نظر ندارند اما اکثر تحلیلگران انتظار دارند دیدار روز پنج شنبه توافقی به همراه داشته باشد. در حقیقت، روسیه برخلاف عربستان سعودی خواهان قیمت بالا برای نفت نیست اما می‌تواند از تیرگی روابط میان واشنگتن و ریاض سود ببرد.

پربیننده ترین خبرها