سناتور روس: حضور نظامی آمریکا در دریای سیاه تنش‌ها را افزایش می‌دهد

سناتور روس: حضور نظامی آمریکا در دریای سیاه تنش‌ها را افزایش می‌دهد
پنج‌شنبه 15 آذر 1397 - 19:42

یک سناتور ارشد روس تأکید کرد که حضور نظامی آمریکا در دریای سیاه صرفا باعث افزایش تنش‌ها در منطقه خواهد شد.

العالم - اروپا

 «کنستانتین کساچف» رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه امروز (پنجشنبه) تأکید کرد، آمریکا به ترکیه اطلاع داده است که طرح هایی برای اعزام ناوهای خود به دریای سیاه دارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، این سناتور ارشد روسیه هشدار داد بلندپروازی‌های نظامی آمریکا و افزایش حضور نظامی این کشور در دریای سیاه در میان تنش‌های بوجودآمده با اوکراین، صرفا باعث افزایش ناآرامی‌ها و تنش‌ها در منطقه خواهد شد.

شبکه «سی ان ان» روز چهارشنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش کرد که فرماندهی نظامی آمریکا در اروپا از وزارت خارجه آمریکا درخواست کرده  است تا ترکیه را از طرح‌های این فرماندهی برای اعزام ناوهای‌ آمریکایی به دریای سیاه مطلع کند.

منابع سی‌ان‌ان، این اقدام آمریکا را «پاسخی به اقدامات روسیه علیه اوکراین در تنگه کرچ که حدفاصل میان دریای سیاه و دریای آزف است»، عنوان کردند.

رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه تأکید کرد، البته اعزام ناوهای آمریکا به این دریا هیچ منع قانونی ندارد اما، «به نظر می‌رسد که در جهت تلاش برای سرپوش گذاشتن بر یک اقدام تحریک آمیز دیگر کی‌یف برنامه‌ریزی شده است».

به گزارش فارس؛ تنش‌های اخیر میان مسکو و کی‌یف از جایی آغاز شد که سه کشتی نیروی دریایی اوکراین روز یکشنبه ۲۵نوامبر (۴ آذرماه) با عبور از مرز دریایی روسیه وارد آبهای منطقه‌ای روسیه شدند و بدون توجه به هشدارهای نیروهای امنیتی روسیه به مسیر خود ادامه دادند.

روسیه می‌گوید نیروهای این کشور برای متوقف کردن این کشتی‌ها مجبور به استفاده از سلاح‌ شدند. در تبادل آتش صورت گرفته میان دو طرف سه نفر از نیروهای اوکراین زخمی شدند. 

نیروهای امنیتی روسیه در ادامه این سه کشتی را تا بندر کرچ کریمه هدایت کردند و آنها را توقیف‌ می‌کنند و این سه نظامی اوکراینی نیز تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرند. دادگاهی در کریمه برای خدمه این کشتی‌ها حکم حبس صادر کرده است. در حال حاضر پرونده‌ای جنایی با اتهامات نقض حریم مرزی روسیه به جریان افتاده است.

مسکو این اقدام نیروی دریایی اوکراین را از پیش‌طراحی‌شده و اقدامی تحریک آمیز توصیف کرده است. این در شرایطی است که کی‌یف گفته کشتی‌های اوکراین هیچ اقدام اشتباهی صورت نداده‌اند و روسیه را به تهاجم نظامی متهم کرده است.

ارتش اوکراین در این مدت دو مرتبه رزمایش نظامی در مناطق مرزی با روسیه برگزار کرده است که آخرین رزمایش در حضور فرماندهان ارشد نیروهای آمریکا و کانادا در این کشور برگزار شد.

پربیننده ترین خبرها