تازه‌ترین قرارداد تسلیحاتی آمریکا با رژیم آل‌سعود

تازه‌ترین قرارداد تسلیحاتی آمریکا با رژیم آل‌سعود
شنبه 20 آبان 1391 - 05:11

در ادامه رقابت خريد تسليحات نظامي غرب بين چند کشور عرب حوزه خليج فارس، عربستان سعودي قرارداد تسليحاتي به ارزش حدود 7 ميليارد دلار با آمريکا امضا کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) کنگره این کشور را از امضای قراردادی به ارزش۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای فروش ۲۰ فروند هواپیمای باربری سی-۱۳۰و ۵ فروند هواپیمای سوخت رسان کی سی-۱۳۰ به عربستان مطلع کرد.

کنگره آمریکا سی روز مهلت دارد تا اعتراض احتمالی خود را به این قرارداد اعلام کند. این قرارداد در پایان این مهلت در صورتی که با اعتراض کنگره مواجه نشود، نهایی تلقی می‌شود.

این قرارداد همچنین شامل ۱۲۰ موتور هواپیما و ۲۵ دستگاه «لینک-۱۶» - سامانه تبادل اطلاعات تاکتیکی بین یگان‌های نظامی در ناتو- و همچنین قطعات یدکی و آموزش‌های ضروری می‌شود.

شرکت‌های هواپیماسازی «لاکهید مارتین»، شرکت سازنده تجهیزات «جنرال الکتریک» و شرکت «رولز رویس»، که سازنده موتور هواپیماست، بیشترین سود را از این قرارداد می‌برند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس دفاع و امنیت آمریکا، که صادرات تسلیحات از این کشور را سازماندهی می‌کند، اعلام کرد: عربستان برای جلوگیری از فرسوده شدن نیروهایش به این هواپیماها نیاز دارد.

این آژانس تاکید کرد فروش ۲۵ هواپیما به عربستان، موازنه نظامی در منطقه را به هم نخواهد زد.

عربستان در سالهای اخیر خرید تجهیزات نظامی را آشکارا افزایش داده و اواخر سال ۲۰۱۰ بزرگ‌ترین قرارداد تسلیحاتی را با آمریکا امضا کرده است. این قرارداد شامل خرید ده‌ها فروند هواپیما و بالگرد به ارزش حدود ۶۰ میلیارد دلار می‌شود.

این قرارداد به خصوص شامل ۸۴ فروند جنگنده بمب افکن اف-۱۵و نوسازی هفتاد هواپیمای دیگر از همین نوع و همچنین ۱۷۸ بالگرد تهاجمی (شامل ۷۰ بالگرد آپاچی و ۷۲ بالگرد بلک هاوک و ۳۶ بالگردای اچ-۶ایی) و دوازده بالگرد سبک آموزشی‌ام دی-۵۳۰ اف می‌شود. این تجهیزات در مدت پانزده تا بیست سال به عربستان تحویل داده خواهد شد.

رژیم‌های عرب حوزه خلیج فارس در حالی اخیراً، خرید تسلیحاتی از کشورهای غربی مانند انگلیس، فرانسه و آمریکا را افزایش داده‌اند، که بسیاری از مسلمانان در جهان، به ویژه فلسطینی‌های ساکن نوار غزه، از تأمین نیازهای اولیه زندگی خود عاجزند.

مقامات انگلیس و فرانسه اخیراً به علت بحران اقتصادی موجود در این کشورها درصدد یافتن بازارهای خارجی برای تامین منابع مالی هستند و در این برنامه رژیم‌های عرب حوزه خلیج فارس را از جمله امارات عربی متحد و عربستان بهترین خریداران تسلیحات خود می‌دانند.

پربیننده ترین خبرها