سناتور آمریکایی خواستار اخراج سفیر عربستان سعودی شد

سناتور آمریکایی خواستار اخراج سفیر عربستان سعودی شد
پنج‌شنبه 15 آذر 1397 - 23:28

«دیک دوربین» نایب رئیس فراکسیون حزب دمکرات در سنای آمریکا روز پنجشنبه با اشاره به نقش «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در قتل روزنامه‌نگار «جمال خاشقچی»، خواستار اخراج سفیر این کشور در آمریکا شد.

العالم - آمریکا

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: با توجه به نقش مستقیم ولیعهد سعودی در ربایش و قتل خاشقچی، باید رسما سفیر عربستان سعودی را اخراج کنیم.

دوربین ادامه داد: لازم است از هم‌پیمانان آمریکا هم بخواهیم که چنین اقدامی انجام دهند.

به نوشته رسانه‌های آمریکا « خالد بن سلمان» سفیر عربستان سعودی و برادر کوچکتر محمد بن سلمان از طرح قتل خاشقچی باخبر بوده و این موضوع برای مقام‌های آمریکایی به اثبات رسیده است.

بر اساس مشروح مکالماتی که در اختیار نهادهای اطلاعاتی این کشور است، وی خود به خاشقچی اطمینان داده بود که امنیتش در کنسولگری عربستان در استانبول تامین خواهد بود. با این وجود، خاشقچی پس از ورود به این مکان، به سرعت به قتل رسید.

وی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن‌پست می‌نوشت، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی ریاض با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان انتقاد می کرد؛ موضوعی که می‌تواند انگیزه قتل او به دست نیروهای امنیتی سعودی باشد.

«جینا هاسپل» رئیس سیا این هفته در نشستی با سناتورهای ارشد آمریکایی که پشت درهای بسته برگزار شد، گزارشی از پرونده خاشقچی به آن‌ها ارائه داده بود.

به گفته نمایندگان حاضر در این جلسه، کمترین شکی وجود ندارد که ولیعهد سعودی و مقام‌های عالی‌رتبه این کشور مستقیما در قتل این روزنامه‌نگار نقش داشته‌اند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اما تاکنون از مدارک آشکار در این زمینه چشم پوشی و روابط سیاسی و نظامی دو کشور را بهانه ای برای سرپوش نهادن بر این جنایت کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها