شکست بزرگ آمریکا در مجمع عمومی؛

سازمان ملل به قطعنامه عليه حماس «نه» گفت

سازمان ملل به قطعنامه عليه حماس «نه» گفت
جمعه 16 آذر 1397 - 01:41

در حالی که نماینده آمریکا در سازمان ملل برای تصویب قطعنامه پیشنهادی‌اش علیه مقاومت فلسطینی حتی به تهدید کشورها متوسل شد، اما مجمع عمومی سازمان ملل این قطعنامه را رد کرد.

العالم-امریکا

با رد قطعنامه ضدفلسطینی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد پنج‌شنبه شب (به وقت نیویورک) به صحنه شکستی بزرگ برای آمریکا بدل شد.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا هفته گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد که با محکوم کردن مقاومت مردم فلسطین و متهم کردن حماس به تروریسم، به دنبال تشدید فشار بر فلسطینی‌ها بود.

وی در روزهای اخیر بارها جامعه بین‌الملل را به دو بخش حامی تروریسم و مخالف تروریسم تقسیم کرده و گفته بود کسانی که از این قطعنامه حمایت نکنند، نشان می‌دهند که «حامی تروریسم» هستند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل پنج‌شنبه شب پیش از آغاز رأی‌گیری مجمع عمومی در مورد این قطعنامه نیز پشت تریبون رفت و سازمان ملل را به جانبداری از فلسطینی‌ها و داشتن گرایش‌های ضداسرائیلی متهم کرد و گفت اگر این قطعنامه تصویب شود، برای سازمان ملل «روزی تاریخی» خواهد بود.

پس از اظهارات هیلی، «ساکا لورنتی» نماینده بولیوی از رئیس جلسه خواست در مورد نحوه رأی‌گیری در مورد قطعنامه رأی‌گیری کرده و نظر اعضا در مورد افزایش کف آرای مورد نیاز برای تصویب قطعنامه به دو سوم را جویا شود.

هرچند این درخواست با مخالفت هیلی روبرو شد و او چند بار از حاضران خواست این درخواست را رد کنند، اما در جریان رأی‌گیری در مورد نحوه رأی‌گیری، ۷۵ کشور به افزایش کف رأی مورد نیاز رأی مثبت دادند و ۷۲ کشور به آن رأی منفی دادند. در نتیجه میزان رأی مورد نیاز برای تصویب قطعنامه به دو سوم آرا افزایش یافت.

پس از آن نمایندگان چند کشور از جمله ایران، به سخنرانی پرداخته و موضع خود در مورد این قطعنامه را اعلام کردند. نماینده ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آمریکا را «فریب‌آمیز» خواند و گفت این قطعنامه «ریشه اصلی» مسئله یعنی چند دهه اشغالگری رژیم صهیونیستی و سرکوب بی‌رحمانه فلسطینی‌ها را نادیده گرفته است.

نماینده ایران گفت ایران این قطعنامه را رد می‌کند و به آن رأی منفی می‌دهد و از دیگر اعضا هم می‌خواهد به آن رأی منفی بدهند. او حماس را یک جنبش مشروع مقاومت خواند که به نمایندگی از مردم فلسطین با اشغالگری صهیونیست‌ها مبارزه می‌کند و این امر تحت قوانین بین‌الملل هم مشروع است.

پس از آن کشورهای عربی هم اعلام کردند مخالف قطعنامه پیشنهادی آمریکا هستند و به آن رأی منفی می‌دهند. عربستان سعودی با وجود اعلام مخالفت با این قطعنامه، از حماس خواست شلیک راکت به سمت مناطق اشغالی را متوقف کند.

پس از سخنرانی‌ها، قطعنامه پیشنهادی آمریکا به رأی گذاشته شد. نتیجه رأی‌گیری به این ترتیب اعلام شد: ۸۷ رأی مثبت، ۵۷ رأی منفی و ۳۳ رأی ممتنع. از آنجا که برای تصویب قطعنامه به دو سوم آرا نیاز بود، این قطعنامه رد شد و آمریکا و رژیم صهیونیستی در تصویب آن ناکام ماندند.

این شکست آنقدر برای صهیونیست‌ها سنگین تمام شد که «دنی دانون» نماینده رژیم صهیونیستی در نشست، به توهین به اعضای سازمان ملل متحد روی آورد.

وی در سخنرانی‌اش، با عصبانیت خطاب به کشورهایی که به این قطعنامه رأی منفی داده‌اند، گفت: «باید از خود شرمسار باشید... رأی امروز رنگ واقعی شما را نشان داد.»

دولت آمریکا در ماه‌های گذشته از طریق فشارهای سیاسی، قطع منابع مالی و تهدید کشورها تلاش کرده تا سازمان ملل را از مسئله فلسطین منحرف کرده و کشورها را از تلاش برای حمایت از حقوق مردم فلسطین بازدارد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که بارها به حمایت بی‌دریغش از رژیم صهیونیستی افتخار کرده، چند ماه پیش بی‌توجه به قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل قدس اشغالی را به پایتختی رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا را به قدس منتقل کرد.

رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا در حالی اتفاق افتاد که هیلی پیش از این جلسه به کشورهای مخالف قطعنامه را تهدید کرده و گفته بود رأی منفی به این پیش‌نویس برای این کشورها «تبعات» خواهد داشت.

پس از رد این قطعنامه، ایرلند پیش‌نویس قطعنامه دیگری را ارائه کرد که در آن بر لزوم پایان اشغالگری و شهرک‌سازی توسط صهیونیست‌ها تأکید شده است.

این قطعنامه هم به شکست دیگری برای صهیونیست‌ها و آمریکا بدل شد و تنها ۵ عضو از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی به آن رأی منفی دادند.

پربیننده ترین خبرها