دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس: ایران همسایه مهمی است

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس: ایران همسایه مهمی است
شنبه 17 آذر 1397 - 01:18

دبیر کل شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس روز جمعه در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط گفت: ایران همسایه مهمی در منطقه است.

العالم - آسیا

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مدعی شد: کشورهای شورای همکاری همواره خواستار برقراری روابط سازنده با ایران هستند.
وی در ادامه با اشاره به این که یکی از موضوعات مورد بحث در نشست آتی سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس موضوع ایران خواهد بود، گفت: روابط با ایران یکی از موضوعاتی است که در این نشست مطرح خواهد شد به ویژه پس از اجرای تحریم های آمریکا بر ایران و تاثیراتی که این تحریم ها بر کشورهای منطقه خواهد داشت.
الزیانی مدعی شد: به نظر من ایران اکنون، راهی جز تجدیدنظر در سیاست‌های خود و پایبندی به قوانین بین‌المللی ندارد.
دبیرکل شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همچنین در اظهاراتی خصمانه مدعی شد که ایران با حمایت از گروه های مسلح در منطقه، امنیت و ثبات منطقه را برهم زده است.
مقصود الزیانی از گروه های مسلح، نیروهای مقاومت در فلسطین اشغالی، لبنان، عراق و یمن است که طی سال های گذشته نقش مهمی در مقابله با گروه های تروریستی از جمله داعش داشتند که مورد حمایت عربستان و امارات متحده عربی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس بودند.
دبیر شورای همکاری خلیج فارس همچنین گفت: در نشست آتی سران، آخرین تحولات در یمن، سوریه، فلسطین و عراق نیز بررسی خواهد شد.
وی اضافه کرد که در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تداوم اقدامات مشترک اعضا در مسیر تحکیم روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
سی و نهمین نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس روز یکشنبه در ریاض برگزار می شود.
18 ماه پس از محاصره قطر از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر، شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به صورت رسمی برای شرکت در این نشست به عربستان دعوت شد.
عربستان، بحرین، امارات و مصر از 5 ژوئن 2017 (15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم تمامی روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را هم به روی دوحه بستند.
این کشورها برای از سرگیری روابط 13 شرط تعیین کردند اما قطر با بیان اینکه شروط تعیین شده ناقض حق حاکمیت این کشور است تاکنون به آن تن نداده است.
طی این مدت امیر کویت تلاش های وسیعی برای حل این بحران انجام داده است اما این تلاش ها تاکنون موفقیت آمیز نبوده استز
بعد از این اختلاف روابط میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس به شدت متنشج شد واختلافات آنان را بیش از پیش کرد به نحوی که در حال حاضر امارات، بحرین و عربستان در یک سو و کویت، قطر و عمان هم در سوی دیگر این میدان ایستاده اند.
روابط اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس از یک سال و نیم قبل به شدت شاهد تنش است و چهار کشور عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین خرداد ماه سال گذشته با متهم کردن قطر به حمایت مالی از تروریسم و روابط نزدیک با ایران، روابط خود را با این کشور قطع کردند.

پربیننده ترین خبرها