کاوشگر چین برای مطالعه «بخش تاریک ماه» به فضا پرتاب شد

کاوشگر چین برای مطالعه «بخش تاریک ماه» به فضا پرتاب شد
شنبه 17 آذر 1397 - 07:49

چین کاوشگر چانگ یی - 4 (ماه پیما) را بامداد امروز (شنبه) به فضا پرتاب کرد تا برای نخستین بار در جریان بلند پروازی های فضایی خود، بتواند بخش تاریک کره ماه را مورد بررسی و آزمایش های علمی قرار دهد.

العالم - آسیا

تلویزیون مرکزی چین گزارش کرد، پرتاب این ماه پیما یکی از مهمترین اقدامات علمی و فضایی چین محسوب می شود تا بتواند بخش هایی ناشناخته تر از کره ماه را که در دید نیست، مورد بررسی های علمی قرار دهد و کاوش های تازه ای داشته باشد و نهایتا برنامه فضایی این کشور را تکمیل کند.

این کاوشگر که با یک راکت حامل پیشرفته ساخته چین با مدل لانگ مارچ 3 بی در ساعت 2:23 بامداد امروز شنبه از پایگاه فضایی Xichang در استان سیچوانگ پرتاب شد، در واقع اولین اقدام و تلاش بشر برای فرود به نیمه تاریک کره ماه است.

نقطه دور که بخش تاریک ماه نیز نامیده می شود از زمین دور است و برای همین دید کافی برای مشاهده آن وجود ندارد و نسبتا برای بشر ناشناخته است و برخلاف بخش دیگر آن که فرودهایی روی آن انجام شده است، می تواند حاوی اطلاعات مهمی برای برنامه های فضایی آینده باشد.

این کاوشگر که برای فرود روی کره ماه ساخته شده است گفته می شود برای آزمایش های علمی فضایی چین در آینده کاربرد فراوانی خواهد داشت.

دانشمندان فقط نگران حفظ ارتباط با این کاوشگر هستند زیرا بر این باورند موانعی وجود دارد که باعث می شود پس از فرود این کاوشگر روی نیمه تاریک ماه، ارتباط با آن ناگهان متوقف و قطع شود.

شاید برای همین بود که چین در ماه می امسال ماهواره ای به نام 'چویه چیایو' را پرتاب کرد که در فاصله 400 هزار کیلومتری از زمین در مدار قرار دارد و بین کره زمین و کره ماه است تا بتواند علایم و سیگنال های کاوشگر را به زمین انتقال دهد.

چین در حال تکمیل برنامه راه ابریشم نوین است و پرتاب های فضایی از این دست به همراه ماهواره هایی که در مدار زمین قرار گرفته است باعث خواهد شد تا کشورهای این حوزه بتوانند از خدمات سامانه موقعیت سنجی 'بایدو' چین در آینده بهره مند شوند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها