وعده کنفرانس تهران به واشنگتن برای تحقق دنیای پسا آمریکایی

وعده کنفرانس تهران به واشنگتن برای تحقق دنیای پسا آمریکایی
شنبه 17 آذر 1397 - 22:49

العالم ـ گزارش

دومین کنفرانس رؤسای مجالس 6 کشور تاثیر گذار آسیایی پیرامون چالش های تروریسم و ارتباطات درون منطقه ای درحالی روز شنبه (17 آذر ماه 1397) در تهران برگزار شد که انتقاد از سیاست های تحریم، تروریسم و یکجانبه گرایی آمریکا، فصل مشترک مواضع شرکت کنندگان در این کنفرانس بود.

روسای مجالس شش کشور شرکت کننده در این نشست به ویژه ایران، روسیه و ترکیه آشکارا رفتار دوگانه آمریکا در برخورد با پدیده تروریسم، اختلال در نظم جهانی به ویژه مناسبات اقتصادی با اعمال تحریم های خودسرانه، خروج از پیمان های بین المللی، مداخله نظامی در کشورهای منطقه بدون داشتن مجوز از شورای امنیت و تهدید کشورها به مجازات های اقتصادی را مورد نکوهش قرار دادند.

رییس جمهوری اسلامی ایران در افتتاحیه نشست دومین کنفرانس روسای مجالس ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه خواستار مشارکت کشورهای شرکت کننده درساخت منطقه ای قوی برای ورود به دنیای پسا آمریکایی شد.

حجت الاسلام حسن روحانی با تاکید بر تحقق منطقه قوی‌تر خاطرنشان کرد که تهران برای مشارکت در ساخت این منطقه آماده است، منطقه ای که نه محصور در جغرافیایی معین بلکه چراغ راهنمای ما در ورود به دنیای پساآمریکایی است. دنیایی که در آن آمریکا توانایی سلطه بر دیگران را ندارد و این ملت ها در مناطق جهان هستند که در هم پیمانی با هم، آرزوهای مشترک شان را پی می گیرند.

روحانی خاطرنشان کرد، ما فرزندان تمدن‌های بزرگ در معرض یورشی همه جانبه هستیم که نه تنها هویت و استقلال ما را تهدید می‌کند بلکه مصمم است پیوند های دیرپای ما را از هم بگسلد.

رئیس جمهور درتشریح اقدامات خودسرانه آمریکا تصریح کرد: "کشوری که جنگی تجاری با چین به راه انداخته، به پاکستان طعنه می زند، افغانستان را تحقیر، ترکیه را تنبیه، روسیه را تهدید و ایران را تحریم می کند، متهم ردیف اول در شکستن پیوندهاست... ما اینجا هستیم تا بگوییم که بنا نداریم این گستاخی ها را تحمل کنیم ما در برابر آنها خواهیم ایستاد.

روحانی با تاکید بر اینکه "از کسی که به دیوارها تعظیم می کند، انتظار نداریم که به پل ها احترام بگذارد"، گریزی طعنه ای به سیاست ضد مهاجرتی ترامپ و کشیدن دیوار در مرز مشترک با کشور همسایه خود یعنی مکزیک زد و افزود: " از آن کس که تمدن ها را تحقیر کرده، نمی توان خواست که نگهدارنده پایه های تمدن مشترک باشد اما هرکجا که آمریکا در انهدام جوامع سهمی داشته باشد، اجازه نخواهیم داد که از هزینه خسارت‌ها و ویرانی‌ها بگریزد.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به عنوان رییس دومین کنفرانس رؤسای مجالس 6 کشور آسیایی پیرامون چالش های تروریسم و ارتباطات درون منطقه ای نحوه یکجانبه‌گرایی دونالد ترامپ را خطرناک توصیف و خاطرنشان کرد که رئیس جمهور آمریکا ارزش‌های انسانی را که طی سال‌ها برای جهانیان به وجود آمده است، تجاری سازی کرده و با رفتارهای خود نظامات حقوق بشر را له و کشورها را از مدیریت جهانی ناامید کرده است.

وی همچنین از جنگ طلبی های آمریکا و حمله خودسرانه به کشورهای منطقه انتقاد و تصریح کرد که حملات آمریکا به عراق، لیبی، افغانستان و ... هیچکدام مصوب شورای امنیت نبوده است از سوی دیگر تحریم های واشنگتن علیه ایران و روسیه نیز یکجانبه و بدون مصوبه شورای امنیت می باشد.

لاریجانی با تأکید بر ضرورت افزایش همکاری‌های سازمان‌های اطلاعاتی و امنیت 6 کشور حاضر در این کنفرانس تاکید کرد که ارتباط وسیع ما باعث می‌شود مبارزه با تروریسم وارد صحنه جدیدی شود.

روسیه خواستار مقابله مشترک با تحریم های آمریکا شد

ویچسلاو والودین، رئیس دومای روسیه، در این نشست از ایران، چین، افغانستان، پاکستان و ترکیه خواست که به طور مشترک با سیاست های تجاری و تحریم های آمریکا مقابله کنند.

رئیس دومای روسیه با تأکید بر ضرورت افزایش گفت‌وگوهای منطقه‌ای خاطر نشان کرد: امروز شاهد نقض حقوق جهانی از سوی کشورهایی هستیم که قصد دارند مشکلات خود را در کشورهای دیگر و با ایجاد تحریم برطرف کنند از این رو در این شرایط باید همکاری‌های بانکی را افزایش و روابط تجاری خود را بر اساس واحد پول ملی کشورها صورت دهیم.

وی درخصوص مبارزه با تروریسم گفت: باید فهم کاملی از مفهوم تروریسم داشته باشیم و مانع تفسیر دوگانه آن شویم، همچنین باید منابع مالی آنها را که از طریق جرم‌های فراسرزمینی و قاچاق مواد مخدر تأمین می‌شود، قطع کرد و دیالوگ‌های افراطی را از بین ببریم.

رییس پارلمان ترکیه که کشورش از سیاست های دوگانه آمریکا علیه تروریسم، تحریم های یکجانبه و تهدیدهای اقتصادی واشنگتن دل خوشی ندارد، در نشست روسای 6 کشور آسیایی درتهران خاطرنشان کرد، "برخی تلاش می کنند تا تحریمها برای کشورهایی که با تروریست ها مبارزه می کنند مشکلاتی ایجاد کند این در حالی است که از تحریم ها انسان های بیگناه آسیب می بینند".

بن علی یلدیریم اظهار داشت: "دوره استفاده از تهدیدها و تحریم ها برای تحت فشار قراردادن دولت ها پایان یافته است." او همچنین درخصوص مبارزه با معضل تروریسم با تاکید بر این که برای مبارزه با تروریسم نباید از ابزارهای تروریستی استفاده کرد، درکنایه ای به آمریکا گفت: کشوری که هم پیمان ماست از شاخه پ. ک.ک و پ. ی.د (گروه های مسلح کرد ترکیه) حمایت و تلاش می کند با استفاده از شاخه پ. ی.د داعش را حذف کند. اگر داعش را با این شبکه حذف کنیم، این شبکه پابرجا می ماند."

رئیس هیات ترکیه تصریح کرد "متاسفانه تروریسم امروز به عنوان ابزاری از سوی برخی از کشورها برای اهداف امپریالیستی استفاده می شود. از طریق تروریسم جنگ، ناامنی و اشغال ایجاد می شود که از آفریقا تا خاورمیانه شاهد حملات تروریستی هستیم". وی با انتقاد غیر مستقیم از ایالات متحده گفت: "بعضی از کشورهای غربی از تروریست ها که دشمنان ما هستند، حمایت می کنند".

در همین حال شین جو نایب رئیس کنگره خلق چین که به عنوان رئیس هیات چینی در دومین کنفرانس روسای مجالس 6 کشور آسیایی حضور یافته است، با محکوم کردن حمله تروریستی چابهار، گفت: "این حملات تروریستی خطر تروریسم را گوشزد می‌کند و ما شش کشور شرکت‌ کننده در این کنفرانس همگی قربانی تروریسم هستیم و بر مبارزه با آن تاکید داریم".

نایب رییس کنگره خلق چین خواستار استفاده از راهکارهای جدید برای مقابله با تروریسم شد و افزود: "باید همکاری‌ها، مناسبات و مکانیزم‌های دو یا چند جانبه امنیتی را افزایش داد و با اقدامات جدایی‌طلبانه و درگیری‌ های گروه‌های مسلح مقابله کرد و خطوط ثابتی را برای مبارزه با تروریسم در نظر گرفت ... چین طرح یک جاده یک کمربند را درباره جاده ابریشم ارائه کرده که این طرح به دنبال گسترش همکاری بین‌المللی و راهکاری جدید جهت توسعه اقتصادی است".

اسد قیصر، رئیس مجلس ملی پاکستان نیز در دومین کنفرانس رؤسای مجالس 6 کشور آسیایی با بیان اینکه تروریسم باید از ریشه خشکانده شود، گفت: در شرایط کنونی منطقه به لحاظ امنیتی وضعیت حساس و ویژه ای دارد اما با این وجود روابط وهمکاری های مشترک بسیار کم است و این مسئله از شکوفایی منطقه ای جلوگیری می کند. در همین خصوص پاکستان پروژه های مهمی از جمله خط انتقال گاز ایران – پاکستان را دنبال می کند و خوشبختانه زیرساخت های جاده ابریشم نیز به سرعت در حال انجام است.

عبدالرئوف ابراهیمی رئیس مجلس افغانستان نیز دراین کنفرانس با بیان این که کشورش جولانگاه بسیاری از تروریستهای داخلی و خارجی شده و تاکنون قربانیان زیادی در این زمینه داده است، خطاب به کشورهای شرکت کننده در این نشست خاطرنشان کرد، ما از روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خوب و همچنین منافع مشترکی برخورداریم و باید برای حل این مشکل راهکارهایی بیندیشیم".

وی گفت: "بدون همکاری صادقانه و هماهنگ سازی فعالیت‌های مبارزه با تروریسم قطعا نمی توانیم به موفقیت برسیم و باید در این زمینه متحد باشیم و همکاریهای نزدیک تری داشته باشیم تا از این طریق رفاه و آسایش مردم خود را تضمین کنیم".

شرکت کنندگان در نشست تهران خواستار افزایش همکاری‌های اطلاعاتی گسترده برای مقابله با تروریسم و همچنین اقدامات یکجانبه گرایی آمریکا شدند.

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها