از جولان تا الجلیل؛ نُجَباء فوبیای مزمن صهیونیست‌ها

از جولان تا الجلیل؛ نُجَباء فوبیای مزمن صهیونیست‌ها
دوشنبه 19 آذر 1397 - 10:33

بررسی آرشیو سه ماهه تولیدات ژورنالیست‌های صهیونیستی و رسانه‌های زنجیره‌ای نیابتی آنان، حکایت از رعب و وحشت از کابوس حملات قریب الوقوع جنبش‌های مقاومت به مواضع تحت اشغالشان دارد.

العالم- فلسطین اشغالی

به گزارش مرکز ارتباطات و امور رسانه‌ای نُجَباء در ایران، روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارانوت" چهارشنبه گذشته گزارشی را منتشر کرد که در کسری از ساعت در رسانه‌های مختلف منطقه انعکاسی وسیع پیدا کرد.

«دانیال سلیمی» نویسنده این گزارش مدعی شده است که حزب‌الله لبنان در نظر دارد با استفاده از نیروهای ویژه خود به منطقه استراتژيک "الجليل" واقع در اراضى اشغالى فلسطين حمله کند.

یدیعوت آحارانوت: عناصر نُجَباء در حمله احتمالی به الجلیل مشارکت می‌کنند

اما آنچه محتوای این گزارش را نسبت به ادعاهای سابق رسانه‌های صهیونیستی در خصوص حمله حزب الله به الجلیل متمایز می‌کند، گزاره یاری جستن حزب الله لبنان از یک جنبش مقاومت عراقی برای انجام عملیات در الجلیل و گروگان‌گیری در این منطقه است.

به نوشته این رسانه صهیونیستی، حزب‌الله لبنان در نظر داشته با استفاده از نیروهای ویژه "نُجَباء" مناطقی از الجلیل را به تصرف خود درآورد.

یدیعوت آحارانوت در ادامه گزارش خود در معرفی نُجَباء می‌نویسد: "نُجَباء یک گروه شبه‌نظامی شیعه عراقی است که چندین هزار جنگجو در عراق و سوریه دارد".

این روزنامه صهیونیستی همچنین به رابطه نزدیک نُجَباء با سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس، نیز اشاره و تأکید می‌کند که این جنبش عراقی ارتباط تنگاتنگی با جمهوری اسلامی ایران دارد.

فارغ از صحت و سقم گزارش، باید در نظر داشت که این روزها دولت «بنیامین نتانیاهو» و ارتش اسرائیل که با مشکلات داخلی فراوانی مواجه بوده و در تجاوز اخیر علیه غزه طعم تلخ ناکامی را چشیده‌اند، عملیاتی نمایشی را به نام "سپر شمالی" برای برچیدن تونل‌های حزب الله لبنان آغاز کرده‌اند؛ عملیاتی که بار دیگر کابینه نتانیاهو را حتی در میان رسانه‌های صهیونیستی با انتقاد و تمسخر مواجه کرده است.

بازتاب گزارش در رسانه‌های عربی‌زبان

در همین راستا رسانه‌های مهم منطقه با توجه به اهمیت موضوع و بروز و ظهور بیشتر جنبش نُجَباء در سال‌های اخیر، این گزارش را بازتاب دادند.

"روسیا الیوم" به گزارش رسانه‌های صهیونیستی درباره مشارکت نیروهای عراقی نُجَباء در کنار نیروهای ویژه حزب الله لبنان (رضوان) اشاره کرده و نوشته است که این رسانه‌ها مدعی شده‌اند ایران حمایت مالی و تسلیحاتی از این عملیات را به عهده داشته است.

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن هم نوشت: "رسانه‌های صهیونیستی مدعی هستند که حزب الله مدت زیادی است طرحی را برای حمله نیروهای جنبش نُجَباء با استفاده از تونل‌های خود آماده کرده است".

این روزنامه فرامنطقه‌ای در ادامه آورده است: "جنبش نُجَباء از اولین گروه‌های شبه‌نظامی است که نیروهایی را به سوریه اعزام کرده است".

روزنامه سعودی "الشرق الاوسط" چاپ لندن نیز که به تبع حکّام ریاض راه دوستی با اسرائیل و دشمنی با مقاومت را درپیش گرفته، با آب و تاب دوچندان این گزارش را منعکس کرده و به نقل از منابع آگاه اطلاعاتی در تل‌آویو نوشته است: "نیروهای ویژه نُجَباء و نیروهای رضوان در چند سال اخیر تحت شدیدترین تمرین‌ها قرار داشتند تا برای انجام عملیات در الجلیل آماده شوند".

الشرق الاوسط ادامه می‌دهد: "نیروهای نُجَباء در عملیات مبارزه با داعش در موصل، جنگ با نیروهای داعش و جبهه النصره در حلب و همچنین حمایت از انتقال کاروان‌های تسلیحاتی ایران به سوریه و لبنان مشارکت داشتند".

رسانه دیگری که گزارش یدیعوت آحارانوت را بازتاب داد، روزنامه کویتی "الرأی" بود.

الرأی با اشاره به اینکه هدف تاکتیکی حزب‌الله لبنان سیطره بر بزرگراه ۹۰ و جداسازی شهرک مطولا در الجلیل است، نوشت: "به گفته رسانه‌های اسرائیلی، حزب الله لبنان به‌دنبال استفاده از نیروهای ویژه نُجَباء و نیروهایی از سایر کشورها برای انجام عملیات خود در این منطقه بوده است".

این گزارش در چندین رسانه فرامنطقه‌ای دیگر و سایر رسانه‌های عراقی، لبنانی و فلسطینی هم بازنشر شد.

ماجرای تیپ آزادسازی جولان و واکنش صهیونیست‌ها

چند ماه پیش بود که وب‌سایت صهیونیستی "دبکا فایل" وابسته به آژانس اطلاعاتی ارتش اسرائیل، گزارشی منتشر و نسبت به قدرت روزافزون نُجَباء هشدار داد.

دبکا فایل در این گزارش به احتمال درگیری قریب‌الوقوع بین ایران و اسرائیل اشاره کرد و نوشت: "ایران و روسیه با تکیه بر مبارزان شیعه عراقی در حال تشکیل و آموزش یک «نیروی اعزام و استقرار سریع» هستند".

در این گزارش آمده است: "از کارآمدترین و زبده‌ترین گروه‌های عراقی حاضر در سوریه، نُجَباء است که آن را نسخه عراقی حزب‌الله لبنان می‌خوانند و رهبری آن به عهده اکرم الکعبی است".

دبکا فایل همچنین با بیان اینکه "رزمندگان زبده عراقی اکنون درحال گذراندن یک دوره آموزشی ویژه هستند"، تأسیس "تیپ آزادسازی جولان" توسط مقاومت اسلامی نُجَباء را تهدیدی جدی برای رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

البته این اولین باری نیست که محافل نظامی، سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی نسبت به مقاومت اسلامی نُجَباء و فعالیت‌های آن واکنش نشان داده‌اند.

صهیونیست‌ها پیش‌تر با اعلام خبر تشکیل تیپ آزادسازی جولان از سوی «شیخ اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش نُجَباء غافلگیر شده بودند که در گزارش دبکا فایل نیز به‌وضوح می‌توان آن را مشاهده کرد؛ چه اینکه آزادسازی مناطق جنوب سوریه از سوی ارتش این کشور و هم‌پیمانان آن، راه را برای فعال‌سازی جبهه جولان باز کرده است و ناظران سیاسی و نظامی صهیونیست‌ نیز بارها نگرانی خود را از این بابت ابراز کرده‌اند.

با توجه به افزایش احتمال فعال کردن جبهه جولان از سوی محور مقاومت، به حتم مقاومت اسلامی نُجَباء یکی از بازیگران اصلی در این منطقه خواهد بود.

دبیرکل نُجَباء پیش از این در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای "المیادین" با تاکید براینکه نُجَباء به‌دنبال نقش‌آفرینی در آزادسازی جولان اشغالی است، بر مشارکت این جنبش در هر نبرد احتمالی حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی تأکید کرده و گفته بود: "در صورت حمله احتمالی اسرائیل به حزب‌الله، ما بخشی از منظومه دفاعی علیه رژیم صهیونیستی خواهیم بود".

ضدّیت با نُجَباء برای تأمین امنیت اسرائیل

دستاوردهای میدانی نُجَباء در سوریه و عراق و هدف‌گذاری این جنبش برای مواجهه با رژیم صهیونیستی، این گروه عراقی را به یکی از دردسرهای تازه رژیم صهیونیستی تبدیل کرده است.

مسئولان سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی چندی پیش حتی به گزارشی از رویترز درباره دستیابی شماری از گروه‌های عراقی از قبیل نُجَباء به موشک‌های بالستیک استناد و تهدید کرده بودند که این اهداف را مورد حمله قرار می‌دهند. گو اینکه طرح چنین ادعایی از اساس مشکوک به نظر می‌رسد.

از دیگر سو نمی‌توان اقدامات اخیر نمایندگان جنگ‌طلب کنگره آمریکا برای تحریم مقاومت اسلامی نُجَباء را با تلاش در راستای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی بی‌ارتباط دانست.

فتوحات کم‌‌نظیر محور مقاومت در عراق و سوریه، دولتمردان آمریکایی را برآن داشته تا گروه‌های موثر در نبرد با تروریسم تکفیری را از فعالیت علیه رژیم صهیونیستی در دوران پساداعش منع کنند؛ لذا در ماه‌های گذشته شاهد ارایه طرحی از سوی کنگره آمریکا علیه نُجَباء و همچنین اقدامات مختلفی بودیم که صرفا با هدف مهار این جنبش صورت پذیرفته است.

ژورنالیسم صهیونیستی و هراس از جنگ احتمالی

اگرچه پیش‌بینی آینده تحولات منطقه در پرتو پیچیدگی‌های کنونی برای هیچ‌یک از ناظران و تحلیلگران سیاسی ساده نیست، اما وضعیت فعلی به آرامشی پیش از طوفان شباهت دارد که ممکن است در نهایت به "مادر جنگ‌ها" ختم ‌شود.

ائتلاف صهیو ـ آمریکایی به‌واسطه عادی‌سازی روابط و ایجاد ائتلاف با جریان ارتجاع، به‌دنبال کاستن از هزینه‌های این درگیری به‌ویژه پس از شکست پروژه تکفیری‌ها است؛ اما واقعیت‌های میدانی نشانگر محاصره کامل رژیم صهیونیستی و افزایش توان نظامی و تسلیحاتی مقاومت است.

فوبیای مزمن و بیمارگونه صهیونیست‌ها از محور مقاومت را نمی‌توان ترسی اغراق‌شده دانست. هراسی که هر روز ابعاد تازه‌تر می‌یابد و تنها بخشی از آن را می‌توان در رسانه‌های اسرائیلی به عینه مشاهده کرد.

گزارش‌ها و یادداشت‌های هیستریک رسانه‌های وابسته به رژیم اشغالگر قدس، مشخصا تحلیلی روانشناختی از کلافگی و سردرگمی جامعه صهیونیستی و ترس از جنگ پیش رو ارائه می‌دهد؛ دروغ‌هایی که آن‌ها می‌نویسند رفته رفته برای خودشان باورپذیر می‌شود.

پربیننده ترین خبرها