تحلیل روز/

دولت آمریکا؛ انبوه بحران‌ها و رسوایی‌ها در کاخ سفید

دولت آمریکا؛ انبوه بحران‌ها و رسوایی‌ها در کاخ سفید
چهارشنبه 21 آذر 1397 - 09:39

از روز بیستم ژانویه 2017 یعنی روز روی کارآمدن دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، دولت کنونی این کشور نشان داده است که یکی از ناکارآمدترین و آشوب طلب ترین و مشکل آفرین ترین دولت های واشنگتن خصوصاً در عرصۀ داخلی است.

العالم - آمریکا

می توان گفت که بحران ها پیش از راهیابی ترامب به کاخ سفید و نشستن روی صندلی ریاست جمهوری آمریکا آغاز شد چرا که مساله مداخلۀ روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیش از آغاز به کار ترامپ رسانه ای شد و این مساله همچنان یکی از مهمترین مسائل سیاسی آمریکا است.

مساله مداخلۀ روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا با انتصاب "رابرت مولر" به عنوان رئیس کمیتۀ حقیقت یاب پیچیده تر شد زیرا فعالیت این کمیته تحت ریاست مولر کاخ سفید را با مشکلاتی مواجه کرد. با چشم پوشی از اینکه ترامپ خودش فردی بحران آفرین و مشکل ساز و دردسر ساز است، تحقیقات مولر مشکلاتی را برای دولت ترامپ ایجاد کرد دولتی که فقط در 2 سال گذشته شاهد عزل و استعفای حدود 26 نفر از مسئولانش در رده های مختلف بود که "سالی یاتِس، مایکل فلین، جیمز کومی، آنتونی اسکاراموچی، استیو بانون، اندرو مک کابه، اومارزا مانیگالت، هربرت مک مستر، رکس تیلرسون، جِف سِشِنز، نیکی هیلی و جان کِلی" جزء این افراد هستند.

عزل ها و استعفاها پدیدۀ مطلوبی در هیچ دولتی نیست خصوصاً اگر عزل ها و استعفاها ناشی از کشمکش ها و اختلافات دولتمردان بزرگ باشد (همانگونه که هم اکنون در کاخ سفید اتفاق می افتد) یا ناشی از مساله ای حقوقی یا قانونی باشد (همانگونه که تحقیقات مولر باعث برکناری کارکنان ارشد دولت ترامپ همچون مایکل فلین، مایکل کوهن و پل مانافورت شد).

آنچه نابسامانی دولت ترامپ را نشان می دهد، فقط مساله مداخلۀ روسیه نیست بلکه مساله نحوۀ برخورد خود ترامپ با مسائل مهم است. به عنوان مثال رکس تیلرسون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در آخرین مصاحبۀ خود اعلام کرد که ترامپ آدمی بی برنامه است و مطالعه را دوست ندارد و گزارش هایی را که به دستش می رسد، نمی خواند. این امر یادآور خبری است که اخیراً فاش شد به این مضمون که ترامپ دستور عزل "استیو بانون" مشاور ارشد خود را امضاء کرد بدون اینکه بداند چه چیزی را امضاء می کند.

اکثر کسانی که با دولت ترامپ قطع همکاری کردند، ترامپ را فردی ناتوان و ناشایسته برای اداره کشوری همچون آمریکا توصیف کردند. این واقعیتی است که به نظر می رسد اعضای ارشد حزب جمهوریخواه به خوبی به آن پی برده اند. اعضای ارشد حزب جمهوریخواه دیدگاهی مغایر با دیدگاه ترامپ درباره عربستان و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی درپیش گرفته اند که این امر بیانگر نگاه بدبینانۀ آنها به نحوۀ مدیریت ترامپ است. کار اختلاف نظر اعضای ارشد حزب جمهوریخواه و ترامپ به جایی رسیده است که کنگره با صدور بیانیه ای علیه محمد بن سلمان موضع گرفت و مقدمات آغاز تحقیقات درباره ارتباط جرد کوشنر مشاور و داماد ترامپ با بن سلمان و ارتباط مالی خود ترامپ با عربستان نیز فراهم شده است.

کارشناسان معتقدند که دولت ترامپ به علت مشکلات و بحران هایی که در داخل و خارج آمریکا ایجاد کرده است، چه بسا جنجال برانگیزترین دولت تاریخ این کشور محسوب شود و این اعتقاد چندان هم نابجا نیست زیرا کار به جایی رسیده است که هم اکنون مساله "عزل ترامپ" مطرح است به نحوی که "آدام شیف" عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا سخن از "احتمال محاکمۀ ترامپ" به میان می آورد. شیف می گوید که احتمال زندانی شدن ترامپ به محض پایان دوران ریاست جمهوری اش و خروجش از کاخ سفید زیاد است.

رفتارهای ترامپ چهرۀ دولتش را مخدوش کرده است و ترامپ با رفتارهایش نمی تواند از بحران های پیش رو گذر کند خصوصاً اینکه دموکرات ها از ابتدای سال 2019 اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را به دست خواهند گرفت و ترامپ سرانجام به این نتیجه خواهد رسید که "خود کرده را تدبیر نیست".

حسین موسوی

پربیننده ترین خبرها