آماده‌باش شبه‌نظامیان کُرد برای مقابله با عملیات احتمالی ترکیه در شرق فرات سوریه

آماده‌باش شبه‌نظامیان کُرد برای مقابله با عملیات احتمالی ترکیه در شرق فرات سوریه
پنج‌شنبه 22 آذر 1397 - 12:59

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که این کشور قصد دارد در منطقه شرق فرات دست به عملیات بزند؛ اقدامی که شبه‌نظامیان کُرد آن را هدف قرار دادن تمامیت ارضی سوریه عنوان کردند.

العالم - سوریه

نهاد «خودمختاری» کُرد در شمال و شمال شرق سوریه از اظهارات اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درباره آغاز عملیات علیه کُردها در شرق فرات ابراز انزجار کرد.

این نهاد با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که اردوغان از آغاز بحران سوریه در تلاش است که بخشهایی از خاک این کشور را جدا و آن را به ترکیه ملحق کند.

در این بیانیه آمده است که «هدف اردوغان شمال و شرق سوریه نیست، بلکه تمامیت ارضی سوریه را هدف قرار گرفته و در زمانی که داعش در دیرالزور نفسهای آخر خود را می‌کشد، اردوغان با تهدیدهای خود مبنی بر حمله به سوریه در تلاش است که حیات آن (داعش) را طولانی کند».

خبرگزاری «هاوار» به نقل از خودمختاری کُرد گزارش داد که «هدف کشور ترکیه، ضربه زدن به بافت اجتماعی سوریه و همزیستی مشترک و برادری بین اقشار ملت سوریه در شمال و شرق سوریه است؛ زیرا این مسئله را تهدیدی برای منافع و اهداف توسعه‌طلبانه خود می‌داند».

این نهاد کُرد در ادامه اعلام کرد: «از جامعه بین‌الملل و در رأس آن سازمان ملل و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش می‌خواهیم که در برابر طرحهای خصمانه اردوغان موضعگیری کنند؛ زیرا این مسئله نقض حقوق بین‌الملل و نوعی اشغالگری و بی‌اعتنائی به منشورهای بین‌المللی است».

در این بیانیه همچنین از کشورهای عضو ناتو خواسته شده است که در برابر سیاستهای اردوغان بایستند؛ زیرا این سیاستها ناقض اصول ناتو است.

خودمختاری کُرد از دولت سوریه نیز خواست که در برابر این تهدید موضعگیری رسمی داشته باشد؛ «زیرا اردوغان قصد دارد بخشی از سوریه را اشغال کند و این یعنی تجاوز به حاکمیت سوریه».

این نهاد همچنین اعلام بسیج عمومی کرد و از همه مردم سوریه خواست که در برابر «سیاستهای استعمارگرایانه حکومت ترکیه بایستند... امروز باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا تمامیت ارضی و وحدت ملت سوریه را حفظ کنیم».

رئیس جمهور ترکیه چهارشنبه (روز گذشته) اعلام کرد که این کشور قصد دارد عملیات خود در شرق رود فرات در سوریه را تا چند روز دیگر آغاز کند تا «شرق فرات از [حضور] گروه تروریستی جدایی‌طلب [کُرد] آزاد شود».

«هیثم عفیسی» فرمانده گروه موسوم به «الجیش الوطنی» (ارتش ملی) وابسته به ترکیه نیز اظهاراتی را درباره ماهیت عملیات شرق فرات مطرح و اعلام کرد که «ما برای هر گونه عملیات نظامی در شرق فرات در نهایت آمادگی هستیم».

وی درباره نقطه آغاز عملیات مذکور گفت که این عملیات از شرق فرات و از شهر «تل ابیض» و مناطق اطراف آن آغاز خواهد شد.

دولت سوریه بارها به حضور غیر قانونی ترکیه در خاک خود اعتراض و این مسئله را محکوم کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها