مسکو: اگر آمریکا از INF خارج شود روسیه به هیچ تعهدی پایبند نخواهد ماند

مسکو: اگر آمریکا از INF خارج شود روسیه به هیچ تعهدی پایبند نخواهد ماند
جمعه 23 آذر 1397 - 12:04

روسیه تهدید کرد که اگر آمریکا از پیمان موشکهای میان برد خارج شود مسکو به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نمی‌ماند.

العالم- اروپا

ولادیمیر ارماکوف رئیس دپارتمان کنترل تسلیحات و منع تکثیر وزارت خارجه روسیه گفت که اگر آمریکا از پیمان منع موشکهای میان برد با قابلیت حمل کلاهکهای هسته ای (INF) خارج شود مسکو به هیچ تعهدی پایبند نخواهد ماند.

مقامات آمریکایی از جمله دونالد ترامپ و مایک پامپئو اخیرا تهدید کرده بودند که اگر به تعهدات کامل خود در چارچوب این توافق عمل نکند دلیلی ندارد واشنگتن در این معاهده باقی بماند.

دولت روسیه این اتهامات مقامات را کاملا رد کرده و همواره تاکید کرده است که به پیمان INF وفادار است. روسیه آمریکا را متهم کرده است که به این بهانه واهی می‌خواهد زمینه خروج از این توافق را فراهم کند.

ارماکوف افزود: واشنگتن باید این واقعیت را بداند که اگر از پیمان INF خارج شود این پیمان متوقف خواهد شد و همه بار مسئولیت کنار گذاشتن معاهده ای که به ثبات استراتژیک کمک شایانی میکند بر عهده این کشور خواهد بود.

با این وجود این دیپلمات روسی ضمن رد هرگونه بازرسی یکجانبه از قلمرو روسیه تاکید کرد که مسکو آماده مذاکره منطقی همه جانبه با طرف آمریکایی است.

معاهده INF در سال 1987 بین شوروی سابق و آمریکا به امضا رسید. این توافق طرفین را ملزم کرد تا موشکهای میان برد زمین به زمین بالستیک و موشکهای کروز خود که بین 500 تا 5500 کیلومتر برد داشتند را از بین ببرند.

پربیننده ترین خبرها