اعتراف علنی اعراب به شکست توطئه های 7 ساله علیه سوریه/ شرط بازگشت دمشق به اتحادیه عرب باید "دریافت غرامت جنگی" باشد

اعتراف علنی اعراب به شکست توطئه های 7 ساله علیه سوریه/ شرط بازگشت دمشق به اتحادیه عرب باید
يکشنبه 25 آذر 1397 - 10:20

تحلیلگر روزنامه فرامنطقه ای «رأی الیوم» نوشت که دعوت پارلمان عربی برای بازگشت سوریه به «اتحادیه عرب» اعتراف علنی اعضای این پارلمان به شکست توطئه های هفت ساله با حمایت آمریکا و صرف میلیاردها دلار برای ویران کردن سوریه است.

العالم ـ سوریه

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مسایل منطقه و سردبیر این روزنامه در این مطلب افزود که پارلمان عربی به رغم حوادث بسیار پراهمیتی که کشورهای عربی این روزها با آن روبرو هستند، در بیانیه ای که روز شنبه منتشر کرد، دعوت از اتحادیه عرب و دبیرکل این اتحادیه برای بازگرداندن سوریه به این سازمان عربی مشترک که عضویت آن از سال 2011 در این اتحادیه به تعلیق درآمده را زمزمه کرد.
در این بیانیه همچنین آمده که ادامه حیات اتحادیه عرب منوط به این مساله (بازگشت سوریه ) است، در غیر این صورت می تواند این اتحادیه را ابزاری در خدمت طرح های تجزیه طلبانه و استعماری غربی قرار دهد.
عطوان اضافه کرد که بیداری ناگهانی پارلمان عربی از خواب عمیق هفت ساله خود از روی اتفاق و نتیجه تحریک وجدان های اعضای این پارلمان و رئیس آن نیست، بلکه اعضای این پارلمان که برخی از آنها در جلسات اتحادیه عرب درخواست ها برای تعلیق عضویت دمشق در این اتحادیه از یکدیگر پیشی می گرفتند و پیش از آن نیز درباره لیبی و عراق این اعتقاد را داشتند، دریافته اند که طرح آنها برای تغییر دولت در سوریه و سرنگونی آن در چارچوب برنامه های آمریکا با شکست مواجه شده و سوریه جدید با صلابت از زیر ویرانه های توطئه های آنها در حال برخاستن است و بزودی نقش خود را در منطقه بازخواهد یافت، در حالی که افکار عمومی عربی نیز به نفع دمشق تغییر کرده است.
اما این تحلیلگر معتقد است که چند نکته درباره سوریه در مورد بازگشت به منطقه عربی وجود دارد:
نخست: این بازگشت چگونه روی خواهد داد.
دوم: آیا مقامات و مردم سوریه بازگشت به اتحادیه عرب را با وجود اشتباهات بزرگی که در به تعلیق در آوردن عضویت دمشق در این سازمان داشتند، در حالی که کشورشان با جنگی سخت در برابر هزاران فرد مسلح با تامین بودجه صدها میلیاردی آن از سوی طرف های خارجی با نظارت آمریکا روبرو بود را خواهند پذیرفت.
سوم: آیا کشورهای اصلی که در این توطئه علیه سوریه شرکت داشتند و امپراتوری رسانه ای و منابع مالی میلیارد دلاری را به آن اختصاص دادند، اشتباهات خود را قبول و علنی عذر خواهی می کنند و به رغم میل و رضایت خود غرامت پرداخت می کنند، غرامتی که به میزان تخریب و نابودی سوریه و چه بسا بیشتر است.
چهارم: آیا اتحادیه عرب درحالی که هم اکنون به حاشیه رانده شده و تاثیر گذاری خود را از دست داده، سوریه تمایل به بازگشت به آن دارد و اگر بازگشت، چه سودی از این بازگشت خواهد برد.
عطوان نوشت که نمی توان به طور دقیق پاسخ این پرسش ها را داد و حتی «احمد ابوالغیط» به عنوان دبیر کل این اتحادیه پاسخ دقیقی برای این پرسش ها ندارد و مردم سوریه نیز چندان نسبت به تعلیق شدن عضویت کشورشان در اتحادیه عرب حتی یک شب نگران و بی خواب نشده اند.
این تحلیلگر معتقد است که دعوت برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تنها برای نجات سازو کار عربی مشترک در حال فروپاشی و سرپا نگاه داشتن مسأله ملی گرایی عربی است که با شکست روبرو شده و در سایه طرح های جایگزین مورد حمایت آمریکا و اسرائیل در حال اضمحلال بوده و همچنین می خواهند که عملکرد خود را برای عادی سازی روابط با اسرائیل بپوشانند.
عطوان افزود که سازمان های عربی درحالی دعوت خود را مطرح می کنند که کشورهای غربی برای بازگشایی سفارت هایشان در دمشق ابراز تمایل کرده اند و می خواهند که روابط دیپلماتیک را با دولت سوریه از سربگیرند، در حالی که معترفند، دمشق از آوارهای جنگ و توطئه برخاسته و در حال ترمیم است.
وی اضافه کرد که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اگر انجام شد، نباید مجانی و سریع باشد، چرا که «زخم اهانت» بیرون کردن آن از این اتحادیه هنوز تازه است و بیش از عذرخواهی، غرامت مالی نیاز دارد. بدون شک این حقایق از اذهان دولت سوریه و مردم و فرماندهان نظامی آن پاک نمی شود.

پربیننده ترین خبرها