خلاصه ای از زندگینامۀ شهید احمد الجعبری

خلاصه ای از زندگینامۀ شهید احمد الجعبری
چهارشنبه 24 آبان 1391 - 17:11

جنگنده هاي رژيم صهيونيستي امروز در حمله هوايي به غزه، سرانجام احمد الجعبري، بالاترين مقام نظامي گردان هاي عزالدين قسام، شاخه نظامي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين " حماس " را به شهادت رساندند.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، " احمد سعيد خليل الجعبري " كه به عنوان قدرتمندترين مرد حماس شناخته مي شد، در اسرائيل با عنوان " رئيس ستاد جنبش حماس " ناميده مي شد. الجعبري كه مذاكره كننده مستقيم جنبش حماس با رژيم صهيونيستي در ماجراي مبادله گلعاد شاليت بود، به سبب عهده دار بودن فرماندهي عملياتي گردان هاي عزالدين قسام، از ويژه ترين افراد تحت پيگرد سازمان هاي امنيتي رژيم صهيونيستي به شمار مي رفت. 
وي مبارزات خود را با پيوستن به جنبش فتح آغاز كرد و پس از مشاركت در عملياتي ضد صهيونيستي به سال 1982 بازداشت شد و به مدت 13 سال به زندان افتاد. وي در زندان، با تغيير رويكردهاي خود، تصميم گرفت مبارزه را با تعهد مذهبي همراه كند و به همين سبب به " جماعت اسلامي " پيوست. جماعت اسلامي نامي بود كه به زندانيان عضو گروه اخوان المسلمين در زندان هاي رژيم صهيونيستي اطلاق مي شد. پس از پيوستن به اين گروه با شاخص ترين چهره هاي جنبش حماس نظير شهيد عبدالعزيز رنتيسي، شهيد اسماعيل ابوشنب، نزار الريان، ابراهيم المقادمه و همچنين شهيد صلاح شحاده بنيانگذار شاخه نظامي جنبش حماس همنشين شد و همين همنشيني زمينه ساز پيوستن الجعبري به گردان هاي قسام پس از آزادي از زندان شد.
الجعبري در سال 1995 از زندان رژيم صهيونيستي آزاد شد و اداره موسسه رسيدگي به امور اسيران وابسته به جنبش حماس را به عهده گرفت. آن گاه در سال 1997 وارد دفتر رهبري سياسي جنبش حماس در غزه شد و رابطه اش با محمد الضيف، سعد العرابيد و عدنان الغول از شاخص ترين فرماندهان گردان هاي قسام مستحكم شد و همين مساله سبب شد نيروهاي امنيتي وابسته به تشكيلات خودگردان او را در سال 1998 به اتهام ايفاي نقش حلقه اتصال ميان شاخه نظامي و رهبري سياسي جنبش حماس بازداشت كند.
الجعبري در سال 2000 همزمان با آغاز انتفاضه مسجد الاقصي و هنگامي كه رژيم صهيونيستي پايگاه هاي امنيتي تشكيلات خودگردان در باريكه غزه را هدف قرار داد، از زندان آزاد شد. در آن هنگام، الجعبري با نزديك شدن به شهيد شحاده و محمد الضيف، توانست گام هايي مهم در جهت پيوستن به گروه عملياتي گردان هاي قسام بردارد در كنار اين دو نفر، گردان هاي قسام را از نظر مالي و نظامي به بهترين صورت، سامان دهي كند.
در سال 2003 نيروهاي رژيم صهيونيستي محمد الضيف را ترور كردند اما اين عمليات تروريستي ناكام ماند با اين حال الضيف به شدت زخمي و فلج شد و از ادامه فرماندهي گردان هاي قسام بازماند. اين مساله، زمينه بازسازي شوراي نظامي گردان هاي قسام را سبب شد و الجعبري به عنوان فرمانده عملياتي گردان هاي قسام تعيين شد با اين حال محمد الضيف به صورت تشريفاتي به مدت يك سال به عنوان فرمانده كل گردان هاي قسام ابقا شد.
قابليت هاي فرماندهي الجعبري به سرعت در گردان هاي قسام، نمود يافت و شاخه نظامي جنبش حماس را در مدتي كوتاه از گروهي شبه نظامي به يك شبه ارتش با بيش از 10 هزار نيروي نظامي تبديل كرد كه بر اساس رتبه بندي مشخص هرمي به فعاليت مشغول شدند و هر يك در واحدهايي ويژه به كار گرفته شدند. الجعبري زرادخانه متنوعي و بزرگي از نظر تسليحاتي براي گردان هاي قسام تدارك ديد كه برخي از سلاح هاي آن بومي بود.
" الجعبري " به بزرگ ترين معضل سازمان هاي امنيتي تبديل شده بود. او علاوه بر فرماندهي عمليات مختلف و بي سابقه بر ضد رژيم صهيونيستي پيش از عقب نشيني اين رژيم از غزه در سال 2005، به عنوان يكي از مسئولان اصلي پاكسازي غزه از جاسوسان تشكيلات خودگردان مي داند كه به جدايي غزه در ژوئن 2007 انجاميد. وي همچنين به عنوان مغز متفكر عمليات ربودن گلعاد شاليت نظامي صهيونيست به شمار مي رفت. الجعبري همچنين در تجاوز رژيم صهيونيستي به غزه، با برنامه ريزي عمليات منحصر به فردي در ايستادگي در مقابل تجاوز همه جانبه اسرائيل، ناكامي بزرگي را براي اين رژيم رقم زد و از همين جا برنامه ريزي رژيم صهيونيستي براي ترور الجعبري در دستور كار قرار گرفت و ارتش رژيم صهيونيستي بارها سعي كرد او را ترور كند كه مهم ترين اقدام تروريستي رژيم صهيونيستي در اين مجال، حمله موشكي بالگردهاي آپاچي به خانه او در 18 آگوست 2004 بود كه به زخمي شدن او منجر شد. در اين حمله تروريستي فرزند ارشد الجعبري به نام محمد و برادرش و سه تن از نزديكانش شهيد شدند.
الجعبري داماد شهيد عبدالعزيز الرنتيسي بود و فرزند او شهيد محمد الجعبري داماد شهيد صلاح شحاده بود.


پربیننده ترین خبرها