تحلیل روزنامه عرب زبان از پیروزی مقاومت فلسطین

تحلیل روزنامه عرب زبان از پیروزی مقاومت فلسطین
پنج‌شنبه 2 آذر 1391 - 06:49

يک روزنامه عرب‌زبان با ارائه تحليلي درباره پيروزي مقاومت اسلامي فلسطين در برابر تجاوزگري رژيم صهيونيستي تاکيد کرد که تصور نتانياهو درباره ساکنان نوار غزه ناشي از حماقت او بود و مقاومت توانست در عرصه‌هاي مقاومت توازن رعب و وحشت عليه صهيونيست‌ها ايجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه القدس العربی چاپ لندن، در سرمقاله خود به آتش‌بس اعلام شده در نوار غزه پرداخت و نوشت: مطرح نشدن لغو محاصره غزه به عنوان یکی از بندهای اصلی توافق آتش‌بس، که دیروز با حضور هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در قاهره امضا شد، بسیار ناامید کننده بود.

عبدالباری عطوان افزود: مسئله قابل توجه در این توافق آتش‌بس این است که مقاومت تسلیم نشد. همچنین، مقاومت حاضر نشد شرطهای تحریک‌آمیز اسرائیل را، به ویژه درباره برقراری آتش‌بس طولانی بدون قید و شرط، تحویل سلاح‌های مقاومت و جلوگیری از قاچاق موشک‌، بپذیرد.

نویسنده این مقاله افزوده است: رژیم اسرائیل با حمله وحشیانه به نوارغزه، که به شهادت ۱۶۱ فلسطینی و زخمی شدن حدود هزار نفر از ساکنان نوارغزه منجر شد، نتوانست به هدف خود در از بین بردن ذخیره موشک‌های مقاومت و ترور رهبران آن دست یابد.

آنچه رخ داد کاملاً برعکس خواسته اسرائیل بود؛ یعنی به رهبران مقاومت و رویکرد سیاسی آنان مشروعیت بخشید و باعث شد که مقاومت حضوری پررنگ در نقشه منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کند.

این تجاوزگری سبب شد شانس تشکیلات خودگردان فلسطین که رژیم تروریسم را رها کرده و به گفتگو به عنوان راهی برای صلح تکیه کرده است کاهش پیدا کند.

حملات ویرانگر رژیم اسرائیل به نوار غزه و تلفات انسانی زیاد آن از برخی مسائل پرده برداشت که می‌توان بر اهمیت آن تاکید کرد و در عین حال مترصد تأثیرها ناشی از آن در آینده نزدیک بود که این مسائل عبارتند از:

اول، این حملات نشان داد که تصور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، درباره اینکه  فلسطینیان نوار غزه و نیز رزمندگان مقاومت همانند ارتش‌های رسمی عربی از شدت حملات اسرائیل از ترس فرار خواهند کرد اشتباه بود. این تصور نشان‌دهنده حماقت سیاسی اوست زیرا برخلاف تصور وی، نه تنها هیچ یک از فلسطینی‌ها از این حملات فرار نکردند بلکه کسانی هم که در خارج از نوار غزه بودند، به ویژه کسانی که در این حملات زخمی شده و برای معالجه به بیمارستان‌های مصر رفته بودند، به سرعت به این منطقه بازگشتند.

دوم، اهالی شریف کرانه باختری بر ضد حالت رکود ملی که تقریباً طی ده سال گذشته از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین و سرویس‌های امنیتی وابسته به آن تحمیل شده بود طغیان و به پا خاستند.

مشاهده حرکت هزاران نفر از ساکنان کرانه باختری به سمت ایست‌های بازرسی، درگیرشدن با نیروهای اشغالگر صهیونیستی و وارد کردن تلفات و خسارت به آن‌ها برای اعلام همبستگی با فلسطینیان ساکن نوار غزه و کمک به آنان بود. این رفتار ساکنان کرانه باختری تاکیدی بر وحدت سرنوشت فلسطینی‌ها و وحدت مبارزه آنان با اشکال مختلف بود.

سوم، قضیه فلسطین که در نتیجه تحولات کشورهای عربی و تلاش‌های برخی از دولت‌های میانه‌روی عرب برای منحرف کردن افکار عمومی از آن تا حدودی کم رنگ شده بود، با شروع جنگ در غزه، بار دیگر در محافل سیاسی منطقه‌ای و جهانی حضوری جدید پیدا کرد و اسرائیل به جای ایران، که دشمن اول عرب‌ها جلوه داده و معرفی شده بود، قرار گرفت.

سفر کلینتون به منطقه پس از بیست ماه پیش به منظور دستیابی به توافق آتش‌بس بود. همچنین شاهد تماس‌های مکرر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با مسئولان منطقه درباره غزه و تردد بان کی مون دبیر کل سازمان ملل به قاهره نیز بودیم.

چهارم، پدیده عملیات شهادت‌طلبانه در قلب تل آویو و شاید در دیگر شهرهای صهیونیستی احیاء شد، پدیده‌ای که از ۱۵ سال پیش اثری از آن نبود و دیروز شاهد انفجار بمب در یک اتوبوس و زخمی شدن ۱۹ نفر بودیم.

پنجم: به علت توازن وحشت ناشی از حملات موشک‌های ضد تانک و افزایش احتمال ربوده شدن یا به اسارت در آمدن نظامیان اسرائیلی در صورت حمله زمینی  گزینه جنگ زمینی که همواره اسرائیل از آن بر ضد فلسطینی‌ها استفاده کرده است حذف شد.

نویسنده در ادامه افزوده است: اسرائیل غزه را به بهانه جلوگیری از رسیدن سلاح به این منطقه محاصره کرده است و حال اینکه می‌بینیم اسرائیل در این زمینه نیز شکست خورده است چرا که موشک‌هایی که مقاومت از دست داده است، در هفته‌های آینده به آن دست خواهد یافت و حتی اگر موشک‌های ضد هواپیما هم به مجموعه سلاح‌های آن اضافه شود، جای تعجب نیست.

مقاومت فلسطینی در این جنگ توانست که نخوت و

پربیننده ترین خبرها