کردستان سر جدایی از عراق ندارد

کردستان سر جدایی از عراق ندارد
سه شنبه 7 آذر 1391 - 17:18

العالم، اربیل - مشاور رسانه اي رئيس پارلمان منطقه كردستان عراق،گفت: سران سياسي كردستان عراق هيچ تصميمي براي جدايي از عراق ندارند و هیچ تلاشی نمی کنند.

طارق جوهر" روز سه شنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم، گفت: کردستان عراق هیچ تصمیمی برای جدایی از عراق ندارد و مسئولان كردستان در دوران حكومت رژيم سرنگون شده بعث براي تشكيل عراقي دموكراتيك تلاش كرده اند.
مشاور رسانه اي رئيس پارلمان كردستان عراق،افزود: نشست مقدماتي فرماندهان نيروهاي پيشمرگ ( شبه نظامیان کردستان عراق) و ارتش عراق در وزارت دفاع با هدف بررسي راه های هماهنگي و همكاري در مناطق مورد منازعه آغاز شد و اميدواريم كه اختلافات با گفت وگو، تكيه بر قانون و رعایت توافقات پيشين حل و فصل شود.
طارق جوهر تشکیل ستاد نظامی موسوم به "عملیات دجله" ارتش عراق در مناطق مورد اختلاف را  سبب بروز بحران دانست و گفت: عدم پايبندي دولت مركزي به توافقات پیشین پس از تشكيل ستاد نظامی "عمليات دجله" موجب به وجود آمدن بحرانی جديد شد و ما اميدواريم كه همه طرف ها گفت وگو و پايبندي به قانون را در پيش بگيرند و به توافقات پیشین برای حل اين مشكلات پايبند باشند.
پیش از این دولت عراق در قالب طرح "عملیات دجله " اقدام به تقویت پایگاه های نظامی در استان های دیاله و صلاح الدین کرد؛ این پایگاه ها در نزدیکی کرکوک و مناطق مورد اختلاف دولت مرکزی عراق و منطقه کردستان واقع شده است؛ تشکیل ستاد نظامی عملیات دجله باعث واکنش شدید پیشمرگ های کرد شد و کردها به ستاد عملیات دجله هشدار دادند که حضور آن ها در مناطق مورد اختلاف به منزله جنگ خواهد بود؛ پس از این تهدید، دولت عراق هم به کردستان درباره هر گونه رویارویی با نظامیان ارتش عراق هشدار داد.
مشاور رسانه اي رئيس پارلمان كردستان عراق، اقدام نوري مالكي نخست وزير این کشور در تشكيل نيروهاي دجله را اقدامي غيرقانوني و به منزله تعرض به قانون اساسي عراق دانست و گفت: قانون اساسي عراق ، استفاده از ارتش براي حل اختلافات سياسي را مجاز نمي داند و اجازه نمي دهد كه از ارتش براي سركوب مردم استفاده شود.
جوهر ادامه داد: منطقه كردستان عراق در سال هاي گذشته تلاش كرده است تا راه كارهايي را براي حل همه مشكلات از جمله مشكلات مناطق مورد منازعه پيدا كند؛ اما نخست وزير از اجراي ماده 140 قانون اساسي که نقشه راه حل مشكلات اين مناطق است، خودداري كرد.
وي بر حقانيت كردستان در مالكيت شهر كركوك و برخی مناطق ديگر تاكيد كرد و گفت: اين مساله به معناي تمايل كردستان براي جدايي از عراق نيست و وحدت عراق در گرو اجراي قانون اساسي است.
26-18:06

 

پربیننده ترین خبرها