عضو برجسته ائتلاف حاكم:

بحران كردستان عراق به درگيري نخواهد انجاميد

بحران كردستان عراق به درگيري نخواهد انجاميد
يکشنبه 12 آذر 1391 - 23:24

بغداد ( العالم )- عضو ائتلاف حاكم دولت قانون گفت: نشانه هايي دال بر استمرار بحران اختلافات ميان دولت مركزي و منطقه كردستان عراق وجود دارد اما قطعا به مرحله درگيري نخواهد انجاميد و مذاكره و گفتگو كه مسوولان كردستان عراق تا كنون حاضر به پذيرش آن نشده اند، به برقراري آرامش كمك خواهد كرد.

عدنان سراج يكشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم افزود: بحران كنوني بين منطقه كردستان و دولت مركزي درباره استقرار نيروهاي عراقي در مناطق مورد اختلاف واقع در شمال كشور، با وساطت حل نخواهد شد زيرا دامنه اين اختلافات بسيار گسترده است.
وي اظهار داشت: آخرين تلاش ها براي انجام مذاكرات اقدام اسامه النجيفي رئيس پارلمان بود كه نوري مالكي نخست وزير عراق با آن موافقت كرد و نيروهاي موجود در كركوك و ساير مناطق را بازگرداند و از نيروهاي پليس براي اداره اوضاع منطقه كمك گرفت اما مسعود بارزاني با اين اقدام مخالفت كرد.
تماس سران بعث عراق با قطر براي تشكيل ارتش آزاد
سراج تصريح كرد: برخي گروه ها در منطقه كردستان درباره آينده عراق به شبهه افكني مي پردازند و موجب نگراني مي شوند. از سوي ديگر تحركات مشكوكي در كردستان از سوي سران بعث وجود دارد و اين گروه ها  ضمن  تماس با نيروهاي نظامي قطر براي دريافت كمك هاي مالي تلاش مي كنند مانند ارتش آزاد سوريه در عراق هم  ارتش آزاد ايجاد كنند و در مرز كردستان با ساير مناطق نظير ديالي و كركوك و استان صلاح الدين مناطق امن ايجاد نمايند.
عضو ائتلاف حاكم دولت قانون تاكيد كرد كه مسعود بارزاني ،رييس منطقه كردستان عراق،مذاكره را رد كرده و شروط دشواري براي حل و فصل اختلافات ميان كردستان و دولت مركزي قرار داده است ضمن اين كه اختلاف اصلي درباره وضعيت استقرار ارتش عراق در مناطق شمالي و نيز قرار دادن مناطق مورد اختلاف زير نظر نيروهاي عراقي به منظور جلوگيري از تجزيه عراق يا درگيري و جنگ داخلي است.
وي همچنين افزود: تردد سران حزب بعث در عراق تهديدي براي كشور به شمار مي رود مخصوصا طارق هاشمي كه از طريق كردستان به تركيه و سپس عربستان و نهايتا قطر گريخت .
توطئه هاي پشت پرده براي شكست تجربه دموكراسي عراق
 نماينده سابق نيروهاي تركمني در مجلس عراق نيز گفت: توطئه هاي پليدي پشت درهاي بسته با هدف سد كردن مسير سياسي عراق درحال شكل گيري است.
فوزي اكرم ترزي در گفتگو با العالم اظهار داشت: هدف از اين توطئه ها از بين بردن تجربه نوپاي دموكراسي عراق در منطقه است و توطئه هاي بين المللي ،منطقه اي و عربي با توسل به رسانه ها و ابزارهاي سياسي و اقتصادي و با خط گرفتن از امريكا و سازمان جاسوسي صهيونيستي "موساد" سعي دارند نقش دولت و حكومت عراق را بيرنگ كنند.
ترزي از اقداماتي كه ضد اقليت تركمني در عراق انجام مي شود، انتقاد كرد و گفت: تلاشهايي در جهت محو هويت تركمني كه سومين قوميت اصلي عراق است صورت گرفته و شخصيت هاي تركمني در تمام مناطق تركمن نشين از تلعفر تا خانقين، كركوك و توزخورماتو مورد تعدي قرار گرفته اند.
بحران دولت و منطقه كردستان عراق كم اهميت است
در همين حال حسين الجاف عضو ارشد حزب دموكراسي كردستان عراق در مصاحبه با العالم، تشديد بحران بين دولت مركزي عراق و مسوولان كردستان در اربيل را كم اهميت شمرد و گفت:  اين يك منازعه قوميتي است و به جامعه عراق سرايت نخواهد كرد.
وي افزود: اگرچه برخي مسائل مانند ماده 140 و نيز مستمري هاي به تعويق افتاده پيشمرگان (كه وي آنها را جزئي از نيروهاي امنيتي مرزي كردستان عراق برشمرد) بايد مورد توجه قرار گيرند اما مجادلات قوميتي نبايد به صحنه جامعه عراقي كشيده شوند . ضمن اين كه نيروهاي پيشمرگ در شهرهاي خورماتو و خانقين و در فاصله دور از ارتش عراق مستقر هستند و وجودشان باعث ايجاد تنش نخواهد شد.
الجاف به سخنان مسعود بارزاني رئيس منطقه كردستان عراق درباره اين كه بغداد پايتخت همه عراقي هاست اشاره كرد و گفت: اين سخن نشانگر آن است كه تنها راه حل به دست دولت عراق است كه با تفاهم با ساير اطراف ايجاد خواهد شد.
وي همچنين اخبار مربوط به رد دعوت اسامه النجيفي رئيس پارلمان عراق براي گفتگو و يافتن راهكار هاي جديد از سوي بارزاني را نفي كرد.
ياد آور مي شود كه برخي منابع خبري پيش از اين، نشست روز دوشنبه (6آذر ماه) بين مقامات نظامي و كارشناسان كُرد در ساختمان وزارت دفاع عراق در بغداد را به عنوان نشستي مقدماتي، دوستانه و مثبت ارزيابي كرده بودند.
tt-2-`17:47
 

پربیننده ترین خبرها