فساد اداري در عربستان و كويت بيش از ساير كشورهاي عربي

فساد اداري در عربستان و كويت بيش از ساير كشورهاي عربي
پنج‌شنبه 16 آذر 1391 - 19:16

العالم - سازمان شفافيت بين المللي در گزارش ساليانه خود اعلام كرد كه عربستان سعودي و كويت با قرار گرفتن در رتبه 66 جدول ساليانه سلامت اداري ، در مرتبه پاييني نسبت به ساير كشورهاي عربي قرار گرفته اند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه العالم ، اين سازمان كه هر سال ميزان فساد در كشورهاي مختلف را بررسي مي كند،درتازه ترين گزارش خود در باره وضعيت فساد اداري و مالي تاكيد كرد كه فساد به تاخت و تاز در جهان ادامه مي دهد و در دو سوم كشورهاي جهان به شكل غير قابل كنترلي به پيش مي رود.
براساس اين گزارش قطر و امارات در رتبه 27 قراردارند .
در اين گزارش تاكيد شده است كه برخي كشورهاي منطقه يورو از جمله يونان  و ايتاليا نيز تحت تاثير فساد شديد اداري و مالي قراردارند.
اين گزارش وضعيت فساد در محدوده پولي يورو را نگران كننده خوانده است. در ميان بيست و هفت كشور عضو منطقه يورو، يونان و ايتاليا به ترتيب بيشترين فساد مالي و اداري را تجربه مي‌كنند.
درميان ۱۷۴ جايگاه، كره شمالي، سومالي و افغانستان رتبه آخر سلامت اداري و مالي را به خود اختصاص داده‌اند و دانمارك، فنلاند و نيوزيلند اول هستند.
آلمان و فرانسه به عنوان قدرتمند‌ترين كشورهاي محدوده يورو به ترتيب سيزدهم و بيست و دوم هستند.
شفافيت بين الملل، يك سازمان غير دولتي و مستقل است كه مقر آن در شهر برلن آلمان قرار دارد و از سال ۱۹۹۳ ميلادي گزارش‌هايي درباره ميزان فساد در كشورهاي جهان و تلاش دولت‌ها براي مبارزه با آن منتشر مي‌كند.
كشورهاي بهار عربي نيز عمدتا كمترين امتياز ها را در بررسي موضوع فساد اداري به دست آورده اند.
سازمان شفافيت بين المللي گزارش هاي سالانه خود را بر پايه سنجه هايي از جمله بررسي مديريت دولتي در كشورها، شرايط دسترسي شهروندان به خدمات عمومي، ساختار حقوقي و قضايي حاكم در كشورها، موقعيت بخش خصوصي، اختلاس، رشوه‌گيري، خريد و فروش پست‌ هاي دولتي، رشوه پذيري دستگاه قضايي، فساد مالي در ميان سياستمداران و مقام هاي دولتي، عدم مقابله كافي يا ناكارايي در پيكار عليه مواد مخدر و غيره تهيه مي كند. 
اين سازمان درجه فساد را در كشورهاي مورد مطالعه اندازه گيري مي كند و به آن ها نمره صفر تا 10 مي دهد. نمره صفر نشاندهنده بالاترين شاخص فساد و 10 پايين ترين شاخص فساد است.
در اين ميان مهمترين شاخصي كه در بررسي فساد توسط سازمان شفافيت بين الملل مورد ارزيابي قرار مي گيرد، پرداخت رشوه است. پرداخت رشوه باعث خروج روند كار از حالت عادي و كارشناسي شده و انحراف آن خواهد شد و بسته به نوع و ميزان پرداخت رشوه، افراد و يا شركت هاي بي كفايت، كار را در دست بگيرند. 

پربیننده ترین خبرها