تفاوت فاحش دستمزد اتباع بیگانه در عربستان

تفاوت فاحش دستمزد اتباع بیگانه در عربستان
دوشنبه 20 آذر 1391 - 21:01

روزنامه نگار عربستاني، از تفاوت فاحش ميان حقوق متخصصان تبعۀ عربستان با متخصصان خارجي پرده برداشت و خواستار رعايت عدالت درحق متخصصان عربستاني شد.

"طلال القشقري" در یادداشتی در روزنامه المدينه عربستان نوشت: "پایه حقوق مهندسان عربستاني با مهندسان خارجي بسيار متفاوت است و اين تفاوت فقط به درآمد آنها مربوط نمي شود، بلكه همه جوانب شغلي را شامل مي شود.
به گفتۀ وی، حقوق يك مهندس عربستاني با بيست سال سابقه خدمت در بخش دولتي، از 18 هزار ريال فراتر نمي رود، بدون اين كه حق مسكن و يا بيمه به وي تعلق بگيرد.. و البته اين در بهترين حالت و درصورتي است كه در ترفيع مدارج شغلي او مشكلي پیش نيايد و وي به طور متوالي ترفيع شغلي بگيرد...
القشقري در ادامه نوشت: اکنون حقوق يك مهندس خارجي را با همان سابقه شغلی در يكي از شركت هاي دولتي عربستان مقايسه می كنيم. طرف حساب اين مهندس خارجي، دولت است و مهندساني از بخش دولتي (و چه بسا همان مهندس بيچاره اي كه شرح حال وي اعلام شد!)، بر اين شركت نظارت مي كنند.
وی ادامه داد: منبع اين خبر، كپي قرارداد یک مهندس خارجي است كه براي اين شركت كار مي كند و يكي از خوانندگان آن را دراختيار من قرار داده است. بر اساس اين قرارداد، مجموع حقوق ماهيانه آن مهندس خارجي 31595 ريال است...
اين نويسنده تصریح کرد: جزئيات مربوط به دستمزد اين مهندس خارجي را فاش نمي كنم؛ ولي بر خود لازم مي بينم كه از بي عدالتي در حق مهندسان عربستاني انتقاد كنم، به ويژه اين كه حقوق مهندس خارجي 76 درصد بيشتر از حقوق مهندس عربستانی است، آيا اين عاقلانه است؟ اگر اين بي عدالتي نيست، پس تعريف بي عدالتي چيست؟!
گفتنی است، تفاوت فاحش در حقوق و مزایای متخصصان عربستانی با متخصصین خارجی شاغل در عربستان (که اکثر قریب به اتفاق آنها آمریکایی و اروپایی هستند)، در حالی است که از سوی دیگر، کارگران غیر متخصص خارجی، اعم از خدمۀ منازل و کارگران ساده ساختمانی و خدماتی (که اغلب اهل کشورهای فقیر جنوب شرق آسیا هستند)، در مواردی، تنها یک دهم اتباع عربستان دستمزد می گیرند و با نابرابری های بسیار مواجه هستند.

پربیننده ترین خبرها