مواضع آمریکا، آب و هوای لندن و تمارض کلینتون!

مواضع آمریکا، آب و هوای لندن و تمارض کلینتون!
چهارشنبه 22 آذر 1391 - 21:57

روزنامۀ القدس العربي چاپ لندن، موضع متزلزل کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا، در قبال تحولات اوضاع سوریه را به آب و هوای لندن تشبیه کرد و تمارض کلینتون برای اجتناب از شرکت در نشست مراکش را به سخره گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، این روزنامۀ فرامنطقه ای امروز در ستون یادداشت خود نوشت:
مواضع کشورهای غربی در قبال تحولات سوریه، مانند شرایط ناپایدار آب و هوایی لندن است که گاهی در یک روز، چهار فصل سال را در آن می توان دید: گاهی توفانی همراه با رعد و برق؛ و گاهی آفتابی و آرام.
همین چند روز پیش بود که دولت آمریکا در جهان جنجالی به پا کرد و مسئولان آن، در سخن گفتن از «سلاح شیمیایی سوریه» و احتمال استفاده بشار اسد از این سلاح علیه مردم سوریه، گوی سبقت را از یکدیگر ربودند.
کار به جایی رسید که حتی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز لب به سخن گشود و هشدارهایی شدید اللحن علیه رئیس جمهور سوریه در این خصوص مطرح کرد.
اما به فاصلۀ چند روز، "لیون بانیتا" وزیر دفاع آمریکا، امروز به صراحت اعلام کرد که هیچ سند و مدرکی در خصوص تمایل بشار اسد به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردمش وجود ندارد
وزیر دفاع آمریکا معتقد است که «بشار اسد پیام آمریکا را دریافت کرده و تصمیم گرفته است که از این سلاح استفاده نکند».
اما چرا نگوییم که دولت آمریکا از موضع خود عقب نشینی کرده و پرونده سوریه را به شیوه ای دیگر مورد بررسی قرار داده است؟ دلایل متعددی در خصوص این تصور وجود دارد که می توان آنها را در موارد ذیل خلاصه کرد:
نخست آن که، خانم هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا تصمیم گرفت از عهده دار شدن ریاست نشست امروز دوستان سوریه در مراکش سر باز بزند و نماینده خود را به نمایندگی از دولت آمریکا برای شرکت در این نشست اعزام کرد. وی علت فقدان حضور خود را در این نشست، ابتلا به بیماری فصلی عنوان کرده و این امر باعث شده است که خیلی ها وی را به "تمارض" و فرار از حضور در این نشست حساس و سرنوشت ساز - که قرار است در آن درباره اعتراف به ائتلاف معارض سوری و شیوه مسلح کردن مخالفان در سوریه تصمیم گیری شود - متهم کنند.
دوم، مخالفت اتحادیه اروپا با درخواست انگلیس برای لغو فوری ممنوعیت ارسال سلاح برای گروه های مسلح در سوریه و مجهز کردن آنها به سلاح های پیشرفته مانند موشک استینگر و ضد تانک.
سوم، این که آمریکا نام جبهه نصرت را در لیست گروه های تروریستی قرار داده و ارسال سلاح و پول برای این گروه را که وابسته به سازمان القاعده و دارای ایدئولوژی اسلام گرایی افراطی (بنا به توصیف ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا) هستند، ممنوع کرده است.
نکته قابل توجه این که آمریکا و اروپا در حالی چنین مواضع ضد و نقیضی در قبال مسئله سوریه اتخاذ کرده اند که تنها یک هفته از دیدار بین کلینتون و همتای روسی او سرگئی لاوروف در دوبلین پایتخت ایرلند می گذرد.
حال این سوال مطرح است که آیا دو کشور آمریکا و روسیه در خصوص یافتن راه حلی سیاسی برای برون رفت از بحران سوریه به توافق رسیده اند؟
خاطرنشان می شود که جبهه نصرت سوریه از جبهه های بسیار تندرو و دارای مواضع سرسختانه در مقابله با نظام سوریه است. این جبهه علاوه بر جنگ های روزمره، بیش از 40 عملیات انتحاری علیه نیروهای امنیتی سوریه انجام داده است.
بنابراین قراردادن نام این جبهه در لیست گروه های تروریستی، در حقیقت مخالفان نظام سوریه را به دو گروه هوادار و مخالف آمریکا یا «تروریست» و «غیر تروریست» تبدیل کرده است.
همچنین این تصمیم آمریکا، کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه را که مستقیم یا غیر مستقیم سلاح در اختیار این جبهه قرار داده اند، در سطوح دولتی یا مردمی در تنگنا قرار خواهد داد.
خلاصه این که سوریه در آستانه سال جدید میلادی، شاهد تحولات متعدد و غیر منتظره ای است، اما آنچه بر همه عیان می باشد این است که مردم بی گناه سوریه همچنان هزینۀ این تحولات را خواهند پرداخت.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها