اختلافات روزافزون مقامات سعودی درباره یمن

اختلافات روزافزون مقامات سعودی درباره یمن
سه شنبه 30 فروردين 1390 - 05:27

مقامات عربستان سعودي درباره برخورد با پرونده يمن بويژه ادعاي صنعا مبني برحمايت ايران از گروه الحوثي و ادامه حضور عبدالله صالح در راس قدرت ، اختلافاتي شديد دارند و دامنه اين اختلافات هرروز گسترده تر مي شود.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، تلگراف های سفارتخانه های آمریکا در صنعا و ریاض که در سایت ویکیلیکس منتشر شده، بخوبی این اختلافات را عیان ساخته است.

 

براساس اسناد منتشره این اختلافات زمانی اوج گرفت که هنگام تعرض نظامی عربستان به خاک یمن برای سرکوب مخالفان رژیم عبدالله صالح، " سلطان بن عبدالعزیز" ولیعهد سعودی و مسئول اصلی پرونده یمن در دستگاه حکومتی سعودی به علت بیماری و گذراندن دوران نقاهت درخارج از عربستان بود.

 

براساس یکی از اسناد منتشرشده، اعضای کمیته عربستانی "امور یمن" به ریاست شاهزاده سلطان درباره ادعای عبدالله صالح مبنی بر دخالت ایران در امور یمن با توجه به تمایل او برای منطقه ای کردن درگیری های صعده ابراز شک و تردید کرده اند .

 

یکی از سرشناسان قبیله "بکیل " یمن که نیمه سپتامبر 2009 با اعضای کمیته عربستانی امور یمن دیدار کرده است، به یکی از وابستگان اقتصادی سفارت آمریکا در یمن گفته است که اعضای این کمیته معتقدند عبدالله صالح اطلاعاتی دروغ و یا مبالغه آمیز درباره حمایت ایران از گروه الحوثی ارائه کرده است تا زمینه دخالت مستقیم عربستان و منطقه ای کردن درگیری های صعده را فراهم کند.

 

"محمد ناجی الشایف " به نقل از یکی از اعضای کمیته امور یمن می گوید :ما می دانیم که عبدالله صالح درباره ایران دروغ می گوید ولی نمی توانیم کاری برای او بکنیم.

 

اعضای کمیته امور یمن از زمان خروج شاهزاده سلطان از عربستان که غیبت وی باعث بلاتکلیف ماندن مساله چگونگی برخورد ریاض با پرونده امنیتی یمن شد ، به توانایی مدیریت عبدالله صالح شک کردند تا اینکه ریاض تصمیم به دخالت مستقیم دردرگیری های صعده گرفت زیرا عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان بیش از ولیعهدش به درخواست عبدالله صالح برای "دخالت مستقیم ریاض" اهمیت می داد .

 

براساس تلگراف سفارتخانه آمریکا در ریاض ، الشایف در باره اعتماد زیاد پادشاه عربستان به رییس جمهوری یمن ابراز تردید می کند و این اعتقاد را درست نمی داند .

 

"سفارتخانه آمریکا هیچ دلیلی که حاکی از جایگاه ویژه رییس جمهوری یمن نزد پادشاه عربستان باشد ، نمی بیند بویژه آنکه مقامات عربستانی گاهی نفرت خود را از عبدالله صالح پنهان نمی کنند و به او به عنوان شیطان نگاه می کنند اما در عین حال خود را مجبور به حمایت از وی برای مهار معضلات یمن می بینند .

 

یک سند منتشر شده دیگر حاکی است: برخی از سیاستمداران ارشد یمنی معتقدند که دخالت عربستان در ششمین جنگ صنعا با گروه حوثی باعث نجات عبدالله صالح از منجلاب مشکلات داخلی شد و بهانه ای دیگر به او برای طولانی کردن جنگ داد و این در حالی بود که از کمک های زیاد مالی عربستان هم برخوردار شده بود.

 

"عبدالوهاب الانسی " دبیرکل مجمع اصلاحات یمن با توجه به افزایش حمایت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از دولت صنعا ، می گوید: جدی بودن عبدالله صالح برای پایان دادن به جنگ تردید آمیز است و این سئوال را مطرح می کند که آیا عبدالله صالح واقعا می خواهد مساله صعده را حل و فصل کند؟".

 

یک سند دیگر به نقل از "حسن زید " دبیرکل حزب "حق" یمن نشان می داد، عبدالله صالح تا زمانی که از حمایت مالی عربستان برخوردار باشد ، به جنگ صعده پایان نخواهد داد .

 

وی می گوید : عبدالله صالح در دیدارهای روز 22 نوامبر 2009 چنین وانمود می کرد که خواهان پایان دادن به جنگ است ولی چون حسن و حمید الاحمر سران قبیله "حاشد" خواهان تداوم جنگ هستند ، نمی تواند این جنگ را متوقف کند .

 

حسن زید می افزاید : اگرعبدالله صالح خواهان پایان دادن به جنگ هم می بود ، نمی توانست زیرا این اختیار را نداشت بلکه تصمیم برای پایان جنگ در دست ریاض بود.

 

در این سند به نقل از "مراد ظافر" معاون رییس مؤسسه دموکراسی آمده است: گرفتن تصمیم" اعلام آتش بس " با توجه به دخالت نظامی عربستان سخت و دشوار بود زیرا رییس جمهوری یمن در صورتی که عربستان به جنگ با گروه حوثی ادامه می داد، نمی توانست آتش بس اعلام کند و از سوی دیگر اگرعربستان همچنان از وی حمایت مالی و تسلیحاتی کند هیچ انگیزه ای برای پایان دادن به جنگ نخواهد داشت .

 

در یک تلگراف دیگر خاطرنشان شده است: "خالد بن سلطان "معاون وزیر دفاع عربستان اعلام می کرد که اتباع عربستانی مقیم مرزهای عربستان و یمن که به علت جنگ صعده مناطق سکونت خود را ترک کردند ، اجازه بازگشت به مناطق سکونت شان را ندارند .

 

براساس این سند،" جیمز اسمیت" سفیر آمریکا در ریاض به نقل از خالد بن

پربیننده ترین خبرها