بازبینی قرارداد صدور گاز به اسراییل اجرایی شد

بازبینی قرارداد صدور گاز به اسراییل اجرایی شد
سه شنبه 30 فروردين 1390 - 06:22

منابعي در هيأت دولت مصر اعلام کردند که دستور نخست وزيري مبني بر " بازبيني در همه قراردادهاي صادرات گاز به خارج از جمله قرارداد صادرات گاز به رژيم صهيونيستي" هم اکنون در حال اجراست.

به گزارش شبکه خبری العالم، ناظران سیاسی و کارشناسان نفتی با ازسرگیری صادرات گاز مصر به رژیم صهیونیستی در این برهه مخالف هستند و افرادی دیگر نیز خواستار قطع صادرات گاز به این رژیم طبق حکم دستگاه قضایی هستند .

 

در دوران رژیم حسنی مبارک مساله صادرات گاز مصر به رژیم صهیونیستی از ملت مصر پنهان نگه داشته می شد و گاز مصر طبق قرادادهای سابق چند دهه با کمیت بسیار و قیمت پایین به این رژیم صادر می شد تا اینکه انقلاب این مساله را علنی کرد و معلوم شد که دستور صادرات گاز از بالاترین رده هرم قدرت صادر می شد .

 

ابراهیم بدران کارشناس نفتی مصر روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه خبری العالم گفت : ما مخالف صادرات گاز مصر به رژیم صهیونیستی قبل از انقلاب بودیم و هم اکنون نیز مخالف این امر هستیم .

 

بدران اظهار داشت: طبق قراردادهای گازی مصر و رژیم صهیونیستی ، 18 تریلیون فوت مکعب از مجموع 23 تریلیون ذخیره گازی مصر باید به این رژیم صادر شود که این امر به معنی نیاز مصر به وارد کردن گاز در آینده است.

 

 دادگاه اداری مصر چند ماه پیش در حکمی دولت را ملزم به بازبینی در قراردادهای امضا شده با رژیم صهیونیستی خصوصا قرارداد گازی کرد و افرادی در مصر نیز اخیرا خواستار اجرای حکم دادگاه اداری شده بودند .

 

ابراهیم یسری ارایه دهنده دادخواست توقف صادرات گاز مصر به رژیم صهیونیستی گفت: ما به کار خودمان ادامه خواهیم داد و اگر حکم دادگاه اداری اجرا نشود بار دیگر به دستگاه قضایی مراجعه خواهیم کرد تا دادگاه حکم حبس متخلفان را صادر کند .

 

محمد عبدالقدوس مخبر کمیته آزادی های اتحادیه خبرنگاران مصر اظهار داشت: توقف صادرات گاز مصر به رژیم صهیونیستی درخواست اصلی ما است .

 

 وی افزود: قرارداد گازی مصر و رژیم صهیونیستی کاملا به زیان مصر است و حکم نهایی فسخ این قرارداد نیز صادر شده است و باید بی توجه به هیچ بهانه ای این حکم قضایی اجرا کرد .

 

ناظران سیاسی معتقدند که پس از سرنگونی رژیم سابق و منزوی شدن همه مرتبطان با قراردادگازی مصر و رژیم صهیونیستی ، زمان سازش با این رژیم به سر آمده است و متعاقباً باید همه قراردادهای امضا شده با رژیم صهیونیستی برای تأمین منافع مصری ها و حفظ ثروت های ملی بازبینی شود.

پربیننده ترین خبرها