مهمانپرست: موج بیداری درمیان ملتهای منطقه ایجاد شده است

مهمانپرست: موج بیداری درمیان ملتهای منطقه ایجاد شده است
سه شنبه 30 فروردين 1390 - 09:26

سخنگوي وزارت امورخارجه با اشاره به موج بيداري اسلامي در ميان ملتهاي منطقه، ادعاهاي مطرح شده عليه ايران را نادرست و نوعي فرار به جلو دانست.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، رامین مهمانپرست امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات وزیرخارجه بحرین در مورد اوضاع منطقه و زمان خروج نیروهای عربستانی و اماراتی از این کشور، گفت: ما مواضع کشورمان را به صورت صریح و شفاف اعلام کرده ایم، موج بیداری در میان ملت های منطقه ایجاد شده است و این موج به دنبال خود تغییراتی را در هر کشور ایجاد خواهد کرد.

 

وی افزود: راه حل مواجهه با این موج مردمی، گوش کردن به مطالبات مردم و تحقق خواسته های آنان است، رویکرد سرکوب و خشونت و بکارگیری نیروهای نظامی به دست مقامات آن کشور و یا دخالت کشورهای دیگر در این زمینه رویکردی اشتباه و انحرافی است.

 

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: چیزی که می تواند به دولت ها کمک کند همراه شدن با خواسته های مردم و تحقق آنهاست، اینکه اتهاماتی به سایر کشورها وارد شود برای اینکه در بحرانی که با آن روبرو هستند چاره جویی کنند رویکرد درستی نیست، و راه حل مسئله نخواهد بود.

 

مهمانپرست گفت: هرچه شدت سرکوب مردم و توجه نکردن به خواسته های آنها افزایش پیدا کند سرعت تغییرات و کیفیت تغییر در آن کشورها افزایش خواهد یافت.

 

وی تصریح کرد: درباره کشورهای منطقه بارها اعلام کرده ایم به هیچ وجه دخالت در امور دیگر کشورها جزو دستور کار وزارت امورخارجه کشور ما نیست، بلکه احترام به حاکمیت کشورها و برقراری روابط براساس احترام متقابل جزو اصول سیاست خارجی ماست.

 

مهمانپرست افزود: به هیچ وجه این ادعاهایی را که درباره ایران صورت می گیرد درست نمی دانیم و آن را نوعی فرار به جلو تلقی می کنیم، برای اینکه برخی از این دوستان در مواجهه با خواسته های مردم می خواهند صورت مسئله را تغییر بدهند.

 

 فتنه های آمریکایی - صهیونیستی در منطقه

 

وی اظهار داشت: البته اعلام کردیم که کشورهای منطقه باید هوشیار و با درایت مراقب فتنه های آمریکایی صهیونیستی در منطقه باشند، زیرا هدف نهایی آنها ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی و دورکردن آنها از همدیگر است.

 

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: هر قدر کشورهای منطقه مقتدر و از حمایت مردمی بالاتری برخوردار باشند و رویکرد همگرایی و همکاری را دنبال کنند برای رشد و توسعه منطقه موثرتر خواهد بود و امنیت و ثبات را تقویت می کند و این چیزی نیست که خوشایند رژیم صهیونیستی و حامیان آن باشد.

 

مهمانپرست افزود: بنابراین رژیم صهیونیستی و حامیان آن فتنه های زیادی را در دستورکار گذاشته اند و انتظار ما این است که مقامات کشورهای منطقه هوشیار باشند، و با درایت با این فتنه ها برخورد کنند البته مردم کشورهای منطقه ما هوشیار هستند و متوجه همه فتنه ها خواهند بود.

 

 پیگیری همه جانبه تحولات کشورهای منطقه

 

مهمانپرست در ادامه تاکید کرد: پیگیری همه جانبه تحولات کشورهای منطقه بویژه بحرین در دستورکار ما قرار دارد.

 

وی افزود: حتما کشورها و مجامع بین المللی درباره این تحولات مسئولیت بیشتری دارند و باید تحرکات جدی داشته باشند و اقدام عملی صورت دهند.

 

سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: سکوت آنان می تواند افکار عمومی را متوجه سیاسی بودن برخی ادعاهایشان در زمینه حقوق بشر کند و آنچه در ذهن مردم دنیا می ماند ظلمی است که به مردم این منطقه صورت می گیرد و سکوتی است که می تواند همراهی کننده با این ظلم ها باشد.

 

مهمانپرست تصریح کرد: آنها باید به افکارعمومی دنیا پاسخگو باشند، که چرا در مقابل اتفاقات در کشورهای مختلف رویکرد دوگانه دارند و چرا در قبال جان انسانها و حقوق بشر که مدعی هستند اینگونه رفتار می کنند؟

 

وی تاکید کرد: ما همه تلاشمان را خواهیم کرد که اقدام جدی صورت گیرد تا شاهد ادامه برخوردهای خشونت آمیز با مردم منطقه به ویژه مردم بحرین نباشیم.

 

 توسعه همکاری با کشورهای منطقه و ایجاد وحدت در جهان اسلام، موضع اصولی ایران

 

مهمانپرست درباره روابط ایران و عربستان گفت: ما بارها به آنها اعلام کرده ایم موضع اصولی کشور ما توسعه همکاری با کشورهای منطقه و ایجاد وحدت در میان جهان اسلام است.

 

وی افزود: هر تلاشی برای ایجاد تفرقه میان کشورهای اسلامی و بر هم زدن وحدت جهان اسلام تنها منافع رژیم صهیونیستی و حامیان آن را در منطقه تأمین خواهد کرد.

 

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: فکر می کنیم رو

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها