دفاع از دیکتاتورها به روش صهیونیستی

دفاع از دیکتاتورها به روش صهیونیستی
سه شنبه 30 فروردين 1390 - 15:51

يک روزنامه صهيونيستي در تحليلي که نگراني مقام هاي اسرائيل از دادگاهي شدن همپيمان هاي سرنگون شده اين رژيم را نشان مي دهد ، مدعي شد که محاکمه سران ديکتاتور موجب تشديد خشونت و آشوب در منطقه مي شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم روزنامه جروزالم پست به صورت تلویحی تلاش کرد که مناسب ترین راه برای ایجاد ثبات و آرامش در منطقه را بخشش دیکتاتورهایی مانند حسنی مبارک و زین العابدین بن علی معرفی کند که هر دو از وابستگان به غرب و حامیان جدی رژیم اسرائیل بوده اند.

 

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه جروزالم پست تحلیلگران معتقدند به پای میز محاکمه کشاندن افرادی مانند حسنی مبارک رئیس جمهوری سابق مصر و زین العابدین بن علی رئیس جمهوری سابق تونس می تواند به تشدید خشونتها و نیز اعمال فشار سران مستبد سایر کشورهای منطقه بیانجامد.

 

" جروزالم پست " نوشت مردم مصر و تونس روز چهارشنبه همزمان با تصمیم دولتهای جدید خود برای محاکمه کردن حسنی مبارک و زین العابدین بن علی سران دیکتاتور پیشین این کشورها به اتهام جنایات جنگی خوشحال شدند.

 

این در حالیست که محاکمه این افراد میتواند کار را برای مخالفان سایر دولتهای منطقه در جهت سرنگون کردن سران مستبد این کشورها دشوار کند.

 

حسنی مبارک و دو پسرش جمال و علاء روز چهارشنبه به اتهام فساد و قتل عام تظاهرات کنندگانی که قیام مردمی انها در نهایت به سرنگونی مبارک انجامید بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند.

 

جروزالم پست ادامه میدهد این در حالیست که بن علی نیز در چنین روزی از سوی مقام های تونسی در هجده مورد از جمله کشتار عمدی مردم و قاچاق مواد مخدر متهم شناخته شد.

 

معمر قذافی رهبر قدرتمند لیبی نیز که در حال برخورد خشونت بار با مخالفان خود میباشد پس از اینکه دادگاه کیفری بین المللی روز سوم ماه مارس گذشته تحقیقات خود را در خصوص جرائم احتمالی وی علیه بشریت را اغاز کرد نیز به سرنوشت سران پیشین مصرو تونس دچار خواهد شد.

 

این تحقیقات نه فقط در خصوص قذافی بلکه پسران و چندین تن از افراد نزدیک و وابسته به وی آغاز شده است.

 

تحلیلگران هم اینک بر سر این دو راهی مانده اند که محاکمه سران مستبد کشورهای منطقه و یا بخشش و فراموش کردن جرائم انها کدامبه صلاح اوضاع فعلی است.

 

کارشناسان معتقدند محاکمه دیکتاتورهای منطقه میتواند به عنوان مشوقی برای آندسته از اشخاصی که همچنان عنان قدرت در کشورهای دیگر خاورمیانه را در دست دارند در جهت تشدید خشونتها محسوب شود.

 

تحلیلگران همچنین بر این باورند راه دوم یعنی بخشش و فراموش کردن ظلم و جرائم سران این کشورها نیز شاید باعث حفظ جان مردم به قیمت زیرپا گذاشتن عدالت و پایان دادن به رنج مردمی باشد که در رژیم های گذشته مورد تعدی قرار گرفته اند باشد.

 

مکس بوت از شورای روابط خارجی نیز بر اجرای عدالت درخصوص سران مستبد این کشورها تاکید می کند ؛ ولی در عین حال از قدرت برکنار کردن این دیکتاتورهای خونخوار را در شرایط فعلی مهمتر تلقی می کند.

 

مکس بوت یشنهاد میدهد برای ترغیب این افراد در جهت کناره گیری از قدرت شورای امنیت سازمان ملل متحد راهکاری را بنا گذارد تا مصونیت این دیکتاتورها تضمین گردد .

 

جروزالم پست ادامه میدهد نبرد میان حامیان معمر قذافی و مخالفان وی در لیبی از نیمه فوریه تا کنون بدون هیچ پایانی ادامه دارد . این درحالیست که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس که کشورش در طرح ایجاد فضای پرواز ممنوع دخالت مستقیم دارد پیشنهاد مصونیت برای معمر قذافی را ارائه کرده است .

 

جروزالم پست مینویسد از میان سران دیکتاتور کشورهای مصر و تونس حسنی مبارک در معرض خطر بیشتری است ، وی پس از سرنگونی در تاریخ یازدهم فوریه گذشته در منطقه شرم الشیخ و در دسترس قانون کشور مصر سکنا گزید.

 

روزنامه المصر الیوم چاپ قاهره نیز نوشت حسنی مبارک هشتاد و سه ساله که دوران نقاهت خود را در بیمارستانی در شرم الشیخ میگذارند پس از دریافت حکم بازداشتش بسیار افسرده و سرخورده گشته است .

 

جروزالم پست ادامه میدهد این در حالیست که مقام های تونسی در راه محاکمه بن علی با موانع زیادی مواجه هستند وی پس از بیست و سه سال حکومت در تاریخ چهاردهم ژانویه به عربستان سعودی گریخت دادستان کل تونس که کیفر خواست بن علی را صادر کرده است از تلاش گسترده برای استرداد وی به تونس خبرداده است .

 

این در حالیست که مسعود رمضانی از اعضای اتحادیه حقوق بشر تونس محاکمه بن علی را ناکافی برشمرد.

 

وی که از ابراز رضایت مردم تونس در حال حاضر خبرمیداد تاکید کرد مردم خواستار محاکمه

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها