پیدا شدن حفرۀ پایان زمین در شمال روسیه+ویدئو

جمعه 27 تير 1393 - 10:19

العالم - کشف حفره ای ناشناخته در یکی از مناطق دور افتاده روسیه توجه زمین شناسان و کارشناسان را به خود جلب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، تلویزیون دولتی روسیه خبر داد که پژوهشگران در حال تحقیق در خصوص حفره ای عمیق و ناشناخته در دوردست ترین و منزوی ترین مناطق شمال روسیه هستند.

بر پایه این گزارش، علت ظهور این حفره با بیش از 100 متر قطر مشخص نشده است. این حفره در منطقه "یامال" واقع شده که به زبان محلی به معنی "پایان زمین" است.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، پایان زمین، منطقه ای سردسیر است که گاهی دما در آن به زیر پنجاه درجه سانتی گراد می رسد و در زمستان، خورشید در این منطقه طلوع نمی کند.

تلویزیون دولتی روسیه "ریانووستی" نیز خبر داد که یک هیئت علمی، برای گردآوری نمونه هایی از خاک و آب این منطقه، عازم آن خواهند شد. این هیئت، شامل دو تن از پژوهشگران مرکز مطالعات منطقه قطبی واقع در سیبری و یک دانشمند از آکادمی علوم روسیه خواهد بود.

منطقه یامال، یکی از غنی ترین مناطق گاز طبیعی روسیه به شمار می رود. حفرۀ یامال، در کنار چاه گاز بوواننتسکی پیدا شد و همین مساله، احتمال بروز این حفره به سبب انفجاری زیر زمینی را قوت بخشید.

حفره يامال در شمال روسيه

علت قرار گرفتن این حفره در کانون توجه، نبود اطلاعات مشخص درباره علت ظهور آن است با این حال برخی از کارشناسان بر این باورند که ظهور این پدیده، می تواند تفسیری علمی داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور فوق العاده در روسیه تاکید کرد: علت بروز این حفره، اصابت شهاب سنگ نیست، اما در عین حال، علت آن، انفجاری ساخته بشر نیز نیست، به همین سبب دانشمندان دلایل چندی در خصوص بروز این حفره ارائه کرده اند.

وی افزود: برخی بر این باورند که علت آن، گرم شدن دمای کره زمین است، به این ترتیب، این منطقه که همواره منطقه ای یخ بسته است، به سبب افزایش دمای کره زمین، گازهایی زیر زمینی از خود متصاعد کرده است که سبب افزایش فشار و سبب انفجار شده است.

به گفته سخنگوی وزارت امور فوق العاده روسیه، برخی دیگر از دانشمندان علت بروز چنین پدیده ای را خاصیت منطقه یامال می دانند که از فعال ترین مناطق ژئولوژیک زمین به شمار می رود و بیشترین ذخیره گاز جهان را داراست.

اما گروهی دیگر معتقدند این حفره، بر اثر پدیده ای موسوم به "بینجو" ظاهر شده است. این پدیده عبارت از حرکت یک قطعه از یخ های زیرزمینی به سطح زمین است، این قطعه یخ، پس از ذوب شدن، حفره ای از خود برجا می گذارد.

حفره پايان زمين در سيبري

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها