کاخ سفید استراتژی جامع خود درباره ایران را منتشر کرد + جزئیات

کاخ سفید استراتژی جامع خود درباره ایران را منتشر کرد + جزئیات
جمعه 21 مهر 1396 - 13:01

دولت آمریکا متن استراتژی جدید و جامع خود علیه ایران را با محوریت تشدید نظارت بر توافق هسته‌ای، بازرسی از مراکز نظامی و افزایش فشار بر سپاه پاسداران منتشر کرد.

العالم _ آمریکا

کاخ سفید امروز (جمعه) متن کلیات استراتژی جدید دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» علیه جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرد.

بر این اساس، «دونالد ترامپ»‌ رئیس جمهور آمریکا در مشورت با تیم امنیت ملی خود، استراتژی جدید و پیشنهادی آنها درباره ایران را پذیرفت.

این استراتژی حاصل 9 ماه بررسی و محاسبات با کنگره و متحدان آمریکا، درباره چگونگی حفظ منافع امنیتی آمریکا، به بهترین شکل ممکن است.

عناصر کلیدی این استراتژی عبارتند از؛ «تشدید نظارت بر توافق هسته‌ای، بازرسی از مراکز نظامی و افزایش فشار بر سپاه پاسداران»

در این سند که بیشتر بندهای آن بر اساس ادعاهای بی‌پایه‌ و اساس آمریکا علیه ایران تنظیم و تدوین شده، آمده است: «استراتژی جدید آمریکا درباره ایران بر خنثی‌سازی فعالیت‌های بی‌ثبات کننده تهران و نفوذ این کشور به ویژه در حمایت از تروریسم و شبه‌نظامیان متمرکز است.

آمریکا در این راستا اتحاد خود با متحدان سنتی و مشارکت منطقه‌ای و توازن قدرت در منطقه را احیا خواهد کرد.

ما برای مقابله با رژیم ایران به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  و فعالیت‌های مخرب آن و همچنین اقدامات این نهاد در زمینه گرفتن سرمایه های مردم ایران کار خواهیم کرد.

ما با تهدید موشک‌های بالستیک و دیگر تسلیحات ایران علیه آمریکا و متحدانمان مقابله خواهیم کرد. ما همه مسیرهای دستیابی ایران به سلاح هسته ای را خواهیم بست.

ما جامعه بین المللی را برای محکوم کردن نقض حقوق بشر توسط سپاه و بازداشت ناعادلانه شهروندان آمریکایی و دیگر شهروندان خارجی همراه خواهیم کرد.»

در این سند همچنین ادعا شده است: «رفتارهای بی‌پروایانه ایران و سپاه پاسداران یکی از اصلی‌ترین منابع تهدید برای منافع آمریکا و ثبات منطقه ای است.

رژیم ایران در تنش‌های منطقه‌ای و بی‌ثباتی به طور تهاجمی نفوذ منطقه‌ای خود را گسترش داده و همسایگان خود را با هزینه‌های بین‌المللی تهدید کرده است.»

در ادامه این «فکت‌شیت» (کلیات) که بر اساس ادعاهای خصمانه و همیشگی واشنگتن علیه تهران تدوین شده، مجموعه اقدامات مخرب ایران فرای از آنچه که تهدید هسته‌ای عنوان شده، اینگونه آمده است:

«گسترش فعالیت‌های موشکی بالستیک؛

حمایت مادی و مالی از تروریسم و افراط گرایی؛

حمایت از حکومت بشار اسد علیه مردم سوریه؛

رویکرد خصمانه مداوم علیه اسرائیل؛

تهدید پایدار آزادی کشتیرانی به ویژه در خلیج فارس؛

حملات سایبری علیه آمریکا، اسرائیل، و دیگر متحدان و شرکای آمریکا در منطقه؛

نقض و سوء استفاده از حقوق بشر؛

بازداشت شهروندان خارجی از جمله شهروندان آمریکا با اتهامات واهی و بدون روند منصفانه»

در ادامه این سند خصمانه و ادعایی علیه ایران آمده است:

«تمرکز کوته نظرانه دولت قبل (اوباما) به برنامه هسته‌ای ایران و صرف‌نظر کردن از دیگر فعالیت‌های  رژیم،‌به ایران اجازه داد که نفوذش را به سطحی بالا در منطقه افزایش دهد.

بیش از یک دهه و نیم گذشته،‌سیاست آمریکا همچنین به طور مداوم تمرکزش بر تهدید فوری سازمان‌های افراطی سنی بوده است و نه تهدید بلندمدت ستیزه‌جویی مورد حمایت ایران.

آمریکا با این کار،‌ به گسترش روز افزون نیروهای نیابتی ایران و شبکه‌های تروریستی آن را که هدفشان ضعیف و بی ثبات نگهداشتن همسایگانش بوده به این امید که بر منطقه بزرگتری از خاورمیانه غالب شود، بی توجهی کرده است.  ایران اخیرا به اقداماتش در تقویت این شبکه‌ها با سلاح‌های مخرب تشدید بخشیده است در حالی که آنها برای ایجاد یک پل از ایران به لبنان و سوریه تلاش می‌کنند.

دولت ترامپ این اشتباهات را تکرار نخواهد کرد. سیاست ترامپ در قبال ایران، به طور جامع و کلی به این تهدیدات و اقدامات شرورانه دولت ایران خواهد پرداخت و برای تحقق تغییر در رفتار رژیم ایران تلاش خواهد کرد.

دولت ترامپ به این اهداف را از طریق یک راهبرد که تهدیدات ایران به ویژه تهدیدات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را خنثی و با آنها مقابله می‌کند، دست خواهد یافت.

در همین سند و در بخش «مقابله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»،‌ادعاهای بی اساسی درباره مواضع داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.

در همین بخش، از افزایش قدرت و نفوذ سپاه پاسداران به شدت ابراز نگرانی شده و البته ادعاهایی درباره مواضع منطقه‌ای سپاه بیان شده است.

در بخش مربوط به برنامه هسته‌‎ای ایران و برجام، در این استراتژی جدید و خصمانه آمده است:‌ 

«فعالیت‌های رژیم ایران شدیدا هر آنچه که برجام درصدد بود به "صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی" منجر شود را از بین برد. درباره خود برجام باید گفت که رژیم ایران نشان داده که درصدد بهره‌گیری از خلاءهای آن و آزمودن عزم جامعه بین‌المللی است.

رهبران نظامی ایران علنا اعلام کرده‌اند که اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی ایران را به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نخواهند داد. این بیانیه‌ها بی‌توجهی به تعهدات برجامی ایران و پروتکل الحاقی است. در گذشته‌ای نه چندان دور، همین سازمان‌ها تاسیسات هسته‌ای را در پایگاه‌های نظامی پنهان کردند.

این رفتار قابل تحمل نیست و توافق باید دقیقا اجرایی شود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از همه اختیارات بازرسی خود استفاده کند».

پربیننده ترین خبرها