ماکرون: علیه آمریکا جنگ تجاری به راه نمی‌اندازیم

ماکرون: علیه آمریکا جنگ تجاری به راه نمی‌اندازیم
پنج‌شنبه 27 ارديبهشت 1397 - 23:04

رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید هم باید برجام را حفظ کرد و هم نمی‌توان شرکت‌های اروپایی را به تقابل با سعودی‌ها برای ماندن در ایران مجبور کرد.

العالم-اروپا

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در حاشیه نشست غیررسمی سران اروپا در بلغارستان، در خصوص دستور کار این نشست با خبرنگاران سخن گفت.

وی ابتدا گفت: «شب گذشته بحث‌های خوبی درباره مسائل تجاری و ایران داشتیم. هر دوی این موضوعات، مسائلی هستند که به حاکمیت اروپا بستگی دارند و نشان خواهند داد که آیا اروپا می‌تواند تصمیمات مستقل اتخاذ کند یا نه.»

ماکرون افزود: «در نشست شب گذشته مواضع روشن و قدرتمندی درباره ایران و تجارت اتخاذ شد. در مسئله تجارت با آمریکا، ما تصریح کرده‌ایم که تا زمانی یک معافیت کامل (در زمینه فولاد) صادر نشود، نمی‌توانیم هیچ گفت‌وگویی درباره جزئیات با آمریکا داشته باشیم.»

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «در صورتی که آمریکا به قواعد چندجانبه‌گرایی احترام بگذارد، می‌توانیم درباره اصلاحات سازمان تجارت جهانی و مسائل دیگر گفت‌وگو کنیم. در غیر اینصورت برای دفاع از منافع اتحادیه اروپا، به ساز و کارهای سازمان تجارت جهانی متوسل می‌شویم.»

امانوئل ماکرون در خصوص اقدام اروپا برای معاف کردن شرکت‌هایش از تحریم‌های آمریکا گفت: «کمیسیون اروپا پیشنهاد به روزرسانی قانون [مسدودساز] سال ۱۹۹۶ و حمایت بانک سرمایه‌گذاری اروپایی را مطرح کرده و ما هم از آن حمایت کردیم.  فقط بحث ایران مطرح نیست، بلکه بحث اجرای و عملیاتی کردن مواضع اتحادیه اروپا است.»

رئیس‌جمهور فرانسه البته دید واقع‌گرایانه‌ای نسبت به ماندن یا نماندن شرکت‌های اروپایی در ایران داشت و گفت که احتمال دارد، در کوتاه مدت، شرکت‌های چینی و روسی بتوانند در ایران بمانند و از منافع اقتصادی تجارت با ایرانیان بهره‌مند شوند ولی برای اروپا، مهم این است که راهی به سمت ایران باز شده باشد و این مسیر، باز بماند.

ماکرون برای اثبات درست بودن رویکرد اروپا، به مخالفت برخی گروه‌های داخل ایران با برجام اشاره کرد و گفت که این مخالفت‌ها، به دلیل باز شدن مسیر اروپا به سمت تهران بوده است.

وی افزود: «ایران، مسئله دیگری است که به حاکمیت و استقلال اروپا مربوط است. هدف ما حفظ برجام و حفاظت از منافع شرکت‌هایمان است. موضع ما این است که می‌خواهیم در برجام بمانیم، اما در عین حال درباره آینده فعالیت هسته‌ای، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای هم با ایران گفت‌وگو کنیم.»

امانوئل ماکرون به لزوم واقع‌گرا بودن در مقایسه مزایای ماندن در ایران با خسارت سرشاخ شدن با آمریکایی‌ها هم پرداخت و گفت: «اولا، به خاطر مسئله ایران، علیه شرکت‌های آمریکایی جنگ تجاری یا راهبردی راه نخواهیم انداخت. این کار منطقی نیست. ثانیا، شرکت‌های فرانسوی را به ماندن در ایران مجبور نخواهیم کرد.»

رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به تهدید توتال به خروج از پروژه‌های نفتی ایران گفت: «ما نمی‌خواهیم شرکت‌های فرانسوی را به ماندن در ایران مجبور کنیم؛ رئیس‌جمهور فرانسه، مدیر اجرایی توتال نیست. من دوست دارم که شرکت‌های فرانسوی بتوانند با توجه به پتانسیل بازار ایران، در این کشور بمانند ولی مدیر اجرایی توتال از منافع خودشان دفاع می‌کند و این وظیفه آنهاست که خطر ماندن در ایران را با خطرهایی که در عربستان و آمریکا متوجه آنها می‌شود، مقایسه کند.»

فارس

پربیننده ترین خبرها