شروع عصر بدون جنگ؛ توافق سران ۲ کره درباره اقدامات اجرایی خلع سلاح اتمی

چهارشنبه 28 شهريور 1397 - 10:18

رهبران دو کره برای اولین بار و به طور مشخص گام هایی را که باید برای خلع سلاح هسته ای برداشته شود، تعیین و تدوین کردند.

العالم - آسیا

این موضوع بخشی از بیانیه و توافقنامه ای است که امروز چهارشنبه 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی و 'مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی در پیونگ یانگ امضا کردند.

'مون جائه این ' رییس جمهوری کره جنوبی در کنفرانس مطبوعاتی بعد از دومین دور مذاکرات خود با 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در پیونگ یانگ گفت که خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره دیگر دور از دسترس و طولانی مدت نیست.

وی تاکید کرد که دو رهبر موافقت کرده اند هر موانعی که باعث اختلاف و مناقشه در شبه جزیره کره می شود ، برداشته شود.

وی تاکید کرد که طرح های مربوط به مجتمع صنعتی کایه سونگ در مرز دو کشور و منطقه گردشگری کامکانگ نیز زمانی که شرایط مهیا شود ، به اجرا گذاشته خواهد شد.

دو طرف به این توافق رسیده اند که کار بر روی اجرای طرح های راهسازی و احداث خطوط ریلی مرزی که دو کره را به هم مرتبط می کند پیش از پایان سال جاری میلادی شروع شود.

رییس جمهوری کره جنوبی همچنین تاکید کرد: کره شمالی پذیرفته است که برای همیشه سایت و پد آزمایش و پرتاب موشکی بالستیک دونگ چانگ - ری را تعطیل کند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که دو کره موافقت کرده اند در زودترین زمان ممکن مراکز و تاسیساتی دایمی برای برگزاری دیدارهای خانواده های جدا شده از جنگ دو کره در سال 1953 میلادی ایجاد شود.

رهبر کره شمالی نیز در این کنفرانس خبری اعلام کرد در آینده نزدیک به کره جنوبی سفر خواهد کرد.
او تصریح کرد با مون قرار گذاشته ایم فرایند خلع سلاح شبه جزیره را با هدف عاری سازی منطقه از هرگونه تسلیحات هسته ای به پیش ببریم.

اون همچنین تصریح کرد که نشست سران دو کره در پیونگ یانگ باعث صلح و ارامش در شبه جزیره خواهد شد.

رهبر کره شمالی افزود: پیونگ یانگ به دنبال تقویت روابط بین کره ای است.

همچنین امروز در حاشیه امضای بیانیه سران، وزیران دفاع دو کشور نیز اسنادی را امضا کردند که بر اساس آن از هرگونه حادثه میان دو کشور جلوگیری شده و تنش ها میان آنها کاهش یابد.

این بخشی از تلاش های سران دو کره برای پایان دادن به هرگونه رابطه خصمانه پس از اولین دیدار سران در ماه آوریل امسال است.

رییس جمهوری کره جنوبی روز سه شنبه برای سومین دیدار رسمی با رهبر کره شمالی وارد پیونگ یانگ شد و فردا پنجشنبه این کشور را ترک می کند.

پربیننده ترین خبرها