واشنگتن ده ها نهاد و فرد چینی و روسی را تحریم کرد

واشنگتن ده ها نهاد و فرد چینی و روسی را تحریم کرد
جمعه 30 شهريور 1397 - 08:16

آمریکا در اوج جنگ تجاری با چین جبهه تازه ای علیه این کشور آسیایی گشود و بخشی از ارتش اژدهای زرد را به دلیل خرید تسلیحاتی از روس ها تحریم کرد.

العالم- آمریکا

 ساعاتی پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اختیارات خود در قانون تحریمی «کاتسا» علیه روسیه را به وزارتخانه های خارجه و خزانه داری واگذار کرد، مقام های دیپلماتیک از بسته تحریمی علیه چینی ها و روس ها رونمایی کردند. 
«هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر داد که کشورش «بخش توسعه تجهیزات -EDD » در وزارت دفاع چین را به دلیل خرید جنگنده های سوخوی Su-35 و سامانه دفاع موشکی S-400 از روسیه تحریم کرد.
آمریکا گفته که «لی شانگفو» مدیر بخش توسعه تجهیزات را هم به دلیل خرید از شرکت تسلیحاتی «روسوبورون اکسپورت» روسیه تحریم می کند. این شرکت قبلا به دلیل حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در فهرست کاتسا قرار گرفته بود. 
براساس این تحریم ها، تمام دارایی ها بخش توسعه تجهیزات و دارایی های لی در آمریکا توقیف می شود و دسترسی نهاد تحت امر او به بازارهای مالی جهانی محدود خواهد شد.
این نخستین باری است که دولت ترامپ در چارچوب قانون کاتسا یک کشور ثالث را به خاطر خرید تسلیحاتی تحریم می کند. کاتسا یا «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم» سال 2017 به منظور هدف گرفتن روسیه، ایران و کره شمالی از طریق تحریم های سیاسی و اقتصادی تصویب شد. 
وزارت خارجه آمریکا گفته که کاتسا ، روسیه را به دلیل «تهاجم به اوکراین، الحاق کریمه، نفوذ و حملات سایبری، دخالت در انتخابات 2016 روسیه و سایر اقدامات مخرب» هدف می گیرد. 
به گفته نائورت، تحریم های کاتسا در این زمینه به منظور تضعیف قابلیت های دفاعی کشور خاصی اعمال نشده و هدف این تحریم ها تحمیل هزینه به روسیه به دلیل رفتارهای مخربش است. 
او ادعا کرد: هدف نهایی این تحریم ها روسیه است و تحریم علیه این نهاد چینی صرفا مسکو را هدف گرفته است نه پکن یا ارتش آن را.
اما حتی اگر ادعای او واقعیت داشته باشد، واشنگتن با مجازات روسیه شلاق دردناکی به چین نیز زده است. آمریکا نه تنها مناسبات نظامی روس ها بلکه مراودات خارجی چینی ها را نیز هدف گرفته است. درحالی که آمریکا در عرصه تجاری وارد جنگی تن به تن با چین شده است به نظر نمی رسد که واشنگتن اختلافات خود با رقیب آسیایی را صرفا به حوزه اقتصاد محدود کند. واشنگتن سال هاست که خود را برای خیزش رقیبی تازه از شرق آسیا آماده می کند و حرکات آن را زیرنظر گرفته است.
آمریکایی ها قدرت شناور ارتش چین در دریاهای شرق و جنوب شرق آسیا را برنمی تابند و در منازعات منطقه ای از متحدان آسیایی خود در برابر پکن حمایت کرده اند. انتقال فناوری و محصولات نظامی از رقیب دوران جنگ سرد به رقیب قرن بیست و یکمی مزید بر علت شده تا در سرنوشت سازترین سال های تبدیل چین به یک قدرت تمام عیار، آمریکایی ها توجیهات مختلفی برای فشار بر پکن بیابند.
سامانه دفاع موشکی S-400 جنجالی ترین پرونده مربوط به معامله های نظامی بوده که آمریکا در ماه های اخیر با آن درگیر بوده است. واشنگتن از اینکه ترکیه به این سامانه روسی علاقمند شده، به شدت نگران است. از این رو، آمریکایی ها طرح انتقال مدرن ترین جنگنده دنیا یعنی اف-35 به ترکیه را متوقف کردند. از نظر آنها، آنکارا باید به پیمان اخوت با بلوک غرب وفادار بماند، درغیر این صورت با دستان خالی از آنجا رانده خواهد شد.

**تازه واردهای روسی در لیست سیاه آمریکا
واشنگتن در مساله سامانه دفاع موشکی مجازات چین و ترکیه را چاره نهایی نمی داند، بلکه قصد خشکاندن سرچشمه را دارد. نائورت همزمان با اعلام تحریم چین گفت که طبق کاتسا 33 فرد و نهاد دیگر مرتبط با ارتش و تشکیلات اطلاعاتی روسیه نیز در فهرست سیاه تحریم ها قرار می گیرند. 
«ایگور کوروبوف» رئیس اطلاعات نظامی روسیه (GRU) و معاونش «سرگئی گیزونوف» از جمله افرادی هستند که مشمول تحریم های کاتسا شده اند. این فهرست هم اکنون 72 فرد و نهاد روسی را شامل می شود.
نهادها و افراد روسی که آمریکا شب گذشته در فهرست سیاه کاتسا قرار داد، پیش تر مشمول سایر رژیم های تحریمی ایالات متحده شده بودند. شرکت مقاطعه کار PMC Wagner، گروه «اوبورون لجستیکا» وابسته به وزارت دفاع روسیه و بزرگترین شرکت هواپیماسازی روسیه یعنی KNAAP از جمله نهادهای تحریم شده هستند که در کاتسا جایی برای آنها باز شده است.
سه شرکت و 25 فرد دیگر هم که طی یک سال گذشته از سوی «رابرت مولر» تحت پیگرد قرار گرفته بودند، در این فهرست هستند. مولر بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکاست. بازپرس آمریکایی اعلام کرده که این افراد به شیوه های مختلف به ویژه از کانال های سایبری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دخالت کرده اند. نائورت خطاب به روسیه، چین و دیگران پیام داد: ما کاتسا را به شدت اجرا می کنیم و از همه کشورها می خواهیم تا روابط با بخش های دفاعی و اطلاعاتی روسیه را که هر دو با فعالیت های مخرب در سراسر دنیا مرتبط هستند، محدود کنند.
اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تسکینی برای کنگره به شمار می رود. قانونگذاران سخت مشتاق بودند ترامپ کاتسا را علیه روسیه اجرا کند. آنها رئیس جمهوری را متهم کرده اند که علاقه ای به این کار ندارد. لذا او حق اعمال تحریم علیه روس ها را به وزارتخانه های خارجه و خزانه داری واگذار کرد تا هم خود را از اتهامات مبرا کند و هم قانونگذاران را آرام کند. 
رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در نامه ای به روسای مجلس نمایندگان و سنا، اختیارات خود در قانون کاتسا و دیگر قوانین تحریمی علیه روسیه را به وزیر خزانه داری واگذار کرد.
وی افزود: این تحریم ها می تواند شامل ممنوعیت معاملات خاص، توقیف اموال یا منافع دارایی ها، رد درخواست مجوزهای صادراتی، لغو ویزای ورود به آمریکا و اعمال تحریم علیه مقامات اجرایی باشد.
رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: من به وزیر خزانه داری اختیار داده ام تا در مشورت با وزیر خارجه اقداماتی همچون اعلام قوانین و مقررات و بکارگیری تمام اختیاراتی که به موجب قانون تفویض شده است، را برگزینند که ممکن است برای رسیدن به اهداف تعیین شده در قوانین کاتسا و تحریم درباره اوکراین لازم باشد.
بخش روسی کاتسا با هدف قراردادن چین وضعیتی مشابه تحریم های ثانویه علیه ایران پیدا کرده اند؛ بدین ترتیب که تحریم هایی که علیه روسیه وضع می شود دامن دیگران را نیز خواهد گرفت. خلف وعده ترامپ در اجرای برجام نه تنها اعتراض جهانی را در پی داشته بلکه بازگشت تحریم های ایرانی فصل دیگری از نارضایتی های بین المللی را هم در پی داشته است. آمریکا با اجرای کاتسا علیه چین نشان داده است که موانع گسترده ای پیش روی روابط نظامی کشورهای دیگر با روسیه ایجاد می کند و احتمال می رود اعتراض های شدیدی را در میان ارتش های دنیا علیه خود بخرد.

ایرنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها