لاهه رای خود درباره شکایت ایران را دو هفته دیگر صادر می کند

لاهه رای خود درباره شکایت ایران را دو هفته دیگر صادر می کند
جمعه 30 شهريور 1397 - 20:30

دیوان بین المللی دادگستری مستقر در لاهه هلند رای خود درباره شکایت ایران علیه آمریکا را تا دو هفته دیگر صادر می کند.

العالم - ایران / سیاسی

دیوان بین المللی دادگستری در تارنمای رسمی خود اعلام کرد که این دیوان رای خود را پیرامون شکایت ایران علیه آمریکا درباره نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی سال 1955 روز چهارشنبه 11 مهرماه امسال صادر می کند.

براساس این خبرنامه، این جلسه دادگاه ساعت 10 صبح (به وقت محلی) روز چهارشنبه 3 اکتبر 2018 (11 مهر 1397) در کاخ صلح در لاهه هلند برگزار می شود.

در این جلسه قاضی عبدالقوی احمد یوسف رئیس این دادگاه رای دیوان را قرائت می کند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه 25 تیرماه جاری اعلام کرد که ایران از آمریکا به دلیل 'نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین دو کشور در سال 1955' شکایت کرده است و جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا دادخواستی را به دبیرخانه دیوان لاهه تسلیم کرده است.

در پی این شکایت، دیوان بین المللی دادگستری 2 مرداد طی نامه ای رسمی خطاب به مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، به دولت واشنگتن هشدار داد از هر گونه اقدام جدید در این زمینه اجتناب کند، و 'توجه دولتمردان کاخ سفید را به این ضرورت جلب کرد که باید در زمینه مورد دعوا (بازگشت تحریم ها) طوری عمل کند که آرای آینده دیوان که بعد از جلسه 27 اگوست (پنجم شهریور) صادر خواهد کرد، بلا اثر نشود.'

به گفته کارشناسان، این دستور، نظیر حکم موقت به توقف هرگونه اقدام متصرفانه در پرونده های مالی است و نشان دهنده حساسیت و اهمیت موضوع شکایت ایران برای دیوان بین المللی دادگستری است.

دیوان دادگستری بین المللی نهاد قضایی وابسته به سازمان ملل است که برای حل و فصل اختلاف های بین المللی تشکیل شده و گرچه آراء آن الزام آور است. 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها