رئیس جمهور در فرودگاه مهرآباد:

پاسخ جنایت در اهواز در چارچوب قانونی و مصالح کشور به جانیان داده می‌شود / دولت برای مقابله با اقدامات آمریکا آماده است و آمریکایی‌ها پشیمان خواهند شد

 پاسخ جنایت در اهواز در چارچوب قانونی و مصالح کشور به جانیان داده می‌شود / دولت برای مقابله با اقدامات آمریکا آماده است و آمریکایی‌ها پشیمان خواهند شد
يکشنبه 1 مهر 1397 - 09:34

رئیس جمهور گفت: جنایت جنایتکاران تأثیری در اراده ملت ایران ندارد و پاسخ جنایت در اهواز در چارچوب قانونی و مصالح کشور به جانیان داده می‌شود.

العالم _ ایران / سیاسی

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه پیش از ترک تهران به مقصد نیویورک به منظور شرکت در هفتادو سومین مجمع عمومی سازمان ملل در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جنایت جنایتکاران تأثیری در اراده ملت ایران ندارد و پاسخ جنایت در اهواز در چارچوب قانونی و مصالح کشور به جانیان داده می‌شود.

رییس جمهور درباره اهداف سفر به مقر سازمان ملل متحد اظهار داشت: این سفر برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک است و به طور معمول در سال‌های قبل هم این سفر را انجام دادم به دلیل اینکه فرصتی است و یک تریبون عمومی است که در اختیار کشورمان قرار می‌گیرد و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نظرات خود را نسبت به مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای در آن بیان کند.

روحانی خاطرنشان کرد:  با حضور در مقر سازمان ملل همچنین فرصت دیدار و مذاکره با سران بسیاری از کشورها فراهم است که به طور معمول برای دیدار و مذاکرده با این سران باید سفرهای زیادی انجام گیرد یا آنها باید به تهران بیایند ولی آنجا برای ملاقات‌های دو جانبه کاملاً مناسب است.همچنین معمولاً همه ساله با رهبران کشورهایی که آنجا حضور دارند و هم با مسلمان‌هایی که آنجا فعالیت دارند و نیز با سیاسیون و سردبیران روزنامه‌ها و رسانه‌های مهم که در آنجا فعالند و علاقمندند ملاقات داریم و مصاحبه‌هایی هم انجام می دهیم.

 رییس جمهور در ادامه با تاکید بر اهمیت این مسئله که شرایط امروز جهانی ،مناسب نیست، خاطرنشان کرد: از همه مهم‌تر اینکه امروز آمریکایی‌ها بیش از همیشه حالت قلدرمآبی خودشان را به رخ جهانیان می‌کشند و سیاست یکجانبه‌گرایی خودشان را ادامه می‌دهند. فکر می‌کنند هر کسی زور دارد بنابراین بر مبنای زور می‌تواند نسبت به دنیا  تصمیم بگیرد و هر کسی حق وتو دارد می‌تواند در شورای امنیت هر کاری را انجام دهد. هر کسی میزبان یک سازمانی است، آنجا فکر می‌کند نسبت به آن سازمان اختیاراتی دارد.

روحانی تصریح کرد: اختیارات آمریکا در سازمان ملل باید مشابه همه کشورهای دیگر باشد و نه بیشتر. متأسفانه آمریکا از سازمان ملل سوء استفاده می‌کند.

رییس جمهور با بیان اینکه کشورهای دنیا نتوانستند به خوبی از سازمان ملل در شرایط بحران منطقه‌ای و جهانی استفاده کنند،گفت: به نظر من شرایط امروز و حکومت فعلی کاخ سفید با همیشه آمریکا متفاوت است، امروز افرادی در آنجا در سر کار هستند که به هیچ مقررات بین‌المللی و به هیچ معاهده‌ای احترام نمی‌گذارند نه به معاهده‌های تجاری خودشان با دیگران احترام می‌گذارند و نه به شورای حقوق بشر احترام می‌گذارند و نه به معاهده پاریس احترام می‌گذارند و تقریباً همه مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند.

وی اضافه کرد: متأسفانه کارهایی کردند که کمتر قابل تصور بود که مثلاً اینچنین با مسلمان‌ها و ملت فلسطین مقابله بکنند و سفارت خودشان را به اورشلیم و قدس شریف ببرند، یا اینکه برای مسلمان‌ها آن همه مضیقه در صدور ویزا ایجاد کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز درآمریکا کاملاً یک حکومتی با ویژگی‌ها و تفکر یکجانبه‌گرایی  سر کار است که از طرف دیگر مسایل مربوط به ناسیونالیسم افراطی را در آمریکا دنبال می‌کنند در این زمینه فکر می‌کنم بسیاری از کشورها و از جمله جمهوری اسلامی ایران حرف‌های فراوانی برای گفتن دارند و حتماً مطرح خواهند کرد .

وی با اشاره به اینکه آمریکا به یکی از تعهدات و پیمان خودش که پشت پا زد و آن را نقض کرد، برجام بود، گفت:برجام توافقی بین 7 کشور بود و سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن را تأیید کرده بود بنابراین یک سند بین‌المللی تلقی می‌شود اما به بهانه‌های واهی از این توافق خارج شد و کاری بر خلاف حقوق بشر شروع کرده و آن اینکه ملتی را تحت فشار قرار بدهد و ملت‌ها و شرکت‌های دیگر را با قانون داخلی خودش ، مجبور کند که مشکلاتی را در روابط با ایران بوجود بیاورند.

روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها اهدافی را دنبال می‌کنند که قطعاً به اهدافشان نخواهند رسید تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند مردم را در تحت فشار قرار دهند و مردم را از اراده و تصمیم خودشان برای استقلال پشیمان کنند، آمریکایی‌ها می‌خواهند در کشور امنیت نباشد و بلوا و آشوب درست کنند، آمریکایی‌ها می‌خواهند شرایطی را فراهم کنند که یک روزی بتوانند به این کشور برگردند و باز مثل قدیم اربابی کنند.هیچ‌یک از اینها امکان‌پذیر نیست. این خیالات، خیالات خام است و هیچ‌گاه آمریکا به این اهدافش نمی‌رسد. اما در عین حال کارهایی که شروع کرده عرض خودش می‌برد و زحمت برای دیگران و برای ما هم است.

 رییس جمهور گفت: بی تردید مردم ایران مقاومت خواهند کرد و دولت نیز خود را برای مقابله کاملاً آماده کرده و ما از این ماه‌هایی که کمی مردم با سختی مواجه خواهند شد، به حول و قوه الهی دست به دست هم خواهیم داد و عبور خواهیم کرد و آمریکایی ها از این کارشان پشیمان خواهند شد. چون کار بسیار غلط و اشتباهی را انتخاب کردند.

روحانی اظهارداشت: در این سفر  و در دیدارهای دوجانبه و هم در سخنرانی مجمع عمومی و هم در فرصت های مصاحبه به جنایت آمریکا و به تخلف آمریکا و نقض حقوق بین‌الملل از سوی آمریکا اشاره خواهیم کرد و همچنین با کشورهای دوست‌ برای ادامه کار برجام در حاشیه این اجلاس و هم با رهبران برخی کشورهای اروپایی و آسیایی دیدار دارم و این موضوع مهم را دنبال خواهیم کرد که بتوانیم با کمترین هزینه از این تحریم عبور کنیم و آمریکا را برای تجاوزگری و دخالت نسبت به کشورها و بویژه ایران پشیمان کنیم. وزیر امور خارجه هم  در حاشیه مجمع  با 1+4 در نیویورک دیدار خواهد داشت.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: البته مسایل مربوط به منطقه هم مثل مسایل سوریه، یمن و سایر مسایلی که در منطقه وجود دارد نیز  با کشورهای دوست‌مان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود حادثه دیروز اهواز را حادثه بسیار تأثرانگیزی توصیف کرد و اظهارداشت: اولاً مراسم به مناسبت دفاع مقدس، ایستادگی مردم و شروع تجاوز متجاوزین و صدامیان به کشور بود و اینهایی که این فاجعه را آفریدند در مسیر همان متجاوزین هستند نه اینکه بخواهم تشبیه کنم در دورانی که دوران جنگ تحمیلی بود همین جمع با همین اسم‌ها، از متجاوزین حمایت می‌کردند و جنایاتی را می‌آفریدند.

روحانی خاطرنشان کرد: اینان مدت‌ها رفتند در داخل خاک عراق ماندند و بعد از پایان جنگ، با اینکه اینها مشکوک بودند و سال‌ها در عراق بودند، لطف نظام جمهوری اسلامی ایران شامل حال آنها شد. تا زمانی که صدام جنایتکار زنده بود، اینها مزدور او بودند، بعد از آن ارباب را عوض کردند، یکی از کشورهای جنوبی خلیج فارس، هم مسایل مالی اینها و هم تسلیحاتی و هم سیاسی اشان را به عهده گرفت و اینها همیشه از جنایت خودشان نه پشیمان بودند و نه متوقف کرده بودند.

 رییس جمهور با تاکید بر اینکه دیروز تروریست ها جنایت بزرگی را مرتکب شدند آن هم نسبت به شهر اهواز ایستاده و قهرمان در طول 8 سال دفاع مقدس اظهار داشت: در ماه‌های اولیه جنگ روزهایی بود که گلوله توپ در  خیابان‌های اهواز فرود می آمد و شخصا  شاهد این صحنه ها بودم اما با اینحال مردم اهواز شهر را تخلیه نکردند و در شهر ماندند و مقاومت و ایستادگی کردند.

روحانی با بیان اینکه در خوزستان و اهواز مردم دلاور و فداکار و شجاعی  اعم از فارس و عرب و بختیاری حضور دارند گفت:  همه کسانی که در آنجا حضور دارند و ساکن هستند دلاوری ها کرده اند. بعد از جنگ هم همیشه برای پیشرفت کشور تلاش کردند و بسیار متأثر هستیم که این مردم عزیز و دلاور دیروز عزادار شدند.

وی افزود : دیروز با اقدام تروریستی بچه‌هایی که می‌بایست این روزها یا سال‌های آینده در همین روزها به مدرسه می‌رفتند به شهادت رسیدند. پدرها و مادرهایی که امروز می‌بایست فرزندان خودشان را برای رفتن به مدرسه بدرقه می‌کردند بی‌گناه و مظلومانه شهید شدند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه بی‌تردید جمهوری اسلامی ایران از این جنایت نخواهد گذشت، گفت: کاملاً برای ما روشن است که چه کسانی این کار را کردند، چه گروهی هستند و به کجاها وابسته‌ هستند.

وی با بیان اینکه آنهایی که امروز در سطح جهانی ادعای حقوق بشر را مرتب تکرار می‌کننددر قبال این جنایت ها باید پاسخگو باشند،اظهارداشت: پشتوانه‌ همه این کشورهای کوچک مزدوری که در این منطقه هستند، آمریکا است. آمریکایی‌ها هستند که اینها را تحریک می‌کنند. آمریکایی‌ها هستند که شرایط لازم را در اختیارشان می‌گذارند که این جنایات را مرتکب می‌شوند. اینها هیچ تأثیری در راه، اراده و مسیر ملت ما ندارد. ملت ما در برابر جنایت‌های بسیار بزرگتری ایستادگی و مقاومت کرده اند.

روحانی تصریح کرد: پاسخ این جنایات در چارچوب قانونی و در چارچوب مصالح کشور به جانیان این حادثه داده خواهد شد و همه عوامل آن دستگیر و به مجازات خواهند رسید.

رییس جمهور همچنین با گرامیداشت یاد و نام سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) و یارانش با وفایشان گفت: مردم بزرگوار کشورمان همه ساله و بویژه امسال با حضورشان در مجامع و مراسم دینی و مذهبی و سوگواری ها، بهتر از هر سال دیگر و با شکوه‌تر از همیشه، حماسه بسیار خوبی را آفریدند، امیدواریم خداوند ما را در زمره یاران ابی عبدالله الحسین(ع) قرار دهد و بتوانیم راه و مسیر و فرهنگ بلند او را پیروی کنیم.

پربیننده ترین خبرها