گزارش مسکو از سقوط هواپیمای روس: تمام مسئولیت این حادثه بر عهده تل‌آویو است

گزارش مسکو از سقوط هواپیمای روس: تمام مسئولیت این حادثه بر عهده تل‌آویو است
يکشنبه 1 مهر 1397 - 12:03

گزارش وزارت دفاع روسیه از نحوه سرنگونی هواپیمای ایلوشن 20 این کشور در سوریه، بیان‌گر مسئولیت رژیم صهیونیستی در این رخداد است.

العالم _ اروپا

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه گزارش نهایی خود را از ارزیابی نحوه سرنگونی یک فروند هواپیمای «ایلوشین-20» این کشور در استان «لاذقیه» سوریه ارائه کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ژنرال «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در جریان یک نشست خبری زنده گفت تل‌آویو پیش از حادثه به مسکو اطلاعات غلط داده و با این کار روسیه را «فریب» داده است، به همین دلیل مسئولیت این حادثه به طور کامل بر عهده تل‌آویو است.

وی گفت: «نیروی هوایی اسرائیل به طور کامل مسئول این تراژدی برای هواپیمای "ایلوشین-۲۰" است... ارتش اسرائیل یا با یک سهل‌انگاری مجرمانه یا با رفتار غیرحرفه‌ای، موجب سقوط ایلوشین-۲۰ شده است.»

کوناشنکوف با بیان اینکه تل‌آویو به مسکو گفته بود قصد دارد مناطقی در شمال سوریه را هدف قرار دهد، اما منطقه‌ای در غرب را هدف قرار داد، گفت این رفتار موجب شد تا ایلوشین-۲۰ غافلگیر شده و فرصت ترک منطقه را نداشته باشد. او گفت حتی این اطلاع‌رسانی هم همزمان با آغاز عملیات و نه پیش از آن، صورت گرفته، که «این نقض توافقنامه ۲۰۱۵ روسی-اسرائیلی به شمار می‌آید که هدف آن ممانعت از درگیری میان نیروهای ما در سوریه بود.»

او که در برابر یک نمایشگر، اطلاعات «دقیقه به دقیقه» از روند وقوع حادثه را تشریح می‌کرد، گفت جنگنده‌های اف-۱۶ ارتش رژیم صهیونیستی از هواپیمای شناسایی روس به عنوان سپر استفاده کرده و موجب شده‌اند که آتش پدافند ارتش سوریه این هواپیما را هدف قرار دهد.

وی گفت یکی از جنگنده‌های اف-۱۶ ارتش رژیم صهیونیستی از پشت هواپیمای روس به سمت سوریه یورش برده و از این اقدام از طرف ارتش سوریه به تلاش برای حمله تعبیر شده و پدافند اقدام به شلیک کرده است.

در حالی که فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی هفته گذشته در جریان سفر به مسکو مدعی شد هواپیمای روس پس از بازگشت جنگنده‌های اسرائیلی هدف قرار گرفته، کوناشنکوف این ادعا را رد کرد و گفت این جنگنده‌ها ۱۰ دقیقه پس از ساقط شدن هواپیمای ایلوشین به سمت آشیانه بازگشته‌اند.

به گفته وی، ۵۰ دقیقه بعد از سقوط هواپیمای روس بوده که رژیم صهیونیستی با مسکو تماس گرفته و برای ارائه کمک اعلام آمادگی کرده است.

کوناشنکوف بدون اشاره به جزئیات بیشتر، گفت حمله رژیم صهیونیستی به لاذقیه حتی یک هواپیمای مسافربری را نیز در معرض خطر قرار داده است.

هفته گذشته در جریان حمله رژیم صهیونیستی به نقاطی در لاذقیه سوریه یک فروند هواپیمای روس به اشتباه هدف پدافند سوریه قرار گرفت و سقوط کرد. در این حادثه تمام ۱۵ سرنشین این هواپیمای شناسایی جان خود را از دست دادند.

مسکو پیش از این هم تل‌آویو را مسئول این حادثه خوانده و تأکید کرده بود که حق «پاسخ مناسب» به این اقدام رژیم صهیونیستی را برای خود محفوظ می‌داند. در واکنش به این حادثه، فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به مسکو سفر کرده و اطلاعاتی را در اختیار روس‌ها قرار داد، با این حال همانطور که پیشتر هم رسانه‌ها گزارش داده بودند، به نظر می‌رسد این سفر موفقیت‌آمیز نبوده و نتوانسته موضع مسکو را تغییر دهد.

پربیننده ترین خبرها