ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل:

ارتش آمریکا از هر زمان دیگری در تاریخ قوی تر شده است/ از «اون» برای آزادی گروگان های آمریکایی تشکر می کنم/ کشورهای منطقه از تصمیم برای خروج از برجام حمایت کردند/ اوپک باید قیمت های نفت را کاهش دهد/ واشنگتن دیوان بین‌المللی کیفری را به‌رسمیت نمی‌شناسد

ارتش آمریکا از هر زمان دیگری در تاریخ قوی تر شده است/ از «اون» برای آزادی گروگان های آمریکایی تشکر می کنم/ کشورهای منطقه از تصمیم برای خروج از برجام حمایت کردند/ اوپک باید قیمت های نفت را کاهش دهد/ واشنگتن دیوان بین‌المللی کیفری را به‌رسمیت نمی‌شناسد
سه شنبه 3 مهر 1397 - 18:11

رئیس جمهوری آمریکا با حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، به تشریح مسائل و راهبردهای اصلی سیاست خارجی پرداخت.

العالم - آمریکا

ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت:امروز من در پیشگاه مجمع عمومی سازمان ملل می ایستم تا پیشرفت های خارق العاده ای که انجام داده ایم را مطرح کنم، در کمتر از دو سال دولت من بیش از هر دولت دیگری در تاریخ کشورمان موفقیت داشته است [این بخش از سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا خنده حضار را به همراه داشت] 

ترامپ در واکنش به خنده حضار می گوید انتظار این واکنش را از شما نداشتم ولی بد نیست!

رئیس جمهوری آمریکا افزود: آمریکا ثروتمند تر و قوی تر از گذشته شده است، توان نظامی ما در آینده بیشتر از قبل خواهد شد.

وی تصریح کرد: چهار میلیون شغل جدید از جمله نیم میلیون شغل تولیدی را ایجاد کردیم، بزرگترین معافیت‌های مالیاتی در آمریکا را برقرار کردیم. بودجه نظامی خود را به یک رکورد جدید رساندیم. نیروی نظامی ما از هر زمانی دیگر قوی‌تر شده است، آمریکا از زمانی که رئیس جمهوری آمریکا در کمتر از دو سال پیش شدم، غنی‌تر و امن‌تر شده است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: به آداب و رسوم همه ملت ها در دنیا احترام می گذارم و در همین حال نیز از همه می خواهم که به آداب و رسوم ما احترام بگذارند.

وی پیرامون برنامه هسته ای کره شمالی گفت: اقدامات هسته ای در کره شمالی پس از دیدار با کیم جونگ اون متوقف شد.

ترامپ سپس از از کیم جونگ اون برای آزادی گروگان های آمریکایی تشکر کرد.

وی افزود: «رئیس کیم در حال تعامل با ما بوده است، وی پیشرفت‌های شگرفی انجام داده است. بسیار بزرگتر از آن که مردم بتوانند درک کنند یا بخواهند ... ما مکاتبات شخصی زیادی با رئیس کیم دارم.»

رئیس جمهور آمریکا داعش را «قاتلانی خون خوار» خطاب کرد و گفت آنها از منطقه تحت سیطره خودخارج شدند، وی سپس مدعی شد: امارات، عربستان و قطر میلیاردها دلار برای کمک به سوریه و یمن متعهد شده‌اند؛ رویکرد ما در خاورمیانه در آستانه یک تغییر تاریخی است.

وی اذعان داشت: این مردم منطقه هستند که باید در مورد سرنوشت خود تصمیم گیری کنند.

ترامپ با اشاره به برجام گفت: توافق هسته ای یک دستاورد برای رهبران ایران بود، هیچ کس نمی تواند از الان به بعد از آمریکا بهره کشی و سوء استفاده کند، برخی از کشورهای خاورمیانه از تصمیم من در  خروج از توافق هسته ای با ایران حمایت کردند.

او در ادامه دروغ پراکنی های خود مدعی شد ایران به کشورهای منطقه احترام نمی گذارد و گفت: برای حمایت از شهروندان آمریکایی از هیچ کس عذرخواهی نمی کنیم.

ترامپ در ادامه افزود: نمی توانیم اجازه دهیم ایران خطرناک ترین سلاح جهان را در اختیار داشته باشد. نمی توانیم به رژیمی که "مرگ بر آمریکا" می گوید و به دنبال نابودی اسرائیل است، اجازه دهیم ابزار استفاده از تسلیحات اتمی را داشته باشد؛ از همه کشورها می خواهیم تا زمانی که ستیزه جویی رژیم ایران ادامه دارد، این رژیم را منزوی کنند. از همه کشورها می خواهیم از مردم ایران در مبارزه خود برای تعیین سرنوشت حمایت کنند.

رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت: از ماه نوامبر تحریم ها علیه ایران افزایش پیدا می کند و به دنبال آن تحریم های دیگر علیه ایران اعمال خواهد شد.

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش درباره سازمان ملل گفت: «سفیر آمریکا در این سازمان دستور کاری را برای تغییر در دست دارد. آمریکا تا زمانی که شورای حقوق بشر سازمان ملل اصلاح نشود، به آن باز نمی‌گردد. آمریکا دیوان بین‌اللی کیفری را به رسمیت نمی‌شناند. این دادگاه برای خود حوزه صلاحیت جهانی قائل است. ما هرگز حق حاکمیت خود را تسلیم این دیوان و بوروکراسی نمی‌کند.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه با اشاره به تصمیم خود در مورد قدس اشغالی اظهار داشت: درمورد پرونده قدس[اشغالی] به روایت های دینی اهمیت نمی دهم.

وی در ادامه با اشاره به سیاست های جدید اقتصادی آمریکا گفت: برخی از کشورها از گشایش اقتصادی ما سوء استفاده می کنند و بازارهای ما را غرق در اجناس خود کرده و تولید ما را هدف گرفته اند، نظام تجاری جهانی به تغییرات گسترده نیاز دارد.

رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از سخنرانی خود آلمان را از لحاظ انرژی وابسته به روسیه دانست.

خنده های دیپلمات های آلمانی؛ وقتی ترامپ به آنها درباره وابستگی کاملشان به روسیه در زمینه انرژی هشدار میدهد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه در خصوص بحث انرژی گفت: «اوپک و کشورهایی مانند اوپک در حال تیغ‌زدن کشورهای جهان است و من از آن راضی نیستند. ما از کشورهای مجانی حمایت می‌کنیم اما آن‌ها قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. این کشورها باید قیمت‌ها را پایین آورده و به شکل فزاینده‌ای هزینه نظامی حمایت از خود را تأمین کنند.»

ترامپ افزود: «در نیمه کره غربی، ما متعهد به حفظ استقلال خود از کشورهای خارجی و سیاست‌های سلطه‌جویانه هستیم.»

وی با اشاره به روند مهاجرت به آمریکا، از همکاری با کشورهای آمریکای لاتین برای مقابله با موج مهاجرتی که به گفته ترامپ امنیت ملی این کشور را به خطر انداخته است خبر داد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه با حمله ضمنی به ونزوئلا گفت: «همه کشورهای جهان باید در برابر سوسیالیسم و فقر و بدبختی آن برای مردم مقابله کنند ... همه کشورها باید ونزوئلا را تحریم کنند.»

ترامپ با اشاره به تأمین مالی سازمان ملل گفت که کشورهای کمی به ما کمک می‌کند. «کشورهایی که از کمک‌ها و دلارهای ما بهره‌مند می‌شوند، آیا به منافع ملی ما احترام می‌گذانرد؟ تنها کشورهایی که به ما احترام بگذارند از کمک‌های آمریکا بهره‌مند خواهند شد ... آمریکا متعهد به پاسخگوتر کردن سازمان ملل است ... سازمان ملل به صورت بالقوه قوی است ... ایالات متحده بیش از 25 درصد بودجه صلح‌بانی سازمان ملل را پرداخت نخواهد کرد و کشورهای دیگر باید این بار برعهده بگیرند.»

به گزارش العالم؛ تاملی درکلام ترامپ در سازمان ملل نشان میدهد که او در حقیقت کوشید تا سیاستهای دوساله ای را که در کاخ سفید ترسیم و به اجرا گذاشته است را مجددا به جهانیان حقنه کند.

این درحالی است که به باور تحلیلگران مسائل بین الملل عمده این سیاستها دستاورد ملموسی برای او و آمریکا درپی نداشته است.

پربیننده ترین خبرها