قاسمی: ربایندگان مرزبانان ایرانی به زودی تاوان سنگینی می‌پردازند/ تماس تلفنی ظریف با همتای پاکستانی

قاسمی: ربایندگان مرزبانان ایرانی به زودی تاوان سنگینی می‌پردازند/ تماس تلفنی ظریف با همتای پاکستانی
چهارشنبه 25 مهر 1397 - 17:18

سخنگوی وزارت خارجه با تشریح اقدامات صورت گرفته برای آزادی مرزبانان ربوده شده ایرانی تصریح کرد: ایران نشان داده که اقدام هیچ گروه تروریستی را در مرزهای خود تحمل نمی‌کند و این ربایندگان به زودی تاوان سنگینی خواهند پرداخت.

العالم - ایران / سیاسی

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به تشریح اقدامات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی ربایش تعدادی از مرزبانان ایرانی در میرجاوه پرداخت.

تماس تلفنی ظریف با همتای پاکستانی

سخنگوی وزارت خارجه همچنین خبر داد: ساعاتی پیش آقای ظریف در تماس تلفنی با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان خواستار شناسایی و آزادی مرزبانان جمهوری اسلامی ایران شد و ضمن تقبیح و محکوم کردن این اقدام تروریستی و ناجوانمردانه توسط یک گروه شناسنامه دار تروریستی خواستار جدیت هر چه بیشتر نیروهای امنیتی و مرزی پاکستان در حفاظت از امنیت مرزهای دو کشور همسایه مسلمان شد.

وی افزود: وزیر خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به تشکیل کار گروه‌های مشترک پیشین و تفاهمات قبلی دو کشور، تلاش مشترک برای حفظ امنیت و ثبات مرزها را مورد تأکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد هر چه سریعتر با مساعدت و جدیت دولت پاکستان، مرزبانان مزبور نزد خانواده‌های خود برگردند.

وی گفت: وزیر خارجه پاکستان نیز در این تماس تلفنی ضمن ابراز تاسف عمیق از این حادثه مراتب نگرانی و ناخوشنودی خود را از این حادثه اعلام و ابراز امیدواری کرد با توجه به جدیت و پیگیری دقیقی که نیروهای نظامی و امنیتی پاکستان خواهند داشت، هر چه زودتر ربایندگان شناسایی و افراد بازداشت شده به زودی آزاد شده و به کشور خود بازگردند.

قاسمی ادامه داد: وزیر خارجه پاکستان تأکید داشت که این گروه بی شک دشمنان روابط خوب دو کشور ایران و پاکستان هستند که علاقه‌مند به استمرار این روابط نیستند.

حضور سفیر پاکستان در وزارت خارجه ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این گفت‌وگو درباره اقدامات وزارت خارجه در پی ربایش تعدادی از مرزبانان جمهوری اسلامی ایران در میرجاوه، گفت: در پی واقعه تلخ و ناگوار ربایش تعدادی از مرزبانان و نیروهای مسلح غیور جمهوری اسلامی ایران در نقطه مرزی 103میرجاوه که بامداد دیروز اتفاق افتاد، بخش‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران با جدیت تمام اقداماتی را آغاز کردند.

قاسمی افزود: در همین راستا وزارت امور خارجه از دیروز موضوع را مورد پیگیری و پیگرد جدی قرار داد، به خصوص با توجه به اینکه در سفر سال گذشته وزیر خارجه ایران به پاکستان به همراه نمایندگان عالیرتبه بخش‌های نظامی، انتظامی و امنیتی و اطلاعاتی که همراه وی به اسلام آباد سفر کردند و تشکیل چندین کمیته برای حفاظت هر چه بیشتر از مرزهای دو کشور همسایه ایران و پاکستان و تثبیت هر چه بیشتر امنیت در این نقاط، این وزارتخانه موضوع را با جدیت تمام دنبال کرد و دیروز در اولین فرصت ممکن سفیر پاکستان در وزارت خارجه حاضر شد و با مدیرکل غرب آسیا ملاقات کرد.

وی خاطرنشان کرد: مدیرکل غرب آسیا در دیدار سفیر پاکستان مراتب نارضایتی و نگرانی دولت و ملت ایران و خانواده افراد ربوده شده را به وی ابلاغ کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: مدیرکل وزارت خارجه در این دیدار همچنین ابراز داشت با توجه به کمیته‌های تخصصی نظامی، انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی تشکیل شده بین دو کشور که منجر به آرامش بیشتر در مرزهای دو کشور شد، این اقدام (ربایش این مرزبانان) مایه نگرانی است و باید هر چه زودتر ارگان‌های ذیربط در کشور پاکستان در خصوص شناسایی عوامل این اقدام مخرب و غیرانسانی و یا حرکت تروریستی شناسایی آنها و آزادسازی گروگان‌‌های ایرانی اقدام لازم را به عمل آورد.

قاسمی اضافه کرد: مدیرکل غرب آسیای وزارت خارجه همچنین به سفیر پاکستان گفت که امیدواریم هر چه زودتر این مرزبانان ایرانی به سلامت به کشور خود بازگردند و عناصر و طراحان این اقدام خبیثانه هر چه زودتر مجازات شوند و نباید اجازه داده شود که دیگرانی که از افکار تکفیری و روش‌های خصمانه استفاده می‌کنند، مرزهای دو کشور را مورد تعرض قرار دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: سفیر پاکستان نیز در این دیدار از این حادثه ابراز تاسف عمیق کرد و وعده داد موضوع را با دولت پاکستان به جد دنبال کرده و آن را مطرح کند و ابراز امیدواری کرد که دولت پاکستان بتواند در اسرع وقت نسبت به شناسایی و آزاد کردن این افراد اقدام کند.

*رایزنی سفیر ایران با مقامات پاکستان

قاسمی همچنین عنوان کرد: به موازات این دیدار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد نیز با مقامات کشور پاکستان دیدارهایی را انجام و این موضوع را مورد پیگیری قرار داد و خواستار آزادی هر چه سریعتر نیروهای مرزبانی ایران شد.

*ربایندگان به زودی تاوان سنگینی را پرداخت خواهند کرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تلاش این گروه‌های تروریستی در راستای تحت تاثیر قرار دادن رو به گسترش تهران و اسلام آباد، تصریح کرد: با توجه به نوع روابط، همسایگی و تماس‌های دو کشور، این گروه‌های شرور قطعا با این نوع اقدامات راه به جایی نخواهند برد و موفقیتی را به دست نمی‌آورند و بی شک به زودی تاوان سنگین این اقدام نابخردانه خود را پرداخت خواهند کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی نشان داده است که اقدام هیچ گروه تروریستی را در مرزهای خود تحمل نخواهد کرد و بدون شک این گونه اقدامات، با برخورد قاطع و جدی نیروهای مسلح ایران مواجه خواهد شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین درباره اینکه آیا اعزام هیأتی سیاسی برای بررسی موضوع در دستور کار وزارت خارجه قرار دارد؟ گفت: با توجه به نوع روابط و تماس‌های بین دو پایتخت و همچنین بین دو وزیر خارجه و تعهد دولت اسلام آباد برای پیگیری و تلاش برای آزادی این افراد، در شرایط کنونی نیازی برای اعزام هیأت سیاسی به پاکستان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امیدواریم تلاش‌های دولت پاکستان در این خصوص با جدیت ادامه یابد و این افراد به زودی آزاد شوند، در عین حال گفت: در صورت نیاز قطعا وزارت خارجه برای هرگونه اقدام دیگری در حوزه سیاسی اقدام لازم دیپلماتیک را به عمل می‌آورد.

وی افزود: تصور می‌کنم تماس‌هایی بین بخش‌های غیرسیاسی دو کشور نیز وجود دارد و نهایتا با جدیت تمام این موضوع را در دستور کار خود خواهیم داشت تا این مسئله حل و فصل شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: قطعا در پس پرده این نوع اقدامات خرابکارانه و تروریستی، گروه‌ها و کانون‌های معاندی وجود دارند که هدف آنها عدم آرامش و ثبات در منطقه و به خصوص در مرزهای ایران و پاکستان و جلوگیری از بهبود هر چه بیشتر روابط دو کشور است که با درایتی که وجود دارد این امکان و اجازه به این کانون‌های معاند و گروه‌های تروریستی داده نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: انتظار می‌رود دولت پاکستان با تمام ابزار و امکانات خود در اسرع وقت بتواند این حادثه را جبران کند و این افراد در سلامت کامل به کشور بازگردند.

گفتنی است؛ در پی ربایش تعدادی از نیروهای مرزبانی ایران در میرجاوه، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه با اعلام اینکه این اقدام توسط اشرار گروهک جیش العدل صورت گرفته است، گفت: قطعا این اتفاقی که افتاده توسط عامل یا عوامل نفوذی بوده است.

وی عنوان کرد: این تروریست‌ها در داخل خاک پاکستان مقر و پایگاه دارند و ما برای هرگونه عملیات مشترک با ارتش پاکستان علیه اشرار و آزادی گروگان ها آمادگی داریم.

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شامگاه دوشنبه 23 مهرماه تعدادی از  بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی که در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی ( میرجاوه) استقرار داشتند، با خیانت و تبانی عامل یا عوامل نفوذی گروهک های ضد انقلاب ربوده شدند.

فارس

پربیننده ترین خبرها