ابراز نارضایتی ترامپ از روایت عربستان درباره قتل خاشقچی

ابراز نارضایتی ترامپ از روایت عربستان درباره قتل خاشقچی
يکشنبه 29 مهر 1397 - 03:04

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که از روایت عربستان سعودی درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود راضی نیست و هنوز سوال هایی در این مورد بی جواب مانده است.

العالم-آمریکا

ریاض پیش تر گفته بود که خاشقچی در همان روز دوم اکتبر (دهم مهر) از کنسولگری عربستان در استانبول خارج شده است اما بامداد شنبه با تغییر این روایت اعلام کرد که این روزنامه نگار در جریان دعوایی در کنسولگری کشته شده است. ریاض شواهدی برای این ادعا ارائه نکرد.

به گزارش بامداد یکشنبه رویترز، ترامپ در جریان سفری به نوادا با بیان اینکه از این روایت راضی نیست، افزود: نه، تا زمانی که پاسخ را پیدا نکنیم راضی نخواهیم شد. اما این اولین قدم بود و اولین قدم خوبی بود. با این حال، من خواهان پاسخ هستم.

مقام های ترکیه ای گفته اند که اسناد صوتی و تصویری خاشقچی را در اختیار دارند و وی توسط عناصر وابسته به آل سعود در داخل کنسولگری کشته شده و جسد وی مثله شده است.

ترامپ در دفاع از محمدبن سلمان ولیعهد سعودی نیز گفت که احتمال دارد وی از شرایط مرگ خاشقچی مطلع نبوده است. وی افزود که به نظر نمی رسد کسی از محل جسد خاشقچی اطلاع داشته باشد. رئیس جمهوری آمریکا همچنین اعلام کرد که هیچ یک از اعضای دولت وی اسناد صوتی و تصویری ترکیه درباره قتل خاشقچی را ندیده است.

این درحالی است که فرانسه و آلمان و اتحادیه اروپا نیز روایت عربستان را نپذیرفته اند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در بیانیه مشترکی با وزیر خارجه اش هایکو ماس با بیان اینکه «ما این اقدام را به شدیدترین لحن محکوم می کنیم» گفت: ما خواهان شفافیت سازی عربستان در مورد شرایط مرگ خاشقچی هستیم. اطلاعات موجود در مورد اتفاقات کنسولگری عربستان در استانبول کافی نیست.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه نیز کشته شدن خاشقچی را به شدت محکوم کرد و خواستار تحقیق جامع درخصوص قتل این منتقد سعودی شد.

همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای مساله قتل خاشقچی را بسیار نگران کننده خواند و افزود: اتحادیه اروپا نیز همانند سایر شرکای این اتحادیه، بر لزوم انجام تحقیقات شفاف، جامع و موثق تاکید دارد که ابهام ها در مورد این قتل را برطرف و کسانی که مسئول آن هستند مجازات شوند.

جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) برای انجام امور مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد. دولت سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشار جامعه جهانی بامداد شنبه تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

بعد از این اعتراف 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه سعودی در احکامی جداگانه 'سعود القحطانی' مشاور دیوان پادشاهی سعودی و از نزدیکان' محمدبن سلمان' ولیعهد، 'احمد العسیری' معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین (به اصطلاح) ائتلاف سعودی، سرتیپ 'محمد مریح' معاون اطلاعاتی، سرتیپ 'عبدالله بن خلیفه الشایع' معاون امور انسانی و سرتیپ 'رشاد المحمادی' مدیر اداره اطلاعات عمومی و حفاظت در دستگاه اطلاعات عمومی عربستان را برکنار کرد.

علاوه بر این، 18 تبعه سعودی نیز بازداشت شده اند. دادستانی عمومی عربستان اعلام کرد قرار است افراد دخیل در کشته شدن خاشقچی را به دادگاه معرفی کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها