کانادا: روایت سعودی از قتل خاشقچی فاقد اعتبار است

کانادا: روایت سعودی از قتل خاشقچی فاقد اعتبار است
يکشنبه 29 مهر 1397 - 05:57

کانادا هم بامداد یکشنبه به صف کشورهایی پیوست که روایت رسمی عربستان سعودی درباره قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود را رد کرده‌اند.

العالم-امریکا

کانادا هم بامداد یکشنبه به صف کشورهایی پیوست که روایت رسمی عربستان سعودی درباره قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود را رد کرده‌اند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، کانادا گفته روایت عربستان سعودی درباره کشته شدن جمال خاشقچی فاقد انسجام و اعتبار است.

عربستان سعودی شنبه (۲۸ مهر) ۱۸ روز بعد از ناپدید شدن «جمال خاشقچی» اعلام کرد وی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. ریاض مدعی شد مرگ او بعد از درگیری داخل ساختمان کنسولگری اتفاق افتاده است.

بیانیه کانادا از یک جهت دیگر هم اهمیت دارد و آن اینکه عربستان سعودی مردادماه سال جاری در واکنش به انتقاد اتاوا از وضعیت حقوق بشری عربستان سعودی، سفیر این کشور را اخراج و روابط دوجانبه با آن را معلق کرده بود.

رژیم سعودی اخیراً به دلیل کشته شدن خاشقچی داخل کنسولگری این کشور در ریاض به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

«جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سه‌شنبه ۱۰ مهرماه (۲اکتبر) ناپدید شد. مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است. مقام‌های سعودی بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را ترک کرده است.

رسانه‌های ترکیه تصاویری از ورود تیمی متشکل از ۱۵ نفر از مقام‌های سعودی منتشر کرده‌اند که پیش از ورود آقای خاشقجی به ساختمان کنسولگری، وارد استانبول شده‌اند.

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) روزنامه‌نگار سعودی است که قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.

شبکه خبری «العرب» که در بحرین مستقر بود تنها یک روز بعد از راه‌اندازی تعطیل شد. این اتفاق بعد از مصاحبه این شبکه خبری با یک سیاستمدار شیعه بحرینی رخ داد که صحبت‌هایی درباره لغو شهروندی ۷۲ تبعه بحرین مطرح کرده بود.

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد.

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

پربیننده ترین خبرها