عقب نشینی ترامپ از موضع خود در قبال ادعاهای سعودی ها درباره مرگ خاشقچی/ درباره این پرونده، فریبکاری وجود داشته است

عقب نشینی ترامپ از موضع خود در قبال ادعاهای سعودی ها درباره مرگ خاشقچی/ درباره این پرونده، فریبکاری وجود داشته است
يکشنبه 29 مهر 1397 - 12:50

رئیس جمهور آمریکا که پیش از این روایت سعودی‌ها درباره قتل خاشقچی را قابل باور خوانده بود در مصاحبه با روزنامه «واشنگتن پست» به شدت از توضیحات عربستان سعودی درباره قتل این روزنامه‌نگار انتقاد کرد.

العالم _ آمریکا

 «دونالد ترامپ» در یک مصاحبه تلفنی از توضیحات اخیر ریاض درباره قتل «جمال خاشقچی» به شدت انتقاد کرده اما در همین مصاحبه عربستان سعودی را «متحد عالی» آمریکا خواند و بار دیگر مخالفتش را درباره لغو فروش سلاح به این کشور تکرار کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا که در اولین واکنش به روایت بامداد روز شنبه (دیروز) ریاض درباره قتل جمال خاشقچی این روایت را قابل باور خواند و از آن حمایت کرده بود، حالا در مصاحبه با روزنامه «واشنگتن پست» به شدت از توضیحات عربستان سعودی درباره قتل این روزنامه‌نگار انتقاد کرد.

دونالد ترامپ در مصاحبه تلفنی با «واشنگتن پست» که خاشقچی یکی از ستون‌نویس‌های آن بوده، در پاسخ به سوالی درباره توضیحات ریاض در خصوص قتل این روزنامه‌نگار گفت: «مشخص است که درباره این پرونده، فریبکاری و دروغ وجود داشته است».

رئیس‌جمهور آمریکا درباره احتمال دست داشتن ولی‌عهد عربستان سعودی در ماجرای قتل خاشقچی گفت: «هیچ کسی به من نگفته که او مسئول بوده و هیچ کسی هم به من نگفته که او مسئول نبوده است. ما هنوز به آن نقطه نرسیدیم. البته من خیلی دوست دارم که او در این قضیه مسئولیتی نداشته باشد».

او در مصاحبه با واشنگتن پست، عربستان سعودی را «متحد عالی» آمریکا خواند و از مواضع دولتش در حمایت از ریاض دفاع کرد.

ترامپ در این مصاحبه درباره روابط «جرد کوشنر» دامادش با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی صحبت کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «آنها جوان هستند. جرد (کوشنر) او را آنقدرها خوب هم نمی‌شناسد. آنها فقط دو جوان و تقریبا هم سن هستند و به نظرم همدیگر را دوست دارند».

اظهارات ترامپ درباره روابط کوشنر و بن سلمان در حالی صورت گرفته که یک نماینده کنگره گفت، احتمالا داماد و مشاور ارشد ترامپ اطلاعاتی را در اختیار ریاض گذاشته که به مرگ خاشقچی منجر شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در این مصاحبه بار دیگر از توافق 110 میلیارد دلاری فروش سلاح به ریاض دفاع کرد و در مخالفت با لغو آن گفت: «این بزرگ‌ترین سفارش (فروش سلاح) در تاریخ است و از دست دادن آن بیشتر از اینکه به آنها آسیب بزند، به ما آسیب خواهد زد چرا که آنها سراغ چین یا روسیه خواهند رفت».

ترامپ درباره نوار صوتی و فایل تصویری کشتن خاشقچی در کنسولگری استانبول که برخی رسانه‌ها به نقل از منابع ترکیه‌ای از آن خبر داده‌اند، هم اظهارنظر کرد.

او گفت: «من همه خبرها درباره ویدئوها یا نوارها را شنیده‌ام و هیچ کسی سریع‌تر از من قادر نخواهد بود که به آن دسترسی پیدا کند اما هیچ کس نتوانسته آن را به من نشان دهد».

رئیس‌جمهور آمریکا در این مصاحبه گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت بد جسمی «ملک سلمان» پادشاه عربستان سعودی را رد کرد.

ترامپ گفت: «من دو روز قبل با او صحبت کردم، او خیلی باهوش و مرد عاقلی است، او مرد هوشمندی است».

او در بخش دیگری از این مصاحبه به تمجید و تعریف از «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی هم پرداخت.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «او (بن سلمان) فردی مقتدر است و کنترل خیلی خوبی (روی اوضاع در عربستان سعودی) دارد، او شخصی است که می‌تواند وضعیت را تحت نظر نگهدارد البته منظور من تحت نظر گرفتن از منظری مثبت است».

تعریف‌های ترامپ از شاه و پسر ولی‌عهدش در حالی صورت گرفته که فشارهای اعضای ارشد هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا درباره اذعان ریاض به قتل خاشقچی تشدید شده است.

قانونگذاران ارشد آمریکایی در روزهای اخیر با فشار به کاخ سفید، خواستار بررسی‌های دقیق درباره قتل خاشقچی و دست داشتن مقام‌های ارشد ریاض در این ماجرا، تحریم‌ مسببان این قتل و حتی بازنگری در روابط واشنگتن- ریاض شده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها