شاه اردن خواستار بازگرداندن اراضی اردنی از سوی تل آویو شد

شاه اردن خواستار بازگرداندن اراضی اردنی از سوی تل آویو شد
يکشنبه 29 مهر 1397 - 17:00

عبدالله دوم شاه اردن با تاکید بر اتمام مدت اجاره اراضی "الباقوره" و "الغمر" که بر اساس معاهده صلح با رژیم صهیونیستی به اسرائیل اجاره داده شده بود، اعلام کرد که تل آویو باید این اراضی را به اردن بازگرداند.

العالم ـ اردن

بنابر گزارش روز یکشنبه روزنامه اردنی "الغد"، شاه اردن در کاخ پادشاهی در میان شماری از شخصیت های سیاسی این کشور اعلام کرد: معاهده صلحی که در سال 1994 میلادی با رژیم صهیونیستی برای اجاره دو منطقه الباقوره و الغمر امضاء شده بود، به پایان رسیده و اسرائیل باید این اراضی را به اردن بازگرداند.
عبد الله دوم گفت: اولویت ما در چنین شرایط دشوار منطقه ای، حفاظت از منافع خود و تلاش برای حفظ حق اردن و اردنی ها است.
روز پنجشنبه هفته گذشته مدت 25 ساله قرارداد اجاره اراضی الباقوره و الغمر به رژیم صهیونیستی به پایان رسید.
شاه اردن با تاکید بر اینکه پس گرفتن الباقوره و الغمر مدت ها بود که در راس اولویت های ما قرار داشت، تصریح کرد: این اراضی، اردنی هستند و اردنی نیز باقی خواهند ماند. ما همه تلاش خود را برای حفظ حاکمیت خود بر این اراضی به کار می گیریم.
به گزارش ایرنا، دولت اردن در سال 1994 با رژیم صهیونیستی معاهده صلح (وادی عربه) امضا کرد که با وجود عقب ‌نشینی صهیونیست‌ ها از مناطق مورد منازعه، با گذشت بیست و پنج سال، هنوز حاکمیت اردن بر تمامی خاک خود ناقص مانده است.
پس از امضای معاهده یاد شده، هنوز منطقه الباقوره در شمال اردن تحت سیطره رژیم صهیونیستی باقی مانده و این رژیم مدعی مالکیت بر این منطقه و منطقه الغمر واقع در جنوب بحرالمیت است.
در این توافق حق بهره‌ برداری از الغمر با موافقت اردن به مدت 25 سال به رژیم صهیونیستی داده شد که در صورت اتمام این مدت، چنانچه هیچ یک از طرفین خواستار اتمام آن نشود، قرارداد به صورت خودکار تمدید خواهد شد.
اردن به عنوان دومین کشور عربی پس از مصر، پس از امضای معاهده موسوم به وادی عربه با رژیم صهیونیستی، مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با اسرائیل آغاز کرد. همچنین در جنگ 1967 بین اردن و اسرائیل، رژیم صهیونیستی اراضی فلسطینی کرانه باختری و قدس شرقی را که تا آن دوره در اختیار اردن بود، به تصرف خود در آورد.
اردن که اکثریت جمعیت 9 میلیونی آن را فلسطینیان مهاجر تشکیل می دهند، طولانی ترین مرز را با سرزمین اشغالی دارد. 

پربیننده ترین خبرها