کویت از تصمیم‌های شاه سعودی در پرونده خاشقچی استقبال کرد

کویت از تصمیم‌های شاه سعودی در پرونده خاشقچی استقبال کرد
يکشنبه 29 مهر 1397 - 17:06

دولت کویت در ادامه حمایت برخی کشورهای عربی از عربستان سعودی در پرونده «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، حمایت خود از ریاض را اعلام کرد.

العالم _ عربستان سعودی

یک مسئول وزارت خارجه کویت گفت که این کشور از تصمیم‌های «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی درباره پرونده خاشقچی استقبال می‌کند.

روزنامه کویتی «القبس» به نقل از این مسئول بدون اشاره به نام وی، نوشت که کویت به پیگیری موضوع قتل خاشقچی اهتمام دارد و از تصمیم‌های ملک سلمان در این باره که بیانگر علاقمندی و التزام عربستان برای دستیابی به حقیقت و مجازات عاملان این حادثه تأسف‌بار است، استقبال می‌کند.

 با آنکه کشورهای مختلف بخصوص دولت‌های غربی از بیانیه عربستان سعودی در این خصوص متقاعد نشده و خواستار اطلاعات بیشتر شده‌اند، کشورهای عربی متحد عربستان مثل بحرین، امارات و مصر همچنین اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی از ریاض حمایت کرده‌اند.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی است که بعد از ولی‌عهد شدن محمد بن سلمان، از بیم بازداشت به دلیل داشتن نظرات مخالف در برخی مسائل داخلی، ترجیح داد مقیم آمریکا شود. 

او زمانیکه برای ثبت امور ازدواج جدید خود به مراکز دیپلماتیک کشورش در آمریکا مراجعه می‌کند، با این پاسخ روبه‌رو می‌شود که باید به کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه مراجعه کند. او چهار روز قبل از حادثه (جمعه بیست و هشتم سپتامبر) به کنسولگری مراجعه می‌کند اما به او می‌گویند که روز سه‌شنبه اسنادش حاضر خواهد شد. 

روز حادثه بعد از تماس کنسولگری، به او گفته می‌شود که ساعت سیزده به مرکز مراجعه کند اما پس از آنکه مراجعه کرد، هرگز دیده نشد که از آنجا خارج شود. سه روز بعد منابع امنیتی ترکیه به رسانه‌های این کشور گفتند که او در کنسولگری کشته شده و جسدش تکه تکه شده است. 

سرانجام هجده روز بعد، عربستان سعودی بامداد روز شنبه (بیستم اکتبر) به شکل رسمی و از زبان دادستان این کشور اعتراف کرد که او در نتیجه مشاجره و درگیری در کنسولگری کشته شده است؛ اما این روایت را بسیاری‌ها از جمله عفو بین‌الملل و سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام رد کرده‌ و در آن تردید دارند.

پربیننده ترین خبرها