فشار نمایندگان پارلمان انگلیس به دولت برای قطع روابط با ریاض

فشار نمایندگان پارلمان انگلیس به دولت برای قطع روابط با ریاض
دوشنبه 30 مهر 1397 - 11:36

جمعی از نمایندگان پارلمان انگلیس، از دولت خواسته‌اند روابط خود با عربستان سعودی را قطع و فروش تسلیحات به این کشور را تعلیق کند.

العالم _ اروپا

بعد از قتل «جمال خاشقچی» خبرنگار عربستانی مخالف حکومت سعودی در کنسولگری ریاض در ترکیه و به دلیل فاجعه انسانی در جنگ یمن، جمعی از نمایندگان پارلمان انگلیس با فشار بر «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس، خواستار قطع روابط این کشور با عربستان سعودی شدند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، نمایندگان امور خارجی پنج حزب سیاسی در انگلیس طی نامه‌ای به جرمی هانت، این سوال را مطرح کرده‌اند که با توجه به ذات تکرارشدنی این خشونت‌ها و ستمهای عربستان سعودی، چه جنایتی باید انجام بگیرد تا دولت محافظه‌کار انگلیس ریاض را توبیخ کند. 

نمایندگان حزب کارگر، حزب ملی اسکاتلند، لیبرال دموکرات، پلَدسیمرو و حزب سبز انگلستان طی نامه‌ای که به دست روزنامه گاردین نیز رسیده است، به مرگ خاشقچی و به جنایات جنگی عربستان سعودی در بحران یمن اشاره کرده‌اند. در این نامه آمده است روابط تجاری لندن با رژیمی که بی‌حرمتی آشکار و بی‌احترامی به حقوق بین‌الملل و حقوق بشر می‌کند، نمی‌تواند مثل همیشه باشد. 

این نمایندگان پارلمان خطاب به وزیر خارجه دولت انگلیس گفته‌اند، انفعال دائمی دولت در تناقض آشکار با ارزش‌های اساسی یک دموکراسی است. آن‌ها تاکید کرده‌اند، با وجود این جنایات دولت انگلیس ساکت مانده است و با وجود جنگ فاجعه‌بار در یمن، ادامه فروش تسلیحات به عربستان سعودی را ادامه داده و به شکل شرم‌آوری طی سفر رسمی «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به انگلیس برایش فرش قرمز پهن کرده است. 

این نامه خواستار محکومیت کامل رفتار وحشیانه و بی‌پروای عربستان سعودی و تعلیق فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان سعودی است که در جنگ یمن استفاده شده است. نویسندگان این نامه خواستار انجام تحقیقات درباره جرایم جنگی و تحقیقات مستقل درباره سرنوشت خاشقچی شده‌اند.

خاشقچی که از منتقدان بن سلمان است روز دهم مهر بعد از ورود به کنسولگری ریاض در ترکیه برای انجام کارهای مربوط به ازدواج، ناپدید و اخیرا اعلام شد که کشته شده است. 

جنگ یمن نیز از سه سال و نیم پیش با حملات هوایی ائتلاف سعودی علیه یمن آغاز و بر اساس برخی گزارش‌ها تا کنون بیش از ۵۰ هزار نفر در یمن جان خود را از دست داده و ده‌ها میلیون نفر در معرض قحطی قرار دارند. 

فارس

پربیننده ترین خبرها