بایدن:ترامپ منافع شخصی را بر منافع کشور ترجیح می‌دهد

بایدن:ترامپ منافع شخصی را بر منافع کشور ترجیح می‌دهد
سه شنبه 1 آبان 1397 - 01:37

معاون اول اوباما از هواداران حزب دمکرات خواست با شرکت در انتخابات، آمریکا را از جهنمی که در آن قرار گرفته است، بیرون آورند و گفت: رئیس جمهوری داریم که منافع شخصی را بر منافع کشور ترجیح می‌دهد.

العالم-آمریکا

جو بایدن بعدازظهر دوشنبه به وقت محلی در جمع انتخاباتی میان دوره ای کنگره آمریکا در ایالت فلوریدا حاضر شد و افزود: وی از مردم خواست رهبری جهان را به آمریکا بازگردانند.

معاون اول دولت پیشین آمریکا با اشاره به خروج ترامپ از پیمان آب و هوایی پاریس افزود: تغییرات آب و هوایی بزرگترین تهدید برای جوامع و اقتصاد ما است. این مساله را رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و اعضای امنیت ملی هم تایید می کنند که تغییرات آب و هوایی بزرگترین تهدید است.

بایدن ادامه داد: ده ها میلیون نفراز جنوب شرق آسیا به دلیل جنگ در ورای سرزمین هایشان مهاجرت کرده اند. حال این مساله تهدیدات بزرگتری را برای امنیت ملی ما به همراه دارد.

وی انتخابات این دوره را فراتر از مسایل سیاسی دانست و اضافه کرد: مهم نیست جوان هستید یا بزرگسال، نه فقط به خاطر فلوریدا بلکه برای کشور باید در انتخابات شرکت کنید. در این انتخابات، نمی توانید یک آمریکایی را بر اساس شهر،نژاد، ملیت یا مذهب جدا کنید.

معاون اول باراک اوباما، جمهوریخواهان کنگره را اشخاص خوبی توصیف کرد که شجاعت لازم را در برابر رئیس جمهوری فعلی آمریکا ندارند و گفت: آنها از ترس جریمه شدن و هزینه های نامحدود شجاعت سخن گفتن ندارند و گرنه بهتر از همه می دانند که چه اتفاقاتی می افتد. آنها می ترسند دست به کار شوند.

بایدن با اشاره به اینکه ترامپ در حالی پیروز شد که هیچ ترکیب سازماندهی شده برای اداره کشور نداشت، گفت: ما به او اجازه و فرصت دادیم این کار را انجام دهد اما می بینید او مردی نیست که انتظار داشتیم.

وی با اشاره به حادثه نژاد پرستانه شارلوتزویل در سال گذشته، اظهار کرد: هیچ فکر نمی کردم روزی ببینم که نئو نازی ها در اینجا حضور می یابند و پرچم های نازی را حمل می کنند. همان چیزهایی را می گفتند که در خیابان های گوتنبرگ و مونیخ گفته شده بود.

معاون اول رئیس جمهوری پیشین آمریکا تاکید کرد: هیچ گاه پیش از این چنین شرایطی نداشتیم.این اتفاق به دلیل حمایت سفید پوستان نژاد پرست روی داد چرا که رئیس جمهوری آمریکا یک برابری اخلاقی ایجاد کرد که نژادپرستان و مخالفان آن هر دو مردمان خوبی هستند.

بایدن تصریح کرد: هیچ رئیس جمهوری از جنگ های داخلی آمریکا تا کنون چنین کاری نکرده بود.

وی با انتقاد از سیاست های مهاجرتی ترامپ گفت: همه نگران شده اند و از مرگ می ترسند، آمریکا در اختیار ستیزه جویان قرار گرفته است، آنها کودکان را به زور از آغوش مادران جدا می کنند.

معاون اول اوباما افزود: به اطراف جهان نگاه کنید و ببینید درباره آمریکا چه می گویند. وقتی با دیکتاتوری همچون ولادیمیر پوتین در پشت تریبون قرار می گیرید و علیه جامعه اطلاعاتی ما سخن می گویید، چه می خواهید به نهادهای اطلاعاتی کشورهای دیگر همچون آلمان و استرالیا که با ما همکاری می کنند، بگویید؟

بایدن به ارتباط ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هم اشاره کرد و گفت: او به مغز عموی خود شلیک کرد اما ترامپ می گوید که نامه عاشقانه ای از او دریافت کرده است و او یک رهبر قوی است! این آن چیزی است که رئیس جمهوری ما باید بگوید؟

وی به جنگ تجاری ترامپ با چین هم اشاره کرد و افزود: من بیشتر از هر کس دیگری در جهان با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین بوده ام، او برای تجارت با آمریکا تپش قلب دارد.

معاون اول رئیس جمهوری پشین آمریکا توضیح داد: چین نه تنها انرژی کافی ندارد، آب کافی هم ندارد. آنها میلیاردها دلار پروژه دارند که چگونه می توانند مسیر رودخانه ای را تغییر دهند. آنها می کوشند تا با استفاده از کادمیوم غذای کافی تولید کنند.

بایدن اظهار کرد: آنها به طور تاریخی بین دریا و کوه های غربی تقسیم شده اند، کشورشان به هزاران راه تجزیه می شود، در پکن کسی نمی تواند بدون ماسک به دلیل آلودگی هوا نفس بکشد و مرگ و میر آنها به دلیل سرطان ریه چهار برابر آمریکا است.

وی در انتقادی صریح به عملکرد دولت فعلی آمریکا گفت: به من نگویید که چین می خواهد آمریکا را تصاحب کند. این ممکن نیست. معاون اول اوباما با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری چین که چرا می گویید آمریکا قدرت برتر در آسیا است در حالی که ما قدرت برتر در آسیا پاسفیک هستیم، افزود: به او گفتم برای اینکه در 35 سال گذشته نتوانسته اید، پیش روی کنید چرا که ما صلح را در منطقه حفظ کردیم.

بایدن ادامه داد: ما نه تنها قدرت برتر نظامی را در جهان داریم، اما بسیار مهم تر این است که ما پژوهشکده های بسیاری را در سراسر جهان داریم. ما بیشترین موسسات تحقیقاتی را در آمریکا نسبت به بقیه جهان داریم.

وی خاطرنشان کرد: در 25 سال گذشته تمام جایگزین های زندگی از همین پژوهشگاه ها و نه از شرکت ها بیرون آمده است و کارکنان ما سه برابر نسبت به کارکنان آسیایی سازنده تر هستند.

انتخابات کنگره و فرمانداران آمریکا روز 6 نوامبر 2018 برابر با 15 آبان 1397 برگزار می شود، در این انتخابات، تمام 435 عضو مجلس نمایندگان آمریکا و 35 عضو مجلس سنا و ٣٦ فرماندار انتخاب می شوند.

از این تعداد تا کنون ٢٦ قرمانداری در اختیار جمهوریخواهان، ٩ فرمانداری در دست دمکراتها بوده و یک فرمانداری هم توسط مستقلین اداره می شده است.

برگزاری این انتخابات درست در میانه دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ خواهد بود که درصورت پیشی گرفتن دمکرات ها دراین انتخابات و به دست آوردن اکثریت کرسی ها در مجلس نمایندگان، کار برای دولت ترامپ که هم اکنون حزبش اکثریت سنا و مجلس نمایندگان را در اختیار دارد، به مراتب دشوار تر خواهد ساخت.

درحال حاضر از 435 کرسی مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوریخواهان با در اختیار داشتن 235 کرسی در برابر 193 کرسی حزب دمکرات، از اکثریت برخوردار هستند. هفت کرسی هم به دلیل استعفا یا اشتغال در دولت بدون تصدی بوده است.

درصورتی که حزب دمکرات بتواند دراین انتخابات 25 کرسی دیگر را از حزب جمهوریخواه پس بگیرد، آنگاه با کسب 218 کرسی در قبال 217 کرسی و تنها با اختلاف یک کرسی این حزب قادر خواهد بود اکثریت مجلس نمایندگان را از آن خود کند.

در سنا نیز دمکرات ها اگر به سه کرسی دیگر در صورت حفظ کرسی های فعلی دست یابند اکثریت 51 کرسی را از آن خود کرده اند.

کارشناسان معتقدند که برای نخستین بار مسایل سیاست خارجی همچون خروج از پیمان ها و نهادهای بین المللی و موضع گیری چندگانه و ضعیف درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری سعودی دراستانبول ازمهمترین رویدادهای دوران ریاست جمهوی ترامپ بوده و بر انتخابات این دوره تاثیر خواهد گذاشت.

 

پربیننده ترین خبرها