گریفتس: درباره عدم افزایش تنش در الحدیده و تعز توافق نشده است/ توافق بر سر آزادی اسرای جنگی یمن

گریفتس: درباره عدم افزایش تنش در الحدیده و تعز توافق نشده است/ توافق بر سر آزادی اسرای جنگی یمن
دوشنبه 19 آذر 1397 - 19:43

نماینده سازمان ملل در امور یمن در نشست خبری که در سوئد گفت: راه حل در یمن نیازمند امتیازدهی از سوی طرفین است. 

العالم - یمن

«مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن که در حال حاضر به دلیل آغاز گفت‌وگوهای صلح یمن در سوئد به سر می‌برد، دوشنبه‌‌شب یک نشست خبری در شهر استکلهم برگزار کرد.

به گزارش اسکای نیوز، او در این نشست خبری گفت که بر سر آزادی زندانیان و اسرای جنگی یمن توافق شد و به زودی تعداد آنها هم مشخص خواهد شد.

گریفیتس که از عاملان اصلی تشکیل چهارمین دور مذاکرات صلح یمن است، اظهار داشت که پس از پایان این دور از گفت‌وگوها، گزارش آن را تقدیم شورای امنیت خواهد کرد تا همگان در جریان روند گفت‌وگوها و نتایج آن قرار بگیرند.

آقای گریفیتس تاکید کرد که دو مشکل درگیری‌های «الحدیده» و «تعز» از پرونده‌های اصلی بحران یمن محسوب می‌شوند.

فرستاده سازمان ملل به یمن در ادامه نشست خبری گفت که پر کردن شکاف اختلافات ایجاد شده بین طرف‌های درگیر یمن از اهداف اصلی برگزاری دور چهارم گفت‌وگوهای صلح سوئد است.

وی تصریح کرد که در مساله بازگشایی فرودگاه صنعاء پیشرفتی حاصل شد، اما در این خصوص هنوز به توافق نهایی دست نیافته‌ایم.

در همین ارتباط، «محمد عبدالسلام» رئیس هیات صنعاء در گفت‌وگوهای صلح سوئد دیشب (یکشنبه‌شب) درباره مساله مهم بستن فرودگاه‌های بین‌المللی عدن و صنعاء اظهار نظر کرده بود.

وی گفته بود که فرودگاه عدن (جنوب) در اختیار دولتی که خود را «دولت قانونی» می‌خواند، قرار نخواهد گرفت و بستن فرودگاه صنعاء (شمال) جنایت جنگی غیر قابل توجیه است.

رئیس هیات صنعاء در گفت‌وگوهای صلح یمن در سوئد تاکید کرد که باید بر سر «مرحله انتقالی» قدرت توافق اولیه حاصل شود و طرح‌های اعتماد‌ساز بین طرفین مانند بازگشایی فرودگاه در مرحله آینده اجرایی شود که قبل از آن باید جنگ در یمن متوقف و محاصره لغو شود.

دور چهارم گفت‌وهای صلح یمن در سوئد از پنجشنبه (۱۵ آذرماه) هفته گذشته آغاز شد و به مدت یک هفته ادامه دارد. بعد از ماه‌ها تلاش سازمان ملل متحد، دولت مستعفی یمن به ریاست «منصور هادی» با چراغ سبز ائتلاف سعودی بار دیگر با شروع گفت‌وگوهای یمن موافقت کرد و این گفت‌وگوها به صورت رسمی و جدی از روز جمعه( ۱۶ آذر) و با نظارت سازمان ملل در استکهلم، پایتخت سوئد آغاز شد.

پربیننده ترین خبرها