المیادین: هیات ریاض پیشنهادهای سازمان ملل در مذاکرات سوئد را نپذیرفت

المیادین: هیات ریاض پیشنهادهای سازمان ملل در مذاکرات سوئد را نپذیرفت
سه شنبه 20 آذر 1397 - 11:28

شبکه خبری'المیادین' اعلام کرد هیات دولت مستعفی یمن (هیات ریاض) در مذاکرات سوئد با تکرار لجاجت های خود، نه تنها پیشنهاد های سازمان ملل درباره تعز و الحدیده را نپذیرفت، بلکه مدعی شد که ارتش و کمیته های مردمی باید از منطقه الحوبان در تعز و بندر و شهر الحدیده عقب نشینی کنند.

العالم _ عربستان سعودی

'مارتین گریفتس' فرستاده سازمان ملل به یمن روز گذشته گفت: در حال نزدیک شدن به توافق درباره حل بحران اقتصادی و توقف گرسنگی هستیم و محور مذاکرات کنونی درباره اوضاع شهرهای تعز و الحدیده و بررسی پیشنهادها درباره برقراری آتش بس در این دو شهر است اما هنوز توافقی درباره فرودگاه صنعا به دست نیامده است.

منابع یمنی به المیادین گفتند: در حالی که' گریفتس' اوضاع انسانی در یمن را بسیار ناراحت کننده توصیف کرد، هیات دولت مستعفی طرفدار 'عبد ربه منصورهادی' رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن ( هیات ریاض) تاکنون با پیشنهادهای سازمان ملل درباره تعز و الحدیده مخالفت کرده است.

'گریفتس' افزود: پس از حل بحران اقتصادی درصدد دستیابی به راه حل سیاسی بحران یمن ،در دور بعدی مذاکرات هستم.

وی با تاکید بر اینکه مساله الحدیده بسیار مهم و محور این دور از مذاکرات است اظهار امیدواری کرد ،به زودی توافق آتش بس در شهرهای تعز والحدیده حاصل شود.

'گریفتس' با بیان این مطلب که هنوز توافقی درباره فرودگاه صنعا به دست نیامده و همچنان فعالیت ها جهت فراهم کردن زمینه مشترک ادامه دارد، ابراز علاقه کرد اقدامات لازم در این زمینه در اسرع وقت ممکن از سر گرفته شود وسازمان ملل هم بتواند در خصوص هوانوردی در یمن ایفای نقش کند.

وی تاکید کرد اجرای توافق تبادل گروه به گروه اسرا نزدیک است، اما طرف های مذاکره کننده باید در این خصوص تضمین لازم را بدهند .

فرستاده سازمان ملل به یمن یکشنبه گذشته پیشنهادی درباره آتش بس در تعز ارائه داد و خواستار بازگشایی گذرگاه ها وفرودگاه های این شهر طی دو مرحله شد.

یک منبع آگاه به المیادین گفت : هیات صنعا پیشنهاد های سازمان ملل درباره تعز را پذیرفت.

'گریفتس' همچنین پیشنهادی درباره الحدیده متشکل از 13 بند درباره برقراری آتش بس در جبهه های الحدیده و تحویل بنادر الحدیده و الصلیف و عقب نشینی طرف های مسلح از این شهر داد.

نماینده مجلس یمن با تاکید بر ضرورت اجتناب طرف های مذاکره کننده از دامن زدن به اختلافات خود ،خواستار بیان مواضع مسئولانه وهدفمند آنها به رسانه ها شد.

وی با بیان این مطلب که طرف های مذاکره کننده باید منافع مردم و کشور یمن را در اولویت قرار دهند اظهار امیدواری کرد مذاکرات منجر به توقف تجاوز عربستان به یمن و رفع محاصره زمینی ،هوایی ودریایی همچنین بازگشایی گذرگاه ها به نفع مردم این کشور شود .

'علی عشال' عضو هیات ریاض گفت: هرگونه توافق درباره شهر الحدیده در غرب یمن ،باب ورود به مذاکرات صلح در دیگر استان های یمن است.

'عشال 'به خبرنگاران گفت: هیات دولت هادی با پیشنهادهای سازمان ملل به شرطی مثبت برخورد می کند که خارج از مراجع سه گانه از جمله قطعنامه 2216 نباشد.

هیات هادی پیش از این نیز با طرح صلح' اسماعیل ولد الشیخ' نماینده سابق سازمان ملل در یمن با ادعای مغایرت آن با مراجع سه گانه شورای همکاری خلیج فارس، نتایج گفت وگوی ملی و قطعنامه های بین المللی ازجمله 2216 مخالفت کرد.

دور جدید مذاکرات صلح یمن روز پنجشنبه گذشته پس از عزیمت هیئت مذاکره کننده جنبش انصارالله و دولت مستعفی یمن به سوئد با میانجیگری 'مارتین گریفیتس' نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در سوئد آغاز شده است.

توقف حملات و درگیری های دوجانبه، اداره بندر الحدیده، بازگشایی فرودگاه صنعاء و تبادل اسرا از جمله موضوعات مورد مذاکره میان طرف های یمنی در سوئد است.

درگیری های یمن که عربستان از سال 2014 با حملات هوایی رسما دخالت خود را در آن آغاز کرد، از سوی سازمان ملل متحد به عنوان بدترین بحران انسانی در سطح جهان اعلام شد، به گونه ای که علاوه بر کشته شدن هزاران غیرنظامی از جمله کودکان و زنان و برجا گذاشتن میلیون ها آواره، تمامی زیرساخت های این کشور فقیر ویران شده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها