جنگ داخلي مصر را تهديد مي كند

جنگ داخلي مصر را تهديد مي كند
پنج‌شنبه 30 آذر 1391 - 21:56

قاهره (العالم) - يك سياستمدار مصري هشدار داد: به علت بحران قانون اساسي و دودستگي شديد جامعه درباره آن، خطر جنگ داخلي مصر را تهديد مي كند.

" سعد عبّود " نماينده سابق پارلمان و عضو جريان مردمي مصر روز پنجشنبه در گفتگو با شبكه خبري العالم گفت: حتي اگر مردم در همه پرسي راي مثبت بدهند، شكاف بسيار گسترده و آشكاري در جامعه وجود دارد به گونه  ای که  درصدهاي نزديك آرا نشان مي دهد اختلاف فقط در سطح نخبه ها نيست و رقم آرا منفي بسيار به آراي مثبت نزديك است.
وي افزود: قوانين اساسي اين چنين تدوين نمي شوند و ملت مصر بزرگترين فريب را در تاريخ خود خورده است. ابتدا بايد قانون اساسي تدوين مي شد چونكه اين قانون نهادها را مي سازد و روابط بين قوا را مشخص مي كند نه برعكس آن.
عبود با اشاره به اينكه قوانين اساسي از طريق توافق جامعه تدوين مي شوند و چنين چيزي در باره مصر روي نداده است؛اظهارداشت : قانون اساسي براي محافظت از اقليت سياسي، مذهبي، نژادي در برابر اكثريت تدوين مي شود. واقعيت اين است كه اكثريت براي خود قانوني اساسي را تدوين مي كند كه توافق ايجاد نمي كند.
وي با بيان اينكه مينهاي زيادي در قانون اساسي هست در حالي كه يك ماده كافي است تا آنرا خراب كند، خاطرنشان كرد :  اين قانون اساسي آراي اكثريت دو سوم را هنگام راي گيري درباره آن در مجمع مؤسسان به دست نياورد؛ اما هر اصلاحي پس از تصويب آن نيازمند اكثريت دو سوم است و اين تضاد بزرگي است.
اين نماينده سابق پارلمان و عضو جريان مردمي با اشاره به اينكه تشكلهاي سياسي بزرگي علاوه بر همه مسيحيان در اين همه پرسي شركت نكردند، هشدار داد: بحران مصر پرتگاه خطرناكي است كه ممكن است مصر را به جنگي داخلي سوق دهد كه هيچ كس خواهان آن نيست.
عبود از اخوان المسلمين خواست به منظور جلوگيري از فروپاشي كشور مصر با همه نهادهاي آن به علت اين بحران، مصلحت عالي ملي را بر همه چيز مقدم دارند.
MKH-20-17:40 
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها