روزنامه نگار الجزایری:

فرانسه همچنان به الجزاير به ديده استعماري مي نگرد

فرانسه همچنان به الجزاير به ديده استعماري مي نگرد
جمعه 1 دی 1391 - 10:40

بيروت(العالم)- روزنامه نگار الجزايري گفت: فرانسه همچنان به الجزاير به ديده استعماري و خودبرتر بيني مي نگرد و مي خواهد به خاطر نجات كشورش از بحران اقتصادي به سوي الجزاير بازگردد.

خالد بن سالم روز جمعه در گفت وگو با شبكه خبري العالم ، مقامات الجزایر را به ناديده گرفتن خواسته هاي گسترده مردم درباره خودداري از عادي سازي روابط با فرانسه در صورت عذرخواهي نكردن از جناياتش در دوران سلطه استعماری بر الجزایر، متهم كرد.
بن سالم با اشاره به اينكه اگر چه الجزاير درخواست رسمي به فرانسه براي عذرخواهي از دوران استعمار ارائه نداده است، افزود: سخنراني فرانسوا اولاند رييس جمهور فرانسه به ويژه وقتي كه خواستار ايجاد رابطه بر اساس اعتماد شد، ناشي از تكبر و خودبزرگ بيني بود.   
وي خاطر نشان كرد: در سايه بي حرمتي فرانسه به الجزايريها، رابطه مستمر و اعتماد دائم ميان الجزيره و پاريس بي معناست. پس از گذشت 50 سال از استقلال، استعمار فرانسه همچنان در الجزاير ادامه دارد و قربانيان بقاياي مينهاي ضد نفر در مرزهاي شرقي و غربي كشور به فهرست كشته ها و معلولان اضافه مي شوند.   
بن سالم يادآور شد: هنوز فرزندان قربانيان آزمايشهاي هسته اي فرانسويها بر روي مردم الجزاير ناقص الخلقه به دنيا مي آيند، در حالي كه فرانسه همچنان به الجزاير به عنوان تامين كننده منافعش در آفريقا و نجات دهنده اوضاع اقتصادي از هم پاشيده اش مي نگرد.
اين روزنامه نگار الجزايري با اشاره به صدور قانون تمجيد از استعمار توسط نيكلا ساركوزي رييس جمهور سابق فرانسه در پارلمان اين كشور، گفت: اولاند نه تنها در اين باره عذرخواهي نكرد بلكه گفت كه به الجزاير آمده تا توافقنامه هاي اقتصادي امضا كند.
رئيس جمهور فرانسه روز چهارشنبه (29 آذر ماه) در سفري 2 روزه به الجزاير در صدد آغاز دوران جديدي از روابط با اين كشور و از ميان بردن تنش هاي موجود ميان پاريس و الجزيره برآمد.
سفر اولاند به الجزاير در حالي آغاز شد كه اين كشور آفريقايي پنجاهمين سال استقلال خود از فرانسه را بعد از يك جنگ خونين هفت ساله جشن مي‌گيرد.
الجزاير به مدت 130 سال مستعمره فرانسه بود، اما توانست استقلال خود را از اين كشور اروپايي به دست بياورد. الجزاير داراي منابع عظيم گاز بوده و فرانسه بزرگترين شريك تجاري آن و به نوعي الجزيره سرزمين موعود صنايع فرانسه محسوب مي‌شود.
بسياري از مردم الجزاير خواستار عذرخواهي رئيس جمهور فرانسه بابت جنايات دوران استعمار اين كشور هستند و بر اين باور بودند كه سفر اولاند فرصت خوبي است كه وي بابت جنايات كشورش در دوران اشغال الجزاير، عذرخواهي كند اما رئيس جمهور فرانسه اين مساله را مربوط به گذشته دانست و اين كار را انجام نداد. 
 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها