بقایای رژیم مبارک درتلاش برای لغو قانون جدید مصر

بقایای رژیم مبارک درتلاش برای لغو قانون جدید مصر
شنبه 2 دی 1391 - 13:16

يكي از رهبران حزب آزادي وعدالت حاكم،شاخه سياسي اخوان المسلمين مصر، بقاياي رژيم سابق و مخالفان انقلاب را به تلاش براي لغو قانون اساسي جديد و تشديد بحران كشور به منظور برآورده كردن تمايلات و منافع شخصي خود متهم كرد.

وليد الحداد هماهنگ كننده كل كميته روابط خارجي حزب آزادي و عدالت روز شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: شمار زيادي از مردم مصر شنبه گذشته براي شركت در همه پرسي پيش نويس قانون اساسي در پاي صندوق هاي راي حاضر شدند و امروز (دوم دي ماه) نيز بخش ديگري از آنها از خانه هاي خود خارج خواهند شد تا تصميم بگيرند كه آيا قانون اساسي را بپذيرند يا اينكه نياز است تا زمان بيشتري براي گفتگو و بحث درباره آن صرف شود؟
وي تاكيد كرد: نخبگان سياسي، احزاب، مخالفان يا موافقان در اين مرحله حرف اول و آخر را نمي زنند بلكه نظر ملت مصر تعيين كننده است.
مصري ها شنبه گذشته (25 آذر ماه) در 10 استان براي شركت در همه پرسي به پاي صندوق هاي راي رفتند و امروز نيز در 17 استان ديگر به پاي صندوقها راي خواهند رفت تا راي خود را درباره پيش نويس قانون اساسي جديد ارايه شده از سوي جمعيت موسسان بيان كنند.
پيش نويس جديد قانون اساسي مصر باعث كشمكش هاي شديدي بين دولت و جريان هاي مخالف شده است. اين جريان ها قانون اساسي را رد مي كنند و مي گويند توافق درباره آن صورت نگرفته است و اسلام خواهان به تنهايي آن را تدوين كرده اند اما گروه اخوان المسلمين با رد اين ادعا تاكيد مي كند كه همه اقشار در تدوين قانون اساسي شركت كرده اند.
الحداد گفت: ملت مصر از بيش از شش ماه پيش انتظار بود كه پيش نويس قانون اساسي آماده شود و اين در حالي است كه نمايندگان اكثر جريان هاي سياسي و كليسا و الازهر در تدوين آن در جمعيت موسسان شركت داشته اند و تنها برخي از نيروها 10 روز قبل از راي گيري از جمعيت ياد شده كناره گيري كردند.
وي تصريح كرد: زمان و بحث و گفتگوي مفصل درباره مفاد قانون كافي بود و اختلاف درباره قانون اساسي بين اقشار مصر در يك فرايند دموكراتيك امري طبيعي است.
هماهنگ كننده كل كميته روابط خارجي حزب آزادي و عدالت به دعوت جمعيت موسسان از همه جريان هاي سياسي خارج شده از اين جمعيت در اعتراض به پيش نويس قانون اساسي و مخالفت اين جريان ها با مشاركت در گفتگو و بحث درباره اختلافات با جمعيت موسسان اشاره كرد و گفت: نمي تواند روند دموكراتيك را به اين علت متوقف كرد.
الحداد اين مطلب را كه محمد مرسي رئيس جمهوري مصر وعده تشكيل دوباره جمعيت موسسان را داده است رد كرد و گفت: مرسي وعده داده است كه تعادل و توافق را درباره قانون اساسي رعايت كند و وي فعاليت اين جمعيت را تا ماه نوامبر تمديد و از همه نيروهاي سياسي براي گفتگو دعوت كرد اما كسي به اين دعوت پاسخ مثبت نداد.
وي تصريح كرد: رئيس جمهور بار ديگر دعوت خود را براي دريافت نظرات مخالفان نسبت به مفاد مختلف پيش نويس قانون اساسي مطرح كرد اما هيچ يك از اعضاي جبهه نجات به آن پاسخ مثبت ندادند درحالي كه براي خارج كردن كشور مشاركت همگان ضروري است.
الحداد همچنين اين مطلب را كه قانون اساسي جديد اختيارات گسترده اي به رئيس جمهور مي دهد رد كرد و گفت: اختلاف درباره قانون اساسي تدوين شده نيست و  مخالفان درباره ماده معيني از قانون اساسي سخن نگفته اند بلكه كلي گويي كرده و سخنان سياسي بيان كرده اند.
وي همچنين با اشاره به اينكه برخي مفاد قانون اساسي نياز به توافق و اصلاح بيشتري در آينده دارد، اين قانون را مثبت ارزيابي كرد.
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها