معاون نخست وزیر سوریه:

سوری ها خواستار حل و فصل مسالمت آمیز بحران هستنند

سوری ها خواستار حل و فصل مسالمت آمیز بحران هستنند
يکشنبه 3 دی 1391 - 12:56

دمشق، العالم - معاون نخست وزیر سوریه با اشاره به تحولات اخیر بحران سوریه، تصریح کرد: اکثریت قاطع سوری ها خواستار حل و فصل مسالمت آمیز بحرانند و مخالفان مسلح، نماینده هیچ طیفی نیستند.

"قدری جمیل" روز یکشنبه در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم، گفت: راهکارهای نظامی، نتیجه سیاسی نداشته و هچ طرفی نمی تواند با راهکارهای نظامی بحران سوریه را حل کند. ارتش ملی سوریه قدرتمند است اما با نیروهای شبه نظامی روبروست که از سوی قدرت های بین المللی حمایت می شوند، بنابراین میزان حمایت و عدم حمایت محافل بین المللی از مخالفان مسلح بر روند درگیری های سوریه تاثیر به سزایی دارد.

مداخله غیر مستقیم غرب در سوریه
معاون نخست وزیر سوریه تاکید کرد: قدرت محافل بین المللی غربی در شرایط کنونی و پس از وتوی پیاپی قطعنامه های ضد سوری از سوی روسیه و چین، در حد صفر است و هیچ کشوری نمی تواند اراده خود را بر طرف دیگر تحمیل کند. این شرایط از زمان فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی حاکم شده است.
عضو ریاست جبهه مردمی برای آزادی (از گروه های مخالف نظام سوریه) ادامه داد: روسیه و چین توانستند از مداخله مستقیم خارجی در سوریه جلوگیری کنند، اما آمریکا با حمایت مالی، نظامی، تبلیغاتی و سیاسی از مخالفان به مداخله غیر نظامی در سوریه روی آورده است.
وی افزود: در حال حاضر رویکرد نظامی دولت و مخالفان به هیچ نتیجه ای نرسیده است و باید منافع ملی در نظر گرفته شود و همۀ طرف ها به گفت و گو به عنوان مقدمه راهکارهای سیاسی روی آورند.

موضع روسیه در قبال دمشق
معاون نخست وزیر سوریه دربارۀ موضع روسیه در قبال تحولات سوریه گفت: روسیه نسبت به گذشته اصرار بیشتری برای یافتن راه حل سیاسی بحران سوریه دارد و فعال تر شده است.
وی تاکید کرد: سوریه همانند لیبی نیست که منابع نفتی اش غرب را به طمع بیاندازد.
قدری جمیل گفت: اگر غرب استعمارگر با همکاری اسرائیل موفق به اجرای توطئه اش در سوریه شود، فصل خطرناک و سرنوشت سازی در تاریخ منطقه رقم خواهد خورد، زیرا موفقیت آمریکا در اجرای توطئه علیه سوریه، به معنای شکست همه کشورهایی است که درپی دست یابی به حقوق خود هستند.
معاون نخست وزیر سوریه، افزود:  اگر حمایت های روسیه و چین نبود، سوریه باید بهای بسیار هنگفتی می پرداخت، زیرا تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی سوریه در معرض خطر قرار گرفته است.

سوری ها خواستار حل و فصل مسالمت آمیز بحران
جمیل تصریح کرد: اکثریت قاطع ملت سوریه اعم از موافقان یا مخالفان نظام، بر لزوم یافتن راه حلی که تمامیت ارضی، وحدت ملی و ثبات اقتصادی را حفظ کند و مانع خونریزی بیشتر شود، تأکید می کنند.
عضو ریاست جبهه مردمی برای آزادی گفت: حامیان سوریه به دنبال منافع خود نیستند و معتقدند اگر به آمریکا اجازه دخالت در سوریه داده شود، این امر به اصل و معیاری در جهان تبدیل می شود و قانون جنگل حکمفرما می شود؛ در این صورت آمریکا در هر منطقه ای از جهان خواسته های خود را دیکته می کند و سرانجام از روسیه و چین نیز می خواهد که سیاست خود را تغییر بدهند.
معاون نخست وزیر سوریه گفت: روسیه، چین و همه متحدان جهانی این دو کشور که مخالف توطئه گری آمریکا هستند، اصولا از خود دفاع می کنند؛ اما نمی توان گفت که تضادّ منافع آمریکا با روسیه و چین باعث بروز بحران سوریه شده است. البته سیاست های آمریکا در خاورمیانه در بروز بحران نقش دارد، اما اگر توازن قدرت کنونی وجود نداشت، اوضاع سوریه بسیار بدتر از این می شد.

امپریالیسم جهانی، نقش سوریه در منطقه را هدف گرفته است
قدری جمیل، افزود: سوریه قادر به حل بحران است، اما باید بهای سنگینی بپردازد، زیرا نقش سوریه در منطقه به عنوان یکی از محورهای مبارزه با توطئه گری آمریکا و اسرائیل ضعیف شده است .
عضو ریاست جبهه مردمی برای آزادی، ادامه داد: سوریه از زمان استقلال خود تاکنون مانعی بزرگ در برابر توطئه گری استعمارگران است و غرب امپریالیستی هم اکنون می خواهد سوریه را از مسیر خود کنار بزند یا حداقل به مدت طولانی نقش سوریه در منطقه را کمرنگ کند. توطئه های غرب علیه سوریه چیز تازه ای نیست و سوریه از زمان استقلال خود تاکنون، هر روز با توطئه جدید طرف های خارجی مواجه بوده است.
معاون نخست وزیر سوریه تاكيد كرد: سوريه باید در مقابل اين طرح توطئه گرانه از جنبه های داخلي، اقتصادي، اجتماعي، سياسي و وحدت ملي قوي باشد و اين امر  مستلزم اتخاذ يك سري سياست هاست که مقدمه آنها حرکت به سوی راه حل سیاسی است.
وي گفت: مخالفان مسلح نتونسته اند و نخواهند توانست نظام سوريه را سرنگون كنند. نظام سوريه نيز نتوانسته مخالفان مسلح را به طور قاطع و نهايي شكست دهد و اين رويكرد براي دوطرف افق مشخصي ندارد و آنها بايد در شيوه برخورد خود با بحران تجديد نظر كنند.

مخالفان مسلح نماینده هیچ طیفی نیستند
معاون نخست وزیر سوریه، گفت: نيروهاي گسترده اي درطيف مخالفان سوري، خواهان راهكاري سياسي هستند و مخالفان سوري بر حل و فصل سياسي بحران اصرار مي ورزند؛ اما تندروها گروه اقلیتی هستند كه نماينده كسي نيستند و با دنبال كردن منطق گلوله به جاي مذاكره، در ادامه منزوی خواهند شد و این انزوا فضاي لازم را براي تحقق راهكار سياسي ايجاد خواهد كرد.

طرح ایران برای توقف خشونت ها در سوریه
جمیل درباره ابتكارعمل جمهوري اسلامي ايران درباره سوريه، گفت: مخالفان سوری با طرح ایران برای براي توقف خشونت، ارائه کمک های بشر دوستانه و گفتگوی نظام با مخالفان با هدف  تشکیل دولت، مشکلی ندارند.
عضو شورای ریاست "جبهه مردمی برای آزادی" با اشاره به دست داشتن برخي رژيم هاي منطقه مثل تركيه، عربستان و قطر در بحران سوريه، گفت: پيامدهاي شكست توطئه آنها كل منطقه را در بر خواهد گرفت و به ويژه آنها كنترل خود بر نيروهاي تندرو را از دست خواهند داد. اگر این کشورها بيش از پيش خود را در اين بحران درگير كنند، ممکن است با پیامدهای بسیار خطرناکی مواجه شوند.
قدري جميل تاکید کرد: آمريكا روز به روز در مقابل روسيه و چين و همپیمانان اقتصادی آنها ضعيف تر مي شود؛ از این رو آمریکایی ها تصميم گرفته اند با راهکار سياسي و با زیان کمتر، به دنبال اهداف خود باشند.
 
 

پربیننده ترین خبرها