میرکاظمی به العالم: احتمال تغییر بی‌سابقه دربودجه

میرکاظمی به العالم: احتمال تغییر بی‌سابقه دربودجه
يکشنبه 3 دی 1391 - 20:50

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه با العالم از وجود پیشنهادی برای کاهش بی سابقه اتکای کشور به صادرات نفتی در بودجه سال آینده خبر داد.

"مسعود میرکاظمی" شامگاه یکشنبه با حضور در برنامه "من طهران" شبکه العالم، در خصوص میزان اتکا به صادرات نفتی در آستانه سال جدید اظهار داشت:  پیشنهاد کمیسیون انرژی این است که ما بتوانیم در بودجه اتکای خود را به صادرات نفتی کاهش دهیم، و امیدواریم که بتوانیم این مساله را تا 50 درصد برنامه ریزی کنیم.
میرکاظمی افزود: با مطالعه وضعیت اقتصادی و رفاهی و سطح پیشرفت کشورهای صادرکننده نفت، حتما پی خواهید برد که نفت رمز موفقیت این کشورها نبوده، و شاید در برخی موارد عامل عقب ماندگی کشورها باشد.
میرکاظمی تأکید کرد: همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند، اقتصاد ما باید مقاومتی باشد، و بتواند فراز و نشیب های داخلی و بین المللی را به خوبی مدیریت کند، و برای تحقق این امر چاره ای به جز رفتن به سوی اقتصاد غیرنفتی وجود ندارد .
ایران امنیت تنگه هرمز و منطقه را حفظ کرده است
میرکاظمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کشور منطقی است، و امنیت تنگه هرمز و خلیج  فارس را حفظ کرده، اظهار داشت: کشورهایی که از نفت به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می کنند حتی فروش دارو به ایران را منع کرده و در واقع با استقلال ، آزادی و رشد و ارتقای ایران دشمنی می کنند .. این کشورها باید نگران این باشند که اگر فشارها را تشدید کنند، ایران می تواند از همین ابرازهای سیاسی علیه آنها استفاده کند.
امیدواریم که از ابزار نفت استفاده نکنیم
میرکاظمی تأکید کرد: بخش قابل توجهی از نفت جهان یعنی حدود 17 میلیون بشکه از تنگه هرمز می گذرد، و در حالت خوشبینانه کمتر از 5 میلیون بشکه از مسیرهای جایگزین تنگه هرمز عبور می کند؛  باید بیش از 12 میلیون بشکه حتما از تنگه هرمز بگذرد بنابراین اگر محدودیتی در این تنگه اعمال شود ، آن کشورها چه کار خواهند کرد؟ حتما قیمت نفت به هم می ریزد و بازارهای جهانی دچار مشکل خواهند شد؛ ما امیدواریم که به این نقطه نرسیم و از ابراز نفت استفاده نکنیم.
تبدیل چالش‌ها به فرصت در سایه تحریم‌ها
میرکاظمی در خصوص تحریم های اخیر اروپا علیه ایران، با اشاره به رشد بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران و تبدیل چالشها به فرصت با وجود تحریم های اعمال شده طی بیش از سه دهه؛ گفت: دلیل اصلي اين پيشرفت‌ها تحريم بود كه باعث شد ما اين اعتماد به نفس را پيدا كنيم و به موفقيت هاي بسيار خوبي رسيديم.
وی افزود: ما قبل از پيروزي انقلاب اسلامي عمدتا با صادرات نفت، كالا وارد مي كرديم همانگونه كه در كشورهاي عربي اکنون انجام مي شود.
تظاهر به تمدن در کشورهای نفتی عربی
میرکاظمی ادامه داد: در این کشورها چندان بويي از دانش و فناوري‌هاي ديده نمي شود؛ و احداث ساختمان‌هاي نو فقط تظاهر به تمدن است.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: بدون شک در دهه آينده ايران در مرز تبديل به يك قدرت اقتصادي قرار خواهد گرفت، و اينها همه از بركت خودباوري است كه در مردم ما به وجود آمده است.
تحریم‌ها ایران را متوقف نمی کند
میرکاظمی خاطرنشان کرد: تحریم ها هرچند در بعضي موارد هزينه ما را افزايش داده، ولي ما را متوقف نكرده و متوقف نخواهد كرد.
وی درباره کاهش صادرات نفتی گفت: تقاضاي جهاني نفت، تابعي از رشد اقتصادي جهان است و هرچه ركود جهاني بيشتر باشد تقاضاي نفت هم كاهش خواهد يافت.
حرکت ایران به سوی اقتصاد غیرنفتی
رئیس کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: همين عامل باعث شده تقاضاي نفت در بازار جهاني متناسب با توليد رشد نکند؛ برخي كشورها از اين امر براي خصومت با ايران استفاده كرده اند که البته ما از آن استقبال مي كنيم زیرا ایران به سمت صادرات غير نفتي درحال حركت است.
کاهش قدرت خرید صادرکنندگان نفت
میرکاظمی قیمت فعلی نفت را ناعادلانه دانست و تأکید کرد: در  دهه 1970 قيمت يك اونس طلا 35 دلار بود و امروز قيمت آن بالاي 1700 دلار است . اما قيمت نفت با همين نسبت افزايش پيدا نكرده است؛ پس قدرت خريد كشورهاي صادر كننده نفت به مراتب كمتر شده .
صادرات نفت رفاه نمی آورد
میرکاظمی خاطرنشان کرد: سرانه درآمد كشورهاي صادركننده نفت چقدر است؟ آيا مردمشان در رفاه زندگي مي كنند؟ در صورت مقايسه شرایط زندگی مردم در این کشورها با مردم مصرف كننده نفت مانند اروپا، در می یابیم که نفت نمي تواند باعث زندگي و رفاه براي مردم در كشورهاي صادركننده باشد.
ضرر کشورهای عربی صادر کننده نفت
میرکاظمی با اشاره به متضرر شدن کشورهای عربی صادرکننده نفت به دلیل تبدیل درآمدهای نفتی خود به سهام در اروپا و یا آمریکا و یا نگهداری این درآمدها به دلار؛ اظهار داشت: درآمد نفتي خيرو بركتي براي اين كشورها نداشته است.
وی افزود: متاسفانه این کشورها در اوپك هم منافع ملي خودشان را در نظر نمي گيرند؛ مثلا دوست دارند رضايت گروه بيست را به جاي اعضاي اوپك به دست بياورند.
خیانت به صادر کنندگان نفت در اوپک
رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: برخلاف قوانین تجارت جهانی، وقتي آمريكا از نفت به عنوان ابزار سياسي استفاده مي كند، برخی کشورهای عضو اوپک هم حمايت مي كنند؛ وقتي ايران صادراتش را كم مي كند آنها صادرات خود را افزايش مي دهند، و دقيقا متناسب با سياست هاي امريكا حركت مي كنند و نه سیاست کشورهای عضو اوپک.
میرکاظمی افزود: اين اقدامات خيانت به ملتهاي  مسلمان  كشورهاي صادر كننده نفت است، و باعث مي شود سطح درآمد عمومي مردمش باز هم كاهش یابد.
کاهش قیمت نفت به دلیل افزایش تولید اوپک
وی ادامه داد: برخي كشورهاي حوزه خليج فارس آشکارا در اوپك افزايش توليد داشته اند، و زماني كه تقاضايي براي آن و جود نداشت و مي دانستيم كه اين افزايش توليد باعث كاهش قيمت مي شود متاسفانه دست به اين كار زدند، كه عربستان سعودي در محوريت اين حركت بوده است .
بازی خطرناک غرب با ایران
میرکاظمی در ادامه این سئوالات را مطرح کرد که، آيا این کشورها می پذیرند که اين ابزار سياسي عليه خودشان استفاده شود؟ آيا ايران اين توان را ندارد كه از حوزه خليج فارس و تنگه هرمز به عنوان ابزار سياسي استفاده كند؟ در اين صورت كشورهاي اروپايي كه امروز مشكلات اقتصادي فراوان دارند آيا مردمشان دچار مشكلات بيشتري نمي شوند؟ اين ها به نظرم سوالاتي است كه شروع كنندگان اين بازي خطرناك بايد به آن پاسخ دهند.
میرکاظمی گفت: اگر با قيمتي كه امروز براي نفت گذاشته شده بخواهيم صادراتمان را بالا ببريم و وارد مسابقه‌ای بي منطق برای تولید بیشتر در اوپك شویم، به نظرم اجحاف به مردم خودمان كرده ايم زیرا مردم زيان مي كنند.
میرکاظمی تأکید کرد: ما برای خروج از اقتصاد نفتی تصمیم قاطع گرفته ایم و تهدید آمریکا و اروپا را به عنوان یک فرصت تلقی می کنیم و امیدواریم که بتوانیم روزانه صادرات نفتی مان را کاهش بدهیم تا نفت به قیمت واقعی خود برسد؛ این امر باعث می شود که ما اتکای خود به سایر حوزه های اقتصادی را بیشتر کنیم .
برنامه هسته ای بهانه است
رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سئوال که آیا تحریم ایران می تواند در مساله هسته ای ایران تأثیرگذار باشد، گفت: واقعیت این است که برنامه هسته ای یک بهانه است. علت رنجش و نگرانی کشورهای اروپایی ، آمریکا ، و چند کشور مرتجع در منطقه و یا رژیم صهیونیستی، وجود یک نظام جدید در جهان است.
میرکاظمی افزود: انرژی هسته ای نوعی دانش است؛ مگر می توان دانش هسته ای را متوقف کرد و برای این دانش در کشورها حد و مرزی مشخص کرد

پربیننده ترین خبرها