اردن و عراق به دنبال تقویت مناسبات

اردن و عراق به دنبال تقویت مناسبات
سه شنبه 5 دی 1391 - 22:50

العالم- عضو سابق مجلس سناي اردن، سفر نوري مالكي نخست وزير عراق به امان ،پايتخت اردن، را برای تقویت مناسبات اقتصادي و سياسي دو کشور حايز اهميت دانست.

"اسامه ملكاوي" روز سه شنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: موضع اردن در قبال عراق روشن است، اين كشور نخستين كشوري بود كه پس از سقوط رژيم سابق، مسئولان خود را به عراق گسيل كرد.
وي درباره اوضاع سوريه و موضع عراق و اردن در اين خصوص نيز گفت: موضع گيري اردن در قبال سوريه همواره واضح و روشن بوده است، امان با هرگونه دخالت در سوريه مخالف است و مردم آن کشور را در مطالبه هر آن چه بخواهد آزاد مي داند و باور دارد که مساله سوريه، در داخل آن قابل حل است.
عضو سابق مجلس سناي اردن درباره اظهارات پادشاه اين كشور در خصوص هلال شيعي نيز افزود: منظور ملك عبدالله جنبه طائفي يا ديني نبود، بلكه محور سياسي مدنظر بود.
اسامه ملكاوي بر ضرورت محوريت منافع كشورهاي منطقه براي تعيين روابط اين كشورها تاكيد كرد و به همين سبب حل و فصل مسائل مرتبط به روابط سياسي ميان كشورهاي منطقه را عامل حل بسياري از مشكلات دانست.
نوری المالکی نخست وزیر عراق در سفری چند ساعته روز دوشنبه وارد امان پایتخت اردن شد وبا "عبدالله دوم" پادشاه و "عبدالله النسور" نخست وزیر آن کشور دیدار کرد.
"عبدالکریم باهض" وزیر نفت، "هادی العامری" وزیر حمل و نقل، "خیرالله بابکر" وزیر تجارت، "عزالدین الدوله" وزیر کشاورزی و شماری از مقامات بلندپایه عراق نوری المالکی را در سفر به اردن همراهی کردند.
دفتر نخست وزیری عراق یک روز پس از سفر نوری مالکی به اردن، در بیانیه ای کوتاه سفر مالکی به اردن را موفقیت آمیز توصیف کرد و افزود : با وجود کوتاه بودن این سفر، نتایج بزرگی بدست آمد که آثار مثبت آن بر ملتهای برادر دو کشور بازتاب خواهد داشت.
در این بیانیه آمده است : دو طرف یک توافقنامه فراگیر همکاری امضا کردند که زمینه های مختلف از جمله اقتصاد، انرژی، تجارت، کشاورزی و حمل و نقل را در بر می گیرد.
بنا بر اعلام دفتر نخست وزیری عراق، این توافقنامه شامل توسعه خط لوله نفت از عراق به بندر عقبه اردن در دریای سرخ با ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت در روز ، و همچنین توسعه خط لوله گاز است.
به موجب بیانیه مزبور، مالکی در سفر خود به اردن که چند ساعت بیشتر به طول نیجامید، و در دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه این کشور درباره « روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای، بویژه بحران سوریه تبادل نظر کردند.
در این بیانیه به افزایش صادرات نفت عراق به اردن با تخفیف قیمت اشاره نشده است، اما گزارشها از امان حاکی است عراق با افزایش صادرات سوخت سنگین به اردن از حجم کنونی سی هزار تن در ماه، به شصت هزار تن در ماه موافقت کرده است.
دولت عراق ماه پیش اعلام کرد به اردن - که ذخایر نفتی چندانی ندارد و با بحران بودجه انرژی دست و پنجه نرم می کند- صد هزار بشکه نفت هدیه می دهد.
17:48   25
26

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها